Gjest anonym for denne gang! Skrevet 9. juni 2003 #1 Skrevet 9. juni 2003 jeg er i en litt kinkig situasjon! over tid har jeg blitt meget god venn med en voksen gift mann. jeg er også svært knyttet til barna hans og kjenner hans kone. kona aner ikke noe om vårt vennskap da vi kun treffes når hun jobber, eller holder kontakten via mail og sms. grunnen til at hun ikke vet, er fordi aldersforskjellen mellom meg og denne mannen er ganske stor. vennskapet har vært fullstendig platonisk, han har vært en venn som har støttet meg og hjulpet meg til diverse valg i livet. og jeg setter stor pris på han nettopp fordi han er så mye eldre og har erfaring. i løpet av vennskapet har han etterhvert fortalt mye om sitt ekteskap. de har vært gift i rundt ti åt og har to små barn. kona bruker all sin energi på barna og sin krevnede jobb. hun gør ingenting for å holde ekteskapet sammen og de sklir fra hverandre. han har gjentatte ganger prøvd å snakke med henne, men ingenting forandrer seg. så kommer det også fram at han hat lyst på meg. sammen med meg får han den bekreftelsen på seg selv som kona egentlig burde gitt ham. om utroskap i dette tilfellet kan føre til at han trives bedre med livet sitt, gir ham godt humør og økt energi til å møte en stressende hverdag, og samtidig gir ham litt selvtillit og lyst til å holde sammen med kona for at det kanskje kan bedre seg: kan det da forsvares? finnes det noen forståelse for at utroskap i visse tilfeller kan være bra for begge parter da det gir ny livsglød til den parten som føler seg oversett?
Litago Skrevet 9. juni 2003 #2 Skrevet 9. juni 2003 om utroskap i dette tilfellet kan føre til at han trives bedre med livet sitt, gir ham godt humør og økt energi til å møte en stressende hverdag, og samtidig gir ham litt selvtillit og lyst til å holde sammen med kona for at det kanskje kan bedre seg: kan det da forsvares? Det kan kun forsvares hvis begge som er gift med hverandre synes det er greit at de har elskere/elskerinner. Og da kalles det egentlig ikke utroskap. Alle mulige andre måter å prøve å forsvare utroskap på, er kun omskrivinger av løgn og svik. Når man er utro så lyver man nemlig. Man fører den man er gift med bak lyset. På det groveste. Og det kan aldri forsvares.
Gjest Gjesta Skrevet 10. juni 2003 #4 Skrevet 10. juni 2003 Jeg stiller meg bak svaret som Litago gav - utroskap kan ikke forsvares! Hvis han ikke trives i forholdet sitt, bør han gjøre noe med det - ikke gjemme seg bak at kona ikke vil snakke om det. Han må jo selv ta ansvar for sine følelser og handlinger - og stå for dem. Sånn som det ser ut for meg, høres det ut som denne mannen ser sitt snitt til å få "i pose og sekk"... Hold deg for god til dette - så lenge det er snakk om utroskap her kommer noen til å bli såret - GARANTERT!
Gjest Nabodama Skrevet 10. juni 2003 #5 Skrevet 10. juni 2003 Det der er en helt tydelig variant av "Min kone forstår meg ikke"! Og du biter på. Hvor gammel er du forresten? Hvordan kan du vite om det er noen sannhet i det han sier? Det ser nå heller ut til at han spiller på din medlidenhet for å få deg til sengs..... Hold deg unna!
Gjest Janna Skrevet 10. juni 2003 #6 Skrevet 10. juni 2003 Utroskap kan aldri forsvares med mindre den andre part går med på det. (Den han er gift med, mao)
Gjest Litt sint Skrevet 10. juni 2003 #7 Skrevet 10. juni 2003 Hvordan går det an å forsvare noe slikt? Hør hva du skriver? Kona bruker all sin tid på barna og job??? Dette er så egoistisk at jeg blir dårlig. Du er jo med på å ødelegge henne og gi han i pose og sekk.
Gjest Máire Skrevet 10. juni 2003 #8 Skrevet 10. juni 2003 Enig med alle innskriverene her.... Det er typisk at folk som er utro finner på slike forsvartaler og unnskyldninger for det de gjør. Det er INGEN unnskyldning eller NOE som kan forsvares med det du og din elsker holder på med! Face it! :evil:
Ignite Skrevet 10. juni 2003 #9 Skrevet 10. juni 2003 Jeg tror ikke utroskap nødvendigvis vil være bra for hustruen i dette tilfellet. Det ideelle hadde vært at mannen sa fra på forhånd til hustruen at "Det du ikke gir, kommer jeg nå til å skaffe meg annetsteds". Men dette går jo sikkert ikke i praksis... Det er helt uakseptablet av hustruen å overse mannen over lang tid, særlig når mannen har tatt dette opp med henne. Jeg synes ikke at utroskap i en slik situasjon er noen katastrofe. Dersom mannen velger å være (litt) utro, synes jeg likevel at det er hustruen som har begått/begår den groveste "overtredelsen".
Nabodama Skrevet 10. juni 2003 #10 Skrevet 10. juni 2003 Det er nå heller ikke sikkert at det er sant at kona overser ham, eller at han har tatt dette opp med henne. Tror nok det er noe han sier for å rettferdiggjøre utroskap overfor henne han prøver å få til sengs!
Maxine Grey Skrevet 10. juni 2003 #11 Skrevet 10. juni 2003 Det der er en helt tydelig variant av "Min kone forstår meg ikke"! Og du biter på. Hvor gammel er du forresten? Hvordan kan du vite om det er noen sannhet i det han sier? Det ser nå heller ut til at han spiller på din medlidenhet for å få deg til sengs..... Hold deg unna! ENIG! Den der er bare for klassisk, og like gammel som Metusalem. Ikke bit på!!!!!
moonmood Skrevet 10. juni 2003 #12 Skrevet 10. juni 2003 så var det dette med å gå bak en annens rygg da. Kan man forsvare at målet helliger middelet? Jeg mener i alle fall at slike ting må være luftet i et forhold for at det skal være greit eller ikke. Hvis man ikke har snakket om det og det skjer(utroskap), så har man brutt noen uskrevne regler og det blir jo å gå bak ryggen på folk. Han burde vel, hvis han vet at dama ikke er for slike seksuelle forhold utover ekteskapet, bryte ut av forholdet og skaffe seg ei dame. evnt. bare holde ut... det er i alle fall det moralske slik jeg ser det. men, vi er jo bare mennesker, og gjør jo til slutt hva vi vil. håper jeg aldri kommer i samme situasjon med en kone som ikke vil ha sex og som ikke bryr seg om forholdet vårt og at jeg ofrer alt for at barna skal ha det bra... værsåsnillaldrialdrialdri!
OppNed Skrevet 10. juni 2003 #13 Skrevet 10. juni 2003 Tror ikke jeg hittil har hørt om ett eneste tilfelle hvor en tredjepart kommer inn i bildet og berger et parforhold De fleste tilfellene ender opp i det rake motsatte. Så hvis du synes du berger ham ved å gå til sengs med ham, så gjør det da vel. Men du må ikke et sekund tro at du berger ekteskapet hans. Du har sannsynligvis ikke den kunnskapen om henne (altså ektefellen hans) til å vite hva som er riktig/ikke riktig av denne versjonen som du blir fortalt :blunke: Og minst av alt til å vite hva hun gjør/ikke gjør for å berge dette ekteskapet deres. For alt hva du vet, så er det kanskje hun som berger økonomien?? Eller holder trådene samlet der hjemme ved å ivareta både barna og jobben sin. Hun høres ut som en tøff kvinne slik du beskriver henne. Hun greier seg sikkert uten denne mannen. Spørsmålet er vel heller hva man skal gjøre for å unngå at ungene blir skadelidende. Spør mannen om det du. Kanskje han har reflektert rundt dette. Kanskje ikke. Jeg ville personlig ha lagt stor vekt på hva han svarte på dette spørsmålet. FØR jeg hoppet til køys med ham altså. Maiken
Mossa Skrevet 10. juni 2003 #14 Skrevet 10. juni 2003 Hvor mange av de som er utro forteller at ekteskapet/forholdet egentlig er godt?? At de ikke har noen planer om å forlate ektefellen....at de kun er ute etter litt morro og ett kjappt knull??? Å bite på triste fortellinger, om ruinerte forhold, at partneren ikke lengre vil ha sex, er kun sammen pga barna...osv, er kanskje litt naivt. Som oftes er dette LØGN...og noen biter på, gang på gang. Hold deg unna. Her kommer mange til å bli såret...mest sannsynligvis du også!!
Gjest anonym igjen!! Skrevet 10. juni 2003 #15 Skrevet 10. juni 2003 for det første: vi er ikke elskere! vi har ikke vært til sengs sammen og det skjer nok heller ikke! det er ikke snakk om å bli såret i dette tilfellet. for det andre: han lurer meg ikke, og jeg er ingen liten drittunge som "biter på"!! han er min venn først og fremst, selvom man kanskje kan kalle det et litt uvanlig vennskap pga aldersforskjellen og hemmeligholdingen. jeg gjorde det kanskje ikke klart nok at jeg kjenner familien godt, og har på en måte vært en del av familien en periode. jeg har selv sett, og ser, at det han forteller meg ikke er løgn. Det er helt uakseptablet av hustruen å overse mannen over lang tid, særlig når mannen har tatt dette opp med henne. Jeg synes ikke at utroskap i en slik situasjon er noen katastrofe. Dersom mannen velger å være (litt) utro, synes jeg likevel at det er hustruen som har begått/begår den groveste "overtredelsen". det var vel heller dette jeg ønsket å reflektere over, og lage et innlegg om. at utroskap er løgn og bedrag er jeg fullstendig enig med dere i, men jeg begynner ærlig talt også å få forståelse for at enkelte gjør det. jeg mener også at han heller bør bryte ut, enn å få seg en elskerinne, men allikevel forstår jeg hans ønske om å holde sammen med kona for barnas skyld i alle fall en periode til. jeg motsier kanskje meg selv, men det er fordi jeg er litt forvirret på dette området. i prinsippet er jeg i mot utroskap, men jeg begynner å endre holdning i henhold til omstendighetene!
Mossa Skrevet 10. juni 2003 #16 Skrevet 10. juni 2003 Man trenger ikke være en liten dritunge for å bite på en slik løgn. Det sitter mange GODT VOKSNE menn/kvinner med dyp kjærlighetssorg.....som venter forgjeves på at elskeren skal forlate den (iflg. den utro:)"grusomme" partneren!! Missforsto kanskje ditt kjennskap til familien....men uansett så så rettferdiggjør INGENTING utroskap. Det beste for alle parter er å bryte opp i forholdet man er i...deretter kan man gjøre hva man vil.
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2003 #17 Skrevet 10. juni 2003 Og du biter på. Hvor gammel er du forresten? Hvordan kan du vite om det er noen sannhet i det han sier? Det ser nå heller ut til at han spiller på din medlidenhet for å få deg til sengs..... Hold deg unna! det var denne kommentaren jeg siktet til når jeg skrev at jeg ikke var en liten drittunge!
Gjest salma Skrevet 11. juni 2003 #18 Skrevet 11. juni 2003 For meg som har både småbarn og utdannelse/jobb selv, virker det ikke så rart at det tar all energien hennes. Jeg hadde aldri hatt tid til å dyrke et forhold nå, det hadde jeg rett og slett ikke hatt tid og krefter til... Denne mannen bør vel være vel fornøyd med at hustruen bruker så mye energi på hans barn. Hvis han vil ha mer oppmerksomhet, bør han vel finne ut hva han best kan bidra med. Noen spørsmål man kan stille seg; Har hun alt ansvaret for barna alene, eller bidrar han like mye som henne? Er det bare hennes ansvar å holde samlivet oppe, eller ville det drept ham å overaske henne med et varmt bad, levende lys og ei flaske vin i ny og ne? Du sier han har snakket med henne - men har han prøvd å gjort noe? Action speaks louder than words... Er du en sann venn, stiller du ham disse spørsmålene, og hjelper ham å stable ekteskapet på beina. det gjør du vel ikke ved å hoppe til sengs med ham? Forøvrig syns jeg du tar opp en interessant problemstilling. Har selv sett eksempler på at utroskap har bedret et forhold på lang sikt, fordi det "vekket" partene og tvang dem til å tenke gjennom hva de egentlig ønsket. Men det er en medisin med alt for store bivirkninger, spør du meg...
Suzy Skrevet 11. juni 2003 #19 Skrevet 11. juni 2003 At mye av konas oppmerksomhet og energi går til barna er vel ganske forståelig - hvorfor bidrar ikke han mer i den sammenhengen så de kan få mer kvalitetstid sammen? Forhold er sjeldent så svart/hvitt som de kan virke når du får den ene halvdelens versjon. Dette høres ut som et vennskap som han har holdt igang for å få "varmet" deg nok opp til å invitere deg med på sex... Syns argumentene om positiv oppmerksomhet og greier fra hans side blir veldig søkt. Hvorfor kan han ikke få disse positive tingene fra å være din venn? Hva er det som gjør at du vurderer å ha sex med ham i utgangspunktet? Når du er glad i barna hans og vil oppmuntre ham til å forbli i forholdet blir det ikke litt ekkelt å vite at du har knulla pappa for å "gjøre ham glad"?? Jeg vet jeg høres fordømmende og meggete ut nå, men dette er sagt i beste mening. Jeg blir bekymret for dine behov og ditt bilde av deg selv, samt dine muligheter til å få et forhold med en deilig SINGLE mann... Tror bare et slikt barmhjertighetsknull fra din side, som du skisserer her, vil skade deg... Lykke til! Suz
tingeling Skrevet 12. juni 2003 #20 Skrevet 12. juni 2003 Hei Du spør om utroskap kan forsvares... vel, husk at det vil ødelegge mye for mange. Min tantes tidligere mann (jeg kaller ham ikke lenger onkel), som er nesten 50 fant seg for snart to år siden en jente (22 år), og var sammen med henne mens han fremdeles var gift med min tante. jenta ble gravid.. resultat: 1 stk ødelagt familie, 0 kontakt mellom mannen og hans foreldre, 1 baby som vil vokse opp med en far som er 25 år eldre en moren og halvsøsken som er like gamle som moren.... jeg har overhodet ingen problemer med at folk skiller seg og finner nye partnere, men en voksen mann bør være mann nok til å faktisk ta et valg... og historien om hvordan konen er er oppbrukt... sorry, det var sikkert ikke det du ville høre, men det er min mening. tingeling
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå