Gå til innhold

Jeg strikker votter, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare strikket 1 par votter i mitt liv, og det var for nesten et år siden. Jeg er nybegynner, og har mista den utrolig detaljerte inn-med-teskje oppskrifta jeg skrev selv etterhvert som jeg lærte å strikke votter.

Jeg strikker med 5 pinner, men jeg gjør noe galt, og husker ikke helt hvordan det skulle gjøres. Endene henger ikke sammen. :klø: Jeg strikker rundt, men det blir ikke en "ring" slik det skal bli. det henger liksom en tråd mellom endene, men de strikkes ikke sammen.

Hva gjør jeg galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du mener, men kan det være at du ikke passer på å strikke stramt nok i overgangen mellom to pinner?

Skrevet

Hmm. Det er litt vanskelig å forklare. Men nei, det er ikke at jeg ikke strikker stramt nok som er problemet, for nå har jeg strikket og rekt opp, strikket rekt opp sikkert 3 ganger for å prøve på nytt siden noe går galt! :ler:

ok, jeg prøver på nytt. "votten" min ser nå ut som om jeg har strikket en remse på 1 pinne, for så å fordele maskene over på 4 pinner.. Skjønner du? endene strikkes ikke sammen. Det henger en tråd mellom de to endene som er det eneste som forhindrer dette i å være bare en remse. For hver runde jeg strikker flytter tråden seg opp et hakk, så endene henger bare sammen øverst.

Jeg strikker ikke frem og tilbake, slik man ville gjort på 1 pinne, så det er ikke det jeg gjør galt. Likevel henger ikke endene sammen. Jeg skjønner ingenting jeg...

Skrevet

:ler: Ojoj, jeg er virkelig håpløs! ;)

Men når du strikker votter... Du strikker bare rett fram hele tiden, det er ikke noe spesielt man skal gjøre?

Skrevet

Strikker rundt på fire pinner ja, som med ullsokker. Og nei, gjør ikke noe spesielt annet enn å strikke.

Skrevet

Huff, nå skjønner jeg mindre og mindre! :klø: Jeg gjør ikke noe feil, men det blir feil likevel. Gah...

Skrevet (endret)

Nå legger jeg ut bilde her. Slik ser mesterverket mitt ut.

Edit: mista bildet. ;)

post-9642-1222690266_thumb.jpg

Endret av Lemming
Skrevet

Snur du og strikker tilbake? Du strikker jo tydeligvis ikke rundt hele...

Skrevet

Nei, jeg snur ikke. Jeg strikker rundt. På bildet her har jeg bare strikka litt, men jeg har jo starta forfra 3 ganger nå. Forrige gang strikka jeg til den var 5 cm lang, rundt og rundt, men den ville ikke henge sammen. Blir litt motløs jeg nå :forvirret:

Skrevet

De har vel en tendens til å kunne bli litt løsere i skjøten der, men hvis du strammer tråden skikkelig akkurat når du strikker den sammen bør det vel gå..? Jeg er ingen racer på strikking men har strikket en del sokker og votter og har aldri opplevd det der...

Skrevet

Det ser unektelig ut som om du snur istedenfor å strikke rundt og rundt.

Skrevet
Det ser unektelig ut som om du snur istedenfor å strikke rundt og rundt.

Jeg vet! utrolig rart. Men selv om jeg er nybegynner, har jeg strikket såpass i mitt liv at jeg vet at jeg ikke snur. ;)

De har vel en tendens til å kunne bli litt løsere i skjøten der, men hvis du strammer tråden skikkelig akkurat når du strikker den sammen bør det vel gå..? Jeg er ingen racer på strikking men har strikket en del sokker og votter og har aldri opplevd det der...

Vel, nå har jeg starta fra scratch, og etter første runde, når jeg skulle strikke endene sammen strammet jeg godt til. Og problemet var løst. Jeg strikka videre, og endene henger sammen slik de skal! Herregud. Jaja, fourth (or fifth) time is a charm ;)

Skrevet

Må nesten le litt av deg nå :fnise:

Men skjønner problemet. Jeg har også litt vansker med å få det til å bli fint og stramt, før det har gått en del runder rundt.

Håper resten av vottene går fin fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...