Gjest Gjest_Stjernekyss_* Skrevet 29. september 2008 #1 Skrevet 29. september 2008 Hei hei, jeg skal ha middagsgjester like etter jobb om noen dager, og har tenkt til å lage gresskarsuppe. Av erfaring tar dette litt lenger tid enn jeg har til rådighet, og derfor lurer jeg på om det er mulig å gjøre unna noe dagen i forveien? Tips er sårt trengt og verdsatt!
Gjest Eurydike Skrevet 29. september 2008 #2 Skrevet 29. september 2008 Er det snakk om en purésuppe av gresskar? Du kan lage suppen helt klar dagen før, avkjøle så raskt som mulig (sette gryten i kaldt vann i oppvaskkummen feks), sette i kjøleskapet og varme den opp før servering. Hvis det skal tilsettes fløte e.l. etter purering, kan du vente med dette til du varmer suppen opp igjen, gi et raskt oppkok og gjøre siste finjustering med å smake til med salt og pepper.
Gjest Gjest_Stjernekyss_* Skrevet 30. september 2008 #3 Skrevet 30. september 2008 Men vil den fortsatt smake ferskt da? :klø:
Gjest Eurydike Skrevet 30. september 2008 #4 Skrevet 30. september 2008 Men vil den fortsatt smake ferskt da? :klø: Vel, hvis du er redd for det, får du heller lage den samme dag likevel. Generelt sett blir de fleste supper og gryter bedre og får mer intergrert og utviklet smak når de varmes opp neste dag. Her er et knippe gresskarsuppeoppskrifter - når du klikker deg inn på dem vil du se at det i slutten av de fleste oppskriftene står oppgitt at suppen kan lages klar 1-3 dager før, kjøles ned og varmes opp igjen.
Amity Skrevet 1. oktober 2008 #5 Skrevet 1. oktober 2008 Nå fikk jeg lyst på gresskarsuppe! Og jeg har ofte laget den samme dag, men har gjerne spist rester dagen etter, så jeg kan ikke tenke meg at det gjør noe om du lager den dagen før. Jeg har pleid å lage den uten melk/fløte, og så ha en dæsj rømme i suppen i hver porsjon ved servering. Med salt og pepper og noe deilige hvitløksbaguetter er jo dette bare helt snadder! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #6 Skrevet 1. oktober 2008 Kanskje noen vil legge inn en oppskrift på gresskarsuppe også??
stjernekyss Skrevet 1. oktober 2008 #7 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg bestemte meg for å lage den på dagen likevel, og hver minste dråpe gikk med, så blir ingen gode rester til meg i morgen Tusen takk for gode tips! Denne gangen nøyde jeg meg med å kjøpe inn ingrediensene dagen i forveien, så jeg kunne dra rett hjem fra jobb, og sparte inn en del tid på det. Kuttet også gresskaret i ørsmå terninger, så de skulle bli møre raskt. Min oppskrift: Ca. 1 kilo gresskar 1 gul løk 6 dl grønnsaksbuljong MOJE pepper!!! Crème fraiche Slik gjøres: Gresskar hakkes i små biter Løk også Kokes mørt i grønnsaksbuljongen Moje pepper! Vosj-vosj i blender Tilbake i gryta Server med en klatt crème fraiche og moje pepper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå