Regndråpe Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Jeg skal forandre kosthold og livsstil totalt. Og jeg gleder meg, for jeg vet at det kommer så mye godt ut av det. Men jeg har noen få spørsmål bare ang. kosthold og trening. Jeg trener overhodet ikke fra før, og har ett på trynet dårlig kosthold. Hvor lange gåturer skal jeg ta? Jeg har en laaaaaaaang oppoverbakke ved der jeg bor, så jeg tenkte å begynne å gå opp den ca. en halv time og jogge ned igjen? Trene 15 min på stepmaskin? Sånn liten som jeg har hjemme Kanskje med vekter samtidig? Også lurer jeg på om jeg kan dra til en ernæringsfysiolog for å få satt opp en matplan eller noe, og for å få målt fettprosent. Har noen anbefalinger av ernæringsfysiolog? Dette er bare begynnelsen Tenkte jeg straks skulle ta den turen opp den bakken allikevel. Kommer sikkert til å kollapse halvveis men...
Suzy Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Om du starter med å gå en halvtime annehver dag til å begynne med, så er det er kjempegod start, men jeg vil nok anbefale deg å melde deg inn på et senter for å få veiledning og en ekstra dytt. Å trene hjemme er bra (alt er bedre enn ingenting) , men det er vanskelig å gjøre alle øvelser riktig uten veiledning og det er vanskelig å holde høy nok intensitet hele veien også. Når det gjelder mat så kan du egentlig tenke rent, grovt og grønt, så har du mye fikset. Rent kjøtt, ren fisk, grove kornvarer og alle slags grønnsaker. Pass på å få i deg bra med sunt fett (oljer) og vær forsiktig med sukkeret. Ikke belønn deg sjøl med noe godt hver gang du har trent - da går vinninga opp i spinninga, men ha fristenden grønnsaker klare f.eks. Lykke til - du er kjempeflink som vil gjøre noe med livsstilen din!
Regndråpe Skrevet 29. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2008 Om du starter med å gå en halvtime annehver dag til å begynne med, så er det er kjempegod start, men jeg vil nok anbefale deg å melde deg inn på et senter for å få veiledning og en ekstra dytt. Å trene hjemme er bra (alt er bedre enn ingenting) , men det er vanskelig å gjøre alle øvelser riktig uten veiledning og det er vanskelig å holde høy nok intensitet hele veien også. Når det gjelder mat så kan du egentlig tenke rent, grovt og grønt, så har du mye fikset. Rent kjøtt, ren fisk, grove kornvarer og alle slags grønnsaker. Pass på å få i deg bra med sunt fett (oljer) og vær forsiktig med sukkeret. Ikke belønn deg sjøl med noe godt hver gang du har trent - da går vinninga opp i spinninga, men ha fristenden grønnsaker klare f.eks. Lykke til - du er kjempeflink som vil gjøre noe med livsstilen din! Tusen takk for så raskt svar, Suzy! Godt å høre at det er en grei begynnelse! Det er ikke noe treningssenter her hvor jeg bor nå (langt oppi skogen), men flytter veldig snart og da har jeg full tilgang. Jeg skal gi alt nå, for jeg skal få ett bedre liv! Og tusen takk for masse gode mattips! Jeg tenkte også på evt. belønning. Da tenkte jeg oppskjærte fruktbiter eller oppskjærte grønnsakstrimler med evt. rømmedip? Er det ok? Og hvordan er det å spise suppe? Kan så lite om dette.
Beewee Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Jeg vil bare si.. begynn forsiktig, ikke gjør alt på en gang da er det lett for at du blir lei. La kroppen bli vant til den nye livsstilen og aktiviteten. Du vil nok kjenne det på kroppen, så derfor er det viktig at du ikke begynner for hard. Ønsker deg lykke til. Du er kjempe flink som tar tak i deg selv
Suzy Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Da syns jeg du skal være veldig fornøyd med å gå den første tiden - det er lurt å ta det gradvis og venne kroppen til den nye jobbingen. Du kommer helt sikkert til å merke forskjell fort - særlig om du går fort i oppover bakke (rumpe kommer til å løfte seg!) Grønnsaker med dip er supert - men jeg hadde satset på kesam fremfor rømme. Mindre fett og mye proteiner Suppe er flott det, men tenk hele tiden rent, grovt og grønt: Altså suppe med mye grønnsaker og med rent kjøtt f.eks. Og med grovt brød til. Tomatsuppe er fint om du lager den sjøl; surr litt hvitløk, pepper og chilipulver i litt olje (om du liker krydder da), ta i en boks med hakkede tomater og en boks med vann, la det putre en stund og kjør den jevn med stavmikser. Smak evt til med en touch kanel. Du klarer helt sikkert dette fint. Bare unn deg nok mat
Regndråpe Skrevet 29. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2008 Takk Beewee Jeg skal være forsiktig. Det er derfor jeg skal begynne med å gå også. Og kanskje litt lett småjogging. Jeg opererte kneet mitt også for 2 år siden, og jeg har vært så dum å ikke trene det sterkt igjen. Så jeg må være forsiktig. Men jeg kjenner jeg må ut i aktivitet, og ut i frisk luft nå. Og jeg kjenner at jeg trenger å føle at kroppen min blir renere innvendig. Ikke fylt med søplemat og cola!
Regndråpe Skrevet 29. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2008 (endret) Da syns jeg du skal være veldig fornøyd med å gå den første tiden - det er lurt å ta det gradvis og venne kroppen til den nye jobbingen. Du kommer helt sikkert til å merke forskjell fort - særlig om du går fort i oppover bakke (rumpe kommer til å løfte seg!) Grønnsaker med dip er supert - men jeg hadde satset på kesam fremfor rømme. Mindre fett og mye proteiner Suppe er flott det, men tenk hele tiden rent, grovt og grønt: Altså suppe med mye grønnsaker og med rent kjøtt f.eks. Og med grovt brød til. Tomatsuppe er fint om du lager den sjøl; surr litt hvitløk, pepper og chilipulver i litt olje (om du liker krydder da), ta i en boks med hakkede tomater og en boks med vann, la det putre en stund og kjør den jevn med stavmikser. Smak evt til med en touch kanel. Du klarer helt sikkert dette fint. Bare unn deg nok mat Tusen takk, Suzy! Masse flott informasjon! Og kesam fremfor rømme, selvfølgelig! Suppe er veldig bra, for jeg elsker suppe! Rumpa til Regndråpe skal løfte seg! Håper fettet på innsiden av lårene minsker fort også! Igjen, tusen takk! Endret 29. september 2008 av Regndråpe
Gjest andungen Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Hei Regndråpe! Kjempeflott at du tar skikkelig tak! Blir moro å følge deg videre Synes du har fått veldig mange gode råd her! Noen har blitt nevnt før, men jeg vil bare ta med følgende: - Ikke gjør enorme og drastiske endringer, gjør heller små justeringer. Da er det mye større sjanse for at du lykkes, siden kroppen klarer å venne seg til forandringene underveis. Etterhvert gjør du flere justeringer Går du fra sjokoladegilde i helgene, til kun gulrøtter og stangselleri kan jeg garantere at risikoen for en total sprekk er stor (been there done that). Unn deg heller en liten sjokolade, men i mye mer begresede mengder! Og masse gulrøtter i tillegg - En halvtimes gange i bratt oppoverbakke er jo kjempebra! Vær forsiktig med å jogge nedover, det kan være veldig hardt for knærne. Varier gjerne med en lengre gåtur innimellom (intervalltrening er ikke dumt serru!) - Vær åpen overfor familie og venner om hva du gjør og hvorfor. Da er det mye enklere å si nei til ting du ikke bør spise, og de vil kanskje unngå å sette fristelsene frem i utgangspunktet. Dessuten får du masse god støtte og oppmuntring underveis! - Tren og fortjen! Ikke fortjen mat/godteri, men heller en ny cd, litt hudpleie, ei veske, nytt treningstøy etc Masse å velge i! Lykke til, Regndråpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå