Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Regnestykke -areal

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har falt for et hus jeg mener kan bli litt for lite.

Vuderer å "dra det ut" ca 2,5 meter i lengde og tilsvarende i bredde.

Men hva har dette å si for kvm? Er regnestykket så enkelt som 2,5*2,5 = 6,25 kvm også gange dette med 2 igjen fordi det er et to etages hus??

Eller er jeg heeeelt på bærtur her?

Skrevet

Muligens litt...? Huset har vel ikke 2,5 x 2.5 meters grunnflate i utgangspunktet. Du må gange 2,5 meter med lengden av den veggen du "trekker ut fra" og så gjøre dette for begge sidene du akter å utvide. Deretter plusser du på med 2,5*2,5 for den biten som kommer i hjørnet. (Forutsetter her kvadratisk eller rektangulær grunnflate på huset.) Og så ganger du alt dette her med 2 for to etasjer....

Og dette hadde blitt veldig mye enklere å forklare dersom jeg hadde kunnet tegne her inne :ler: .

Skrevet
Muligens litt...? Huset har vel ikke 2,5 x 2.5 meters grunnflate i utgangspunktet. Du må gange 2,5 meter med lengden av den veggen du "trekker ut fra" og så gjøre dette for begge sidene du akter å utvide. Deretter plusser du på med 2,5*2,5 for den biten som kommer i hjørnet. (Forutsetter her kvadratisk eller rektangulær grunnflate på huset.) Og så ganger du alt dette her med 2 for to etasjer....

Og dette hadde blitt veldig mye enklere å forklare dersom jeg hadde kunnet tegne her inne :ler: .

Tusen takk!

Det er visst ikke helt rektangulært (men nesten)...

Lengste veggen (nå) er 11,6 m

Lengste bredde er 8,6 m

Per idag har huset 143 kvm i bruksareal...

Hvor mye vil det eventuelt bli ved en utvidelse på 2,5 meter bredde + 2, 5 meter lengde?

Skrevet

Har jeg forstått riktig at du vil flytte en langvegg og en kortvegg 2,5 meter lenger ut?

Skrevet
Har jeg forstått riktig at du vil flytte en langvegg og en kortvegg 2,5 meter lenger ut?

Ja, det har du forstått helt rett :-)

Og dersom det blir veldig mye så blir det vel bare 2 meter per vegg. :)

Skrevet

I følge mine ringe beregninger så blir det da:

11,6*2,5 = 29

8,6*2,5 = 21,5

2,5*2,5 = 6,25

29+21,5+6,25=56,75 kvm ekstra i hver av etasjene.

Skrevet (endret)

Regnestykket blir slik:

Gammelt areal:

11,6*8,6= 99,76 m2

Nytt areal:

(11,6+2,5)*(8,6+2,5)=156,5 m2

Det betyr at du får 156,51-99,76= 56,75 nye kvm.

Dette er ganske drastisk påbygging. Avhengig av takkonstruksjonen, men uansett blir det mye jobb. Lettere å bygge på kun en side av huset. Sånn ser jeg som utfra det du sier regner jeg med at det er 98,6 kvm i 1.etasje og ca. 50 kvm i 2. etasje. Hvis du planlegger å bygge slik du snakker om må du også ta med de arealene du får i 2. etasje. Det kan jeg ikke regne på, for vet ikke hvor mye som kan utnyttes der.

Hilsen en byggstudent :glare:

Edit: Skriveleif

Endret av Byggejenta
Skrevet
Regnestykket blir slik:

Gammelt areal:

11,6*8,6= 99,76 m2

Nytt areal:

(11,6+2,5)*(8,6+2,5)=156,5 m2

Det betyr at du får 156,51-99,76= 56,74 nye kvm.

Dette er ganske drastisk påbygging. Avhengig av takkonstruksjonen, men uansett blir det mye jobb. Lettere å bygge på kun en side av huset. Sånn ser jeg ser utfra det du sier regner jeg med at det er 98,6 kvm i 1.etasje og ca. 50 kvm i 2. etasje. Hvis du planlegger å bygge slik du snakker om må du også ta med de arealene du får i 2. etasje. Det kan jeg ikke regne på, for vet ikke hvor mye som kan utnyttes der.

Hilsen en byggstudent :glare:

Edit: Skriveleif

Oi, 56,74 nye kvm bare i den ene etasjen?

Huset er ikke bygget ennå..men tegningene er nesten klare..men jeg syntes det virker litt smalt enkelte steder...men jeg trenger jo ingen giga-bygning heller da :)

Det blir kanskje bortimot 90 kvm ekstra da tilsist? Jøss hvor mye 2,5 meter i lengde og bredde kan gjøre....

Godt vi har noen skarpinger som dere her inne som kan hjelpe en som tydeligvis ikke har forstått dette helt..hehe :-)

Skrevet

Siden det ikke er bygget ennå er ikke taket noe du behøver å tenke på. Du kan jo høre med utbyggeren om de har noen gode forslag til steder man kan legge på litt? De har sikkert vært borte i andre som også vil ha større areal. Vanskelig å gi råd når man ikke har sett noen plantegninger :gjeiper:

Kanskje det er mulig å trekke kun kortveggen ut f.eks?

Bare å spørre hvis det er noe annet du lurer på da, så skal jeg prøve å svare!

Skrevet

Tusen tusen takk for kjempeinnsats :)

Jeg kommer tilbake med en gang det dukker opp noen forviklinger, hehe..

Ha en super kveld!

Skrevet

å forstørre hus som ikke er bygget med 2.5 meter i to rettninger høres pussig ut for å si det mildt. Det blir jo ett helt annet hus.

Før du tenker videre på dette så må du sjekke at det er lov å bygge større enn det er planlagt, dvs du må se på reguleringsplanen. Nye hus i dag tegnes gjerne med maks utnyttelse om du bor sentralt så dette er det viktig å se på.

Videre så må du snakke med arkitekt eller bygningsingenør, for du vil om du endrer huset begge veier ende med å gjøre noe drastisk med konstruksjonen. I realiteten må hele greia tegnes om for at det skal bli vettu.

Prisen vil også sprette opp noe enormt.

Om du synes huset virker snøtt så kan du prøve å ta for deg hvert rom, mål opp på tegning og sammenlign med rom i egen eller andres leilighet. Da får du bedre følelse av rommets strørrelse, det er ikke alltid så lett å se det for seg på ett papir.

Skrevet

Ja, du har helt rett i at det er vanskelig å bli klok på rommene på et papir.

Man får ikke romfølelse i det hele tatt. Tror jeg skal ta rådet ditt med å se på tilsvarende rom og "føle" på det.

Kanskje blir det ikke så ille når alt kommer til alt alikevel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...