Gå til innhold

Butikk advarer mot Coca-Cola

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser jeg i avisen idag, vel synes egentlig butikken gjør noe riktig her og advarer mot cola.

Nå leser jeg videre...

"I forrige uke satte dykkerbutikken Frivannsliv opp advarsler som «Cola er vanedannende og helseskadelig» og «For mye sukker kan føre til diabetes» på kjøleskapene som inneholder brus og mineralvann."

Er jo helt grei advarsel dette, egentlig burde denne advarselen stå på flaska synes jeg ...

Så sier Coca-Cola Norge :

"Jeg er overrasket over at butikken velger å henge opp disse advarslene. Brusflaskene informerer allerede godt om sukkerinnholdet, og det finnes mange andre alternativer for kunden med mindre innhold av sukker, sier Stein Rommerud, direktør for omdømme i Coca-Cola Drikker, til NRK."

Så her sitter jeg da med en flaske Cola og ser på etiketten...

På den ene siden står det med store bokstaver på rød bakgrunn "Coca-Cola", og med små skrift øverst "Ikke tilsatt konserveringsmidler, ingen kunstige aromastoffer. siden 1886"

Snur flasken og ser den andre etiketten ... der er det strekkoden, infotelefonnr, en konkurranse... (dette utgjør tilsammen halve etiketten), andre halvdelen står det igjen en logo med Coca-Cola med næringsinnhold pr. 100 ml.

Energi: 180 KJ/42 kcal

Protein: 0 g.

Karbohydrat 10.6 g (sukker ?)

Hvorav sukkerarter 10.6 g. (her kom vel svaret ja).

Fett: 0 g

hvorav mettet fett: 0 g.

Kostfiber: 0 g

Natrium: 0 g.

Dette er advarselen til Coca-Cola... 10.6 g sukker pr. 100 ml, altså på en halv liter cola så er det over 70 gram sukker ? om jeg nå har lest dette riktig.

Jeg synes ikke det er advarsel nok, ja jeg vet cola er ikke helsebringende, og har mye sukker blant annet .. dette er noe jeg tror dem fleste vet, men burde brus generelt ha advarsler på linje som røykpakker har det ?.

F.eks.... "Høyt inntak av brus kan gi diabetes"

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=517232

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cola og brus er svineri og rota til alt ont :ler:

En halvliter brus om dagen kan gi 10 kg overvekt pr år.

Brus burde vært forbudt og ikke solgt på billigsalg hver uke i butikken. Kjøp 5 betal for 3, eller kun 7.90 osv.

Selvsagt vil ikke brusprodusentene innrømme noe som helst, heller ikke at aspartam bare er testet på rotter/mus og at man ikke vet skadevirkningene på mennesker på sikt.

Skrevet

Coca-Cola nekter også på at for mye cola gjør deg avhengig. Det står på siden dems at det er så lite koffein i colaen at det ikke går an å bli avhengig.

Men hvordan forklarer dem at noen blir cocacoliker?

Skrevet
Coca-Cola nekter også på at for mye cola gjør deg avhengig. Det står på siden dems at det er så lite koffein i colaen at det ikke går an å bli avhengig.

Men hvordan forklarer dem at noen blir cocacoliker?

Det er http://naturvern.imaker.no/cgi-bin/naturvern/imaker?id=16383 som du kan lese her hormoner i cola.

Sukker er omtrent det farligste vi kan få i kroppen vår, i mengder i allefall.

Hadde folk visst sannheten om cola og lightprodukter hadde de ikke ville hatt det i kroppen!

Skrevet

Jeg er fortsatt så sær at jeg heller drikker cola enn light produkter.

Skrevet

Det er ikke bare sukkeret i Cola som er skadelig for kroppen. Cola har også fosforsyre som er så surt at kroppen drar kalsium ut av eget skjelett for å nøytralisere. Denne fosforsyren er tilsatt blant annet for å nøytralisere sukkeret som er tilsatt i så store mengder at vi ville kastet opp dersom fosforsyra ikke var der.

Og manglende kalsium i bena, fører som kjent til osteoporose.

Er man et minimum opptatt av kropp og helse, styrer man unna cola, og helst all annen brus også.

For å nøytralisere en halvliter cola, trengs 36 glass med alkalisert vann, eller mengder med alkaliserende matvarer. Og hvem har den fjerneste peiling på hva det går ut på? ;)

Skrevet

Ja det er skremmende lesestoff.

Mamma har drukket brus hver dag i 40 år men slutta nå. Hun er benskjør.

Gjest StockDama
Skrevet

Og der føler jeg meg fornøyd for at jeg ikke drikker brus daglig =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...