Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg har falt for et hus jeg mener kan bli litt for lite. Vuderer å "dra det ut" ca 2,5 meter i lengde og tilsvarende i bredde. Men hva har dette å si for kvm? Er regnestykket så enkelt som 2,5*2,5 = 6,25 kvm også gange dette med 2 igjen fordi det er et to etages hus?? Eller er jeg heeeelt på bærtur her?
Cata Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Muligens litt...? Huset har vel ikke 2,5 x 2.5 meters grunnflate i utgangspunktet. Du må gange 2,5 meter med lengden av den veggen du "trekker ut fra" og så gjøre dette for begge sidene du akter å utvide. Deretter plusser du på med 2,5*2,5 for den biten som kommer i hjørnet. (Forutsetter her kvadratisk eller rektangulær grunnflate på huset.) Og så ganger du alt dette her med 2 for to etasjer.... Og dette hadde blitt veldig mye enklere å forklare dersom jeg hadde kunnet tegne her inne .
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Muligens litt...? Huset har vel ikke 2,5 x 2.5 meters grunnflate i utgangspunktet. Du må gange 2,5 meter med lengden av den veggen du "trekker ut fra" og så gjøre dette for begge sidene du akter å utvide. Deretter plusser du på med 2,5*2,5 for den biten som kommer i hjørnet. (Forutsetter her kvadratisk eller rektangulær grunnflate på huset.) Og så ganger du alt dette her med 2 for to etasjer.... Og dette hadde blitt veldig mye enklere å forklare dersom jeg hadde kunnet tegne her inne . Tusen takk! Det er visst ikke helt rektangulært (men nesten)... Lengste veggen (nå) er 11,6 m Lengste bredde er 8,6 m Per idag har huset 143 kvm i bruksareal... Hvor mye vil det eventuelt bli ved en utvidelse på 2,5 meter bredde + 2, 5 meter lengde?
Muffinsdilla Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Har jeg forstått riktig at du vil flytte en langvegg og en kortvegg 2,5 meter lenger ut?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Har jeg forstått riktig at du vil flytte en langvegg og en kortvegg 2,5 meter lenger ut? Ja, det har du forstått helt rett :-) Og dersom det blir veldig mye så blir det vel bare 2 meter per vegg.
Cata Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 I følge mine ringe beregninger så blir det da: 11,6*2,5 = 29 8,6*2,5 = 21,5 2,5*2,5 = 6,25 29+21,5+6,25=56,75 kvm ekstra i hver av etasjene.
Muffinsdilla Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 (endret) Regnestykket blir slik: Gammelt areal: 11,6*8,6= 99,76 m2 Nytt areal: (11,6+2,5)*(8,6+2,5)=156,5 m2 Det betyr at du får 156,51-99,76= 56,75 nye kvm. Dette er ganske drastisk påbygging. Avhengig av takkonstruksjonen, men uansett blir det mye jobb. Lettere å bygge på kun en side av huset. Sånn ser jeg som utfra det du sier regner jeg med at det er 98,6 kvm i 1.etasje og ca. 50 kvm i 2. etasje. Hvis du planlegger å bygge slik du snakker om må du også ta med de arealene du får i 2. etasje. Det kan jeg ikke regne på, for vet ikke hvor mye som kan utnyttes der. Hilsen en byggstudent Edit: Skriveleif Endret 29. september 2008 av Byggejenta
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Regnestykket blir slik: Gammelt areal: 11,6*8,6= 99,76 m2 Nytt areal: (11,6+2,5)*(8,6+2,5)=156,5 m2 Det betyr at du får 156,51-99,76= 56,74 nye kvm. Dette er ganske drastisk påbygging. Avhengig av takkonstruksjonen, men uansett blir det mye jobb. Lettere å bygge på kun en side av huset. Sånn ser jeg ser utfra det du sier regner jeg med at det er 98,6 kvm i 1.etasje og ca. 50 kvm i 2. etasje. Hvis du planlegger å bygge slik du snakker om må du også ta med de arealene du får i 2. etasje. Det kan jeg ikke regne på, for vet ikke hvor mye som kan utnyttes der. Hilsen en byggstudent Edit: Skriveleif Oi, 56,74 nye kvm bare i den ene etasjen? Huset er ikke bygget ennå..men tegningene er nesten klare..men jeg syntes det virker litt smalt enkelte steder...men jeg trenger jo ingen giga-bygning heller da Det blir kanskje bortimot 90 kvm ekstra da tilsist? Jøss hvor mye 2,5 meter i lengde og bredde kan gjøre.... Godt vi har noen skarpinger som dere her inne som kan hjelpe en som tydeligvis ikke har forstått dette helt..hehe :-)
Muffinsdilla Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Siden det ikke er bygget ennå er ikke taket noe du behøver å tenke på. Du kan jo høre med utbyggeren om de har noen gode forslag til steder man kan legge på litt? De har sikkert vært borte i andre som også vil ha større areal. Vanskelig å gi råd når man ikke har sett noen plantegninger :gjeiper: Kanskje det er mulig å trekke kun kortveggen ut f.eks? Bare å spørre hvis det er noe annet du lurer på da, så skal jeg prøve å svare!
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Tusen tusen takk for kjempeinnsats Jeg kommer tilbake med en gang det dukker opp noen forviklinger, hehe.. Ha en super kveld!
Mosefruen Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 å forstørre hus som ikke er bygget med 2.5 meter i to rettninger høres pussig ut for å si det mildt. Det blir jo ett helt annet hus. Før du tenker videre på dette så må du sjekke at det er lov å bygge større enn det er planlagt, dvs du må se på reguleringsplanen. Nye hus i dag tegnes gjerne med maks utnyttelse om du bor sentralt så dette er det viktig å se på. Videre så må du snakke med arkitekt eller bygningsingenør, for du vil om du endrer huset begge veier ende med å gjøre noe drastisk med konstruksjonen. I realiteten må hele greia tegnes om for at det skal bli vettu. Prisen vil også sprette opp noe enormt. Om du synes huset virker snøtt så kan du prøve å ta for deg hvert rom, mål opp på tegning og sammenlign med rom i egen eller andres leilighet. Da får du bedre følelse av rommets strørrelse, det er ikke alltid så lett å se det for seg på ett papir.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #12 Skrevet 29. september 2008 Ja, du har helt rett i at det er vanskelig å bli klok på rommene på et papir. Man får ikke romfølelse i det hele tatt. Tror jeg skal ta rådet ditt med å se på tilsvarende rom og "føle" på det. Kanskje blir det ikke så ille når alt kommer til alt alikevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå