Gå til innhold

marsvin tre månder gravid... trenger råd osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, jeg har et marsvin på tre måneder som har stått sammen med en gutt i noen dager og trenger råd osv. angående det!!

helst litt fort :kgbaby:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke heldig at et såpass ungt marsvin er blitt drektikg. Sjansen for komplikasjoner og slik kan jo hende, men det kan jo også skje når marsvinet er for gammelt.

Jeg er ingen dyrlege og snakker kun av mine egne erfaringer med marsvin. Har ikke hørt om store kriser når marsvinhunner får kull når de er 3 mnd selv om det er en veldig stor belastning for henne.

Er hun drektig så ta godt vare på henne, som sagt, 3 mnd er litt ungt, men vi krysser fingrene for at det går helt topp med henne og evt babyene.

Gi henne 3 ganger med c-vitamin, høy, forblanding for marsvin som vanlig. Holdt et godt sunt kosthold. Ta bort alt av grønnsaker hun ikke spiser opp slik at hun ikke får i seg noe bedervet mat.

Unngå også å bære på henne, kun når det er høyst nødvendig.

Krysser hvertfall alle fingre for at det skal gå bra.

Håper det er andre som har flere råd å gi.

Skrevet

Jeg ville tatt henne med på en sjekketime hos dyrlegen, rett og slett for å se hvordan formen hennes er og om hun faktisk er i stand til å bære unger. Vet dessverre om alt for mange unge marsvin som har blitt gravide ved uhell og som både har dødd selv og mistet alle ungene ved fødsel pga str.

Også ville jeg fjernet gutten. Han stresser bare på jenta mer enn nødvendig.

Skrevet (endret)

Hva er det du egnetlig trenger råd om?

Eneste som nå kan gjøres er å vente å se om hun er gravid, dette merker du som oftest ikke før i uke seks og oppover.

Endret av Gjest
Skrevet
Hva er det du egnetlig trenger råd om?

Eneste som nå kan gjøres er å vente å se om hun er gravid, dette merker du som oftest ikke før i uke seks og oppover.

Det samme tenkte jeg.

Ligger jo mange gode råd her i tråden og den som det ble henvist til og nå er det jo bare å vente for å se om hun er gravid eller ikke ..

Skrevet

Vel da er det egentlig bare å passe nøye på henne, gi henne masse c-vitamin, frukt og høy og passe på at hun har det varmt og godt. Og følge godt med og være beredt å ringe dyrlegen om det skjer noe.

Skrevet

er det du som lagde den andre tråden og?

Skrevet

hvilken tråd er det snakk om??

har bare laget denne tråden og det jeg vil ha råd om er hva de skal spise, drikke, hvor varmt det skal være, hvor mange unger er det mest sansynelig at det blir, bør jeg lage noen leker til henne osv......

Skrevet (endret)

Leker? Hun skal være i ro.

Hun skal ha normal varme, trekk og kulde skal marsvin aldri ha uansett om de skal ha unger eller ikke.

Spise er da masse høy, pellets og grønnsaker, men pass på at grønnsakene ikke blir ligende for lenge.

Drikke vanlig vann med minst dobbelt så mye c-vitamin, du kan gjerne putte c-vitmanin pulver på grønnsakane også.

Normalt så er det vel 1-3 unger. Hun er såpass ung så jeg håper det ikke blir noen flere enn 1. Jeg ville hvertfall holdt øye med henne når det nærmer seg i tilfelle dyrlege må tilkalles.

Etter at ungene er født så bare la de være om det ikke er noen problemer. De dier selv og spiser gjerne høy og pellets etter en dag eller to. De er også født med øynene åpne og pels så der er det ikke noe å bry seg om.

Men etter en dag eller to så er det greit og ta de opp, kikke litt på ungene, kose med de o.s.v.

Pass på at faren ikke er i samme bur eller i nærheten av de. Selv om det er han sine unger er sjangsen stor for at han enten er slem mot de eller at han parrer moren igjen, og da er sjangsen stor for at hun blir sliti ut og det kan ende med død.

Når ungene er et par uker så kan du sjekke hva slags kjønn de er, evt ta de med til dyrlegen og be h*n finne det ut. Og når de begynner å bli kjønnsmodne (ca 12-14 uker) så er det best og skille guttene og jentene fra hverandre.

Og om du nå bruker gnagerblanding til svina dine så anbefaller jeg å kjøpe pellets. Alt som er i gnagerblandingen er i pelletsen, men de har da ikke muligheten til å velge ut noen favoritter og la noe ligge igjen.

Pass også på at buret er rent og ryddig, bytt flis ofte nok. Om hun går på do ofte på et sted så er det også lettere og bare ta bort det som er der slik at det er renslig. Ellers bytte på buret normalt 1 gang i uken. Doplassn (om hun har noen) kan du ta bort 2-3 ganger i uka.

Om du har en fast plass å ha høyet på så er også det bra så slipper det å være så mye bøss over alt etter høyet.

Sånn, nå tror jeg det ikke er noe mer jeg kan komme med, men om det er noe spesielt mer du lurer på så får du spørre.

Endret av Gjest
Skrevet

mente egentlig leker til ungene når de kommer...

men takk for svarene...

tror ikke det er noe mere jeg lurer på nå nei :)

Skrevet

kan jeg ikke ta på ungene med en gang de er født?? :sukk:

Skrevet
kan jeg ikke ta på ungene med en gang de er født?? :sukk:

Jeg ville latt de være litt i fred først slik at de blir vant til moren. Men mest trolig blir de uansett født på natta. De liker fred og ro. Men jeg ville latt de være i en dag kanskje, men etter det ville jeg passet på at de blir sosialisert med mennesker. Er alt for mange marsvin i dyrebutikker som er redd for mennesker.

Nei, tror ikke de trenger noen spesielle leker. Mine brukte ikke lekene når de var små, men nå når de har blitt store.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...