blåmeisa Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg har fått overtatt så masse fint ull av en venninne, men er litt lei mine egne oppskrifter, etter litt søking på nett kommer jeg over denne Går det å strikke denne med babyull. Det står at 10 cm er 25 masker, mens på mitt garn står det 10 cm er 30 masker. eventuelt at jeg strikker en større størrelsen eller er det mønsteret som blir problemet??
Mrs. K Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Plagget du strikker vil bli smalere så kanskje du må strikke kortere enn angitt i mønsteret for å få det til å stemme. Strikk en prøvelapp (legg opp f.eks. 40 masker) og finn ut hvilken pinnestørrelse du skal bruke for å få rett strikkefasthet.
blåmeisa Skrevet 29. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2008 tusen takk for svar! så da kan det være jeg ikke klarer å få med alt mønsteret??
Mrs. K Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Mønsteret skal du nok få med. Hvis du strikker en prøvelapp og finner ut hvordan det blir penest (pinnestørrelse/antall masker), så kan du regne deg frem til hvilken størrelse du skal strikke. Vanskelig å forklare, så det er enklest om du strikker prøvelapp først. Kanskje du ikke behøver å justere noe som helst.
Gjest Pysepus Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Hvis du bruker pinne nr. 3 som det står i oppskriften vil det nok ikke være 32 m. som Dale babyull pleier være, da når du nok 27-28 m. Hvis du strikker på p. 3,5 vil nok strikkefastheten være den samme, men det blir veldig løst... Tror jeg hadde gått for en str. større på maskeantallet og lengden på den str. du vil ha
blåmeisa Skrevet 29. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2008 Da prøver jeg meg litt frem. nå har jeg lagt opp maskene og skal strikke en rad vrang. Har skjønt det slik at jeg ikke slaø strikke rundt, men frem og tilbake. men jeg skjønner ikke helt hva de mener med kantmaske?? og rett i hver side mot midt foran (sett fra retten)?? Litt grønn på disse oppskriftene jeg, men det er jo så gøy når jeg får det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå