Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Har vært samboer i snart 5 år. Min samboer har en datter på 7. Vi har det fint sammen ellers , men jeg får ikke lov å gå ut alene med venner og familie. Er dette normalt? Han vil ikke gå ut sammen med gutta. Da han mener at er man sammen så er man sammen , og da drar man ikke ut på egenhånd. Jeg har en venninne som bor 12 min unna, vi har kjent hverandre i 15 år. Vi kunne godt ha tenkt oss en kveld eller to i året hvor vi spiser god mat og drikker god vin og prater til langt på natt. Men dette får jeg ikke lov til av min samboer. Sammen med jobben er jeg ute å spiser noen ganger i året og dette liker han heller ikke, men han får liksom ikke stoppet dette. Blir bare sur. Siste nå var at jeg ikke kunne spise middag sammen med min bror fordi jeg ikke inviterte med han og datteren hans. Det er ikke det at jeg skal ut hele tiden. For det har jeg ikke behov for , men det at han nekter meg. Og jeg vil ha muligheten til å gjøre dette. Joda jeg kan bare dra ut men da blir det slutt. Hvilken rett har han til å nekte meg dette?. Ikke går det ann å snakke med han om det heller. Han blir bare sint. Vi finner jo på mye sammen også, inviterer til middager og fest hjemme eller drar bort til andre. Jeg føler meg innesperret.
Hanselot Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Hei hva hadde du egentlig sagt om noen andre hadde skrevet dette og du kom over det i ett forum e.l.? Jeg må bare spørre. Ellers så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor det skal være nødvendig å kommentere det en gang.
Elisaen Skrevet 29. september 2008 #3 Skrevet 29. september 2008 Samboeren min nekter meg ikke slike ting, men han liker det ikke og blir sur hvis jeg gjør det, derfor gjør jeg det ikke. Angerer alltid når jeg har hatt muligheten til å dra på slike ting. Men hadde han nektet meg å dra, så hadde jeg garantert dratt! Og tatt med en koffert, for slik skal man ikke ha det!
vilja Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 Dette er ikke normalt! Man er fri til å gå hvor enn en vil! Man bestemmer over seg selv. Han er egoist som ikke lar deg få ha et liv utenom han. Er han slik med datteren sin også? Får ikke hun lov å gå på bursdager eller ut og leke med venner heller?
Gjest Tanita Skrevet 29. september 2008 #5 Skrevet 29. september 2008 Du må jo få ha et liv! Det der er ikke holdbart.
Vera Vinge Skrevet 29. september 2008 #6 Skrevet 29. september 2008 Du spør hvilken rett han har til å nekte deg dette. Svaret mitt er: Det er det du som bestemmer. Du bestemmer om du vil være i et forhold hvor han nekter deg å treffe andre alene. Du kan dermed enten legge fram et krav om at du skal kunne gå ut alene. Eller du kan bare gå ut uten å snakke mer om det. Resultatet kan bli at han gjør det slutt, og du må da spørre deg selv om du har det bedre uten ham eller om det er så viktig å ha ham i livet ditt at du er villig til å gå på tvers av deg selv og det du opplever som dine rettigheter.
Chianty Skrevet 29. september 2008 #7 Skrevet 29. september 2008 Han er vel redd det skal sje noe med deg da, utroskap el lign. Han høres veldig eier syk ut. nei slik skal det ikke være!!
Gjest Betty89 Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Selfølgelig skal du få lovt til å gå ut. Han kan ikke nekte deg. Du gjør hva du vill, ikke bli en underlegen kvinne nå... Gå ut om du vill....
Elle Melle Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Når man er et voksent menneske, er det ikke noe som heter "å få lov" til ting. Med mindre dere i fellesskap har bestemt at han er sjefen din. Og at det er din jobb å gjøre som han sier til enhver tid. Får du i tilfellet nok goder av denne mannen til at det er verd å oppgi den retten du hadde tidligere til å bestemme over deg selv?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Skjønner ikke hvorfor du tror mannen din har rett til å bestemme over deg. Hvor har du fått den ideen fra? Vi lever i Norge i 2008. Våkn opp.
Gjest AnneShirley Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Hvordan i alle dager har du tillatt deg selv å bli nektet normal personlig frihet i hele 5 år?? En samboer som missliker at du drar for mye ut uten han eller føler seg utelatt er EN ting, en som forsøker seg på å si at han skulle ha noen rett til å bestemme over deg er en ganske annen ting. Dra på besøk til venninna di, du.. Og for all del: spør ikke om "lov".
skoeska Skrevet 29. september 2008 #13 Skrevet 29. september 2008 Unnskyld meg, men det der hadde jeg aldri holdt ut. Hvis man vil fungere sammen, må man også ha litt alenetid! Hvis han ikke har behov for det, er det hans problem. Jeg og samboeren tilbringer mye tid sammen, og gjør ikke så mye hver for oss, men da fordi vi er like sånn sett, ikke fordi den ene nekter den andre å gå ut. Man kan ikke sette lover og regler for sin kjære mener nå jeg, du er da ikke datteren hans på 7 år heller! At du orker...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #14 Skrevet 29. september 2008 Når jeg så overskriften så tenkte jeg det var en tenåring som ikke fikk lov å gå ut av foreldene sine.. Du er et voksent menneske. Du trenger ikke "lov" fra noen som helst til å gå ut sammen med vennene dine. Med unntak av hvis du sitter i fengsel, og til og med fanger får etterhvert permisjon til å dra ut alene. Jeg hadde aldri vært sammen med en som skulle bli møkksur og prøve og nekte meg å være med vennene mine. Jeg er fremdeles et selvstendig individ selv om jeg er i et forhold.
Jade Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Du må ikke finne deg i slikt! Gjør det du selv føler er normalt og "lovlig" i et forhold. Hvis han har problemer med det, så får han heller vurdere om han ønsker å være i et "slikt" forhold.
angeleyes Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Basert på det du skriver virker samboeren din som en som må ha kontroll over deg. At du ikke får lov til å dra ut sammen med familie og venner uten ham høres ikke ut som et sunt forhold. Ønsker du virkelig å tilbringe resten av livet sammen med en mann som nekter deg å få gå ut uten at han er med?
sebra Skrevet 29. september 2008 #17 Skrevet 29. september 2008 for å si det sånn hadde jeg ikke vært redd for at det skulle bli slutt med en sånn type.heller singel da.
Gjest Piper Skrevet 29. september 2008 #18 Skrevet 29. september 2008 Han kan ikke nekte deg noe, men han kan selvfølgelig si at gjør du det så blir det slutt. Men du er da et voksen menneske som bestemmer over deg selv, men tydeligvis ikke i dette forholdet. Hvorfor er du så redd for at det skal bli slutt? Hvilke positive sider har han, som veier opp for de negative? Og negative har han, siden han sitter og nekter deg å gå ut alene. Og det er en veldig stor negativ side
Gjest Gjest_L_* Skrevet 29. september 2008 #19 Skrevet 29. september 2008 Kom deg ut av dette forholdet,eller skaff psykologisk hjelp. Dette er rett og slett sykt og unormalt.
Gjest Caya Skrevet 29. september 2008 #20 Skrevet 29. september 2008 Jeg er vel stort sett enig med de fleste over meg. Dette er ikke normalt, og han har ingen rett til det. Det er ikke slik at man ikke har rett på noe personlig sosialt liv selv om man er sammen med noen. Dette er et hårreisende og urimelig krav. Hvilke grunner bruker han for at du ikke skal få spise en middag med venninna du har kjent i 15 år? For meg høres han kontrollerende, eiesyk og egoistisk ut. Hadde min samboer vært slik hadde jeg ikke blitt hos ham. Han oppfører seg som han eier deg og er sjefen din i stedet for å være en likeverdig partner og det er ikke bra. Jeg hadde satt meg ned og sagt at nå skal jeg ta opp noe jeg synes er veldig alvorlig og som må gjøres noe med hvis det skal være verdt å være i forholdet. Så hadde jeg sagt at han ikke har noen rett til å bestemme over meg, og sagt at jeg må få være sammen med venner uten ham, uten at han skal bli kontrollerende og nekte. Er han ikke villig til å høre, så vet du hva du kan forvente. Da er det opp til deg å velge hvordan du vil leve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå