covergrl Skrevet 5. oktober 2008 #101 Del Skrevet 5. oktober 2008 Dømme? Dere har åpenbart vrangforestillninger, her påpeker jeg bare ting slik de er. Dere forfekter noe det ikke finnes bevis for. Dere er ikke spesielle trass selvbedrag. Snakker dere om disse hjelperne og overnaturlige hendelsene til venner? Hvis dette mot formodning skulle være sant burde det ikke være noe problem å oppdrive bevis. Oh shi-, det blir verre - dette er jo bare hjernespinn. der er noe VI tror på.. om du tror eller ikke spiller ingen rolle for meg, men vi tror.. ja jeg snakker åpent om det til mine venner, og mine venner er åpne for det selv.. har jo ikke noe å skamme meg over.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 5. oktober 2008 #102 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg syns alle mennesker er like mye verdt men jeg nekter å respektere troen eller meningene til alle mennesker likevel. Hvorfor denne higen etter å tvinge alle til å respektere enhver tåpelig tro? Jeg kunne ikke gitt mer blanke i om noen mister respekten for meg fordi jeg er ateist (eller anti teist er vel muligens mer dekkende). Jeg mener at konseptet med usynlig vesner som svever rundt og "hjelper" deg er latterlig. Følgelig har jeg da mindre respekt for de som tror på dette new age tullet eller alle andre religioner for den saks skyld. Nei det syns jeg er helt nødvendig i mange tilfeller. Jeg vil f.eks kalle en jøde dum som skjærer over strupen til ett lam og lar det blø sakte ihjel fordi ellers så tror han at han ikke kan spise kjøttet. Men jeg mener fortsatt at alle er like mye verdt. å være uenig i andres meninger er fullt lovlig og jeg skjønner jo at noen synes dette er fullstendig absurd.. men saken er den at det er mange som har (her på forumet) som tydelig ikke respekterer oss som personer fordi vi har den troen (er ihvertfall slik de fremstiller det). men flott å se at noen er menneske nok til å respektere andre selv om de har en annen tro (eller en tro generelt..)! jeg tror ikke hjelpere svever rundt å hjelper meg, jeg tror de på en måte bare er.. om du skjønner.. jeg vil ikke kalle en jøde dum, men jeg er sterkt imot at de avvliver dyr på en slik måte.. og at de faktisk gjør det pga troen sin.. men de tror på det, så da lar jeg de tro.. nettopp, du synes alle mennesker er like mye verdt på grunn (eller på tross om du vil) av troen sin.. det var nettopp dette jeg håpet noen ville mene selv om de ikke er enig i troen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 5. oktober 2008 #103 Del Skrevet 5. oktober 2008 jeg vil ikke kalle en jøde dum, men jeg er sterkt imot at de avvliver dyr på en slik måte.. og at de faktisk gjør det pga troen sin.. men de tror på det, så da lar jeg de tro.. Det holder ikke å bare være sterkt i mot det. Når en tro går så langt at den går på bekostning av ett dyr's eller menneskes lidelse da må man kunne si at nok er nok. Jeg skjønner ikke hvordan du kan bare "la de tro det" som du sier. Jeg vil kjempe mot det med alle midler. Syns forøvrig kosher-kjøtt bør bli forbudt å importere hit. Tro, som du ser fører kun til foråtnelse av hjernen. Ingen normal person ville foretrekke å avlive ett dyr på denne måten hvis ikke en absurd religion kommanderte han til det. Det samme går igjen i alle "trosrettninger" Vi har kommet såpass langt i vår utvikling at slike overtroiske shaman-historier bør bli lagt igjen der hvor de hører hjemme, i middelalderen. De er kun hemmende for videre utvikling. Det samme mener jeg all overtro, også dette er. Du bruker logikk, kritisk sans og observasjon når det gjelder alle dine valg her i livet men allikevel så har du en krok av hjernen din hvor du nekter å la logikken og den kritiske sansen din slippe til. Hva er mest sannsynlig når det gjelder dette spørsmålet vi her diskuterer: At det finnes vesner som vi ikke kan se eller registrere på noen måte vitenskaplig? eller at det er ett fantasiprodukt av en hjerne som søker etter å kategorisere og systematisere alle inntrykk den får? Jeg syns svaret på dette er åpenbart. Men det er mulig jeg "ikke er mottagelig nok for det åndelige" som mange av dere liker å tro dere selv er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 5. oktober 2008 #104 Del Skrevet 5. oktober 2008 Upåviselig og ubeviselig opplysthet er ikke verdt mye i min bok, dessverre. Men lev videre i uvitenhet, du. Det du sier er at fordi DU finner dette vanskelig å tro på, og fordi vitenskapen ikke har funnet noen måter å bevise "overnaturlighet" på, så kan det ikke eksistere. selv om det altså finnes tusener, millioner og muligens milliarder mennesker som faktisk har opplevelser rundt disse tingene? Jeg synes det sier minst like mye om slike som deg. Mener du at vitenskapen faktisk har kommet så langt at de kan bevise, måle og forklare absolutt alt mellom himmel og jord? I såfall er du vel lovlig naiv. Dere tror virkelig på dette.. det er søren ikke rart verden går til helvete. Ja, for det er virkelig de åndelige/spirituelle personene som sørger for at verden går til helvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 5. oktober 2008 #105 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja, for det er virkelig de åndelige/spirituelle personene som sørger for at verden går til helvete. Det er jeg 100% overbevist om. For å bare ta ett eksempel: Midtøsten, oppdelingen mellom to landeområder som bør være en grei skuring, har blitt gjort umulig kun på grunn av "åndelige/spirituelle personer" på begge sider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 5. oktober 2008 #106 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det holder ikke å bare være sterkt i mot det. Når en tro går så langt at den går på bekostning av ett dyr's eller menneskes lidelse da må man kunne si at nok er nok. Jeg skjønner ikke hvordan du kan bare "la de tro det" som du sier. Jeg vil kjempe mot det med alle midler. Syns forøvrig kosher-kjøtt bør bli forbudt å importere hit.Tro, som du ser fører kun til foråtnelse av hjernen. Ingen normal person ville foretrekke å avlive ett dyr på denne måten hvis ikke en absurd religion kommanderte han til det. Det samme går igjen i alle "trosrettninger" Vi har kommet såpass langt i vår utvikling at slike overtroiske shaman-historier bør bli lagt igjen der hvor de hører hjemme, i middelalderen. De er kun hemmende for videre utvikling. Det samme mener jeg all overtro, også dette er. Du bruker logikk, kritisk sans og observasjon når det gjelder alle dine valg her i livet men allikevel så har du en krok av hjernen din hvor du nekter å la logikken og den kritiske sansen din slippe til. Hva er mest sannsynlig når det gjelder dette spørsmålet vi her diskuterer: At det finnes vesner som vi ikke kan se eller registrere på noen måte vitenskaplig? eller at det er ett fantasiprodukt av en hjerne som søker etter å kategorisere og systematisere alle inntrykk den får? Jeg syns svaret på dette er åpenbart. Men det er mulig jeg "ikke er mottagelig nok for det åndelige" som mange av dere liker å tro dere selv er. tror jeg formulerte meg litt feil da jeg svarte på det med jødedommen.. jeg er imot å la dyr lide og er enig i at nok er nok.. jødene går laaaaaangt over grensen når det gjelder den delen av troen.. da jeg skrev at jeg lar dem tro, så siktet jeg til religionen, ikke det med dyretortur!! ser jeg formulerte meg helt feil der!! tro forråtner ikke hjernen.. eller jo i visse situasjoner (som å la dyr lide), men det at jeg tror på gjenferd og hjelpere skader ingen, ikke engang meg selv. det gir meg heller en trygghet og en god følelse (når det gjelder hjelpere). en hjerne? det er jo faktisk de aller fleste i verden som har en tro.. det er ikke fantasi, hvordan kan flere hjerner ha samme fantasi samtidig..? tenker da på folk som i fellesskap opplever noe overnaturlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #107 Del Skrevet 5. oktober 2008 Også har du noen å skylde på når du opplever motgang, haha. "Faen ta dere, udugelige hjelpere." Lol. Og kollektive vrangforestillinger er ikke noe nytt, bare se til religion. Og ja, jeg er nokså sikker på at det meste kan måles i den moderne verden - å tro at disse skapningene omgår alt vi vet om energi og fysiske lover er sprøtt, to say the least. Det er en grunn til at såkalte "synske", og mennesker som påstår å kunne snakke med de døde mislykkes totalt under kontrollerte forhold. Tipper dere tror den sjette sans ikke har blitt redigert ned fra et utall timer til nærmest ingenting. Og du kaller MEG naiv? Du er latterlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 5. oktober 2008 #108 Del Skrevet 5. oktober 2008 en hjerne? det er jo faktisk de aller fleste i verden som har en tro.. det er ikke fantasi, hvordan kan flere hjerner ha samme fantasi samtidig..? tenker da på folk som i fellesskap opplever noe overnaturlig.. Kristne har ved flere anledninger fortalt meg om "mirakler" som har skjedd på de motbydelige kirkemøtene deres uten at jeg lar meg videre overbevise om sannhetsgehalten i disse historiene. Som sagt så er det overveiende sannsynlig at inntrykk har blitt tolket og konkludert feil av hjernen. Sammentreff må også med i denne sammenhengen. Ei tante av meg som også tror på dette fortalte meg at hun skulle ta bussen en gang for mange år siden når hun plutselig bestemte seg for å gå isteden fordi det var så fint vær. Bussen havna i en ulykke og da mente hun at dette var et bevis for at disse hjelperne hadde advart henne. Det slo henne ikke inn overhode at dette kunne være et sammentreff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fløtepia Skrevet 5. oktober 2008 #109 Del Skrevet 5. oktober 2008 Har de en sjefshjelper? Hvem har skapt dem? Eller er de et produkt av evolusjon også? det vet vel ikke jeg vel =P jeg vet ikke hvor de kommer fra, akkuratt som jeg ikke vet hvor verden kommer fra. og hvem som har skapt dem.. si det. hvem har skapt oss? Fra deg selv, kanskje? joda. men de hjelper deg jo Også har du noen å skylde på når du opplever motgang, haha. "Faen ta dere, udugelige hjelpere." Lol. Og kollektive vrangforestillinger er ikke noe nytt, bare se til religion. Og ja, jeg er nokså sikker på at det meste kan måles i den moderne verden - å tro at disse skapningene omgår alt vi vet om energi og fysiske lover er sprøtt, to say the least. Det er en grunn til at såkalte "synske", og mennesker som påstår å kunne snakke med de døde mislykkes totalt under kontrollerte forhold. Tipper dere tror den sjette sans ikke har blitt redigert ned fra et utall timer til nærmest ingenting. Og du kaller MEG naiv? Du er latterlig. hahah ikke akkuratt slik det fungerer =P de styrer jo ikke hva som skjer i livet ditt da.. men ja, jeg innser egentlig hvor absurd alt dette med hjelpere høres ut når jeg faktisk må forklare det, men folk må være litt mer åpen :D det er vel ingen som kan si at det ikke finnes mer mellom himmel og jord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fløtepia Skrevet 5. oktober 2008 #110 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kristne har ved flere anledninger fortalt meg om "mirakler" som har skjedd på de motbydelige kirkemøtene deres uten at jeg lar meg videre overbevise om sannhetsgehalten i disse historiene. Som sagt så er det overveiende sannsynlig at inntrykk har blitt tolket og konkludert feil av hjernen. Sammentreff må også med i denne sammenhengen. Ei tante av meg som også tror på dette fortalte meg at hun skulle ta bussen en gang for mange år siden når hun plutselig bestemte seg for å gå isteden fordi det var så fint vær. Bussen havna i en ulykke og da mente hun at dette var et bevis for at disse hjelperne hadde advart henne. Det slo henne ikke inn overhode at dette kunne være et sammentreff. everything happens for a reason mener jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lommerusk Skrevet 5. oktober 2008 #111 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #112 Del Skrevet 5. oktober 2008 Jeg vil f.eks kalle en jøde dum som skjærer over strupen til ett lam og lar det blø sakte ihjel fordi ellers så tror han at han ikke kan spise kjøttet. Vi skjærer over strupen på sauene i norske slakteri også.. Og hvis du tror dyra blir bedre behandlet her hjemme, får du ta deg en tur på et slakteri og observere. Hilsen slakter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. oktober 2008 #113 Del Skrevet 6. oktober 2008 Vi skjærer over strupen på sauene i norske slakteri også.. Og hvis du tror dyra blir bedre behandlet her hjemme, får du ta deg en tur på et slakteri og observere. Hilsen slakter. Men som slakter vet du helt sikkert at de da er enten drept eller bedøvet først? I jødisk Kosherslakt skal dyret være bevisst når strupen kuttes, og DET er forbudt ved norske slakterier. Det samme gjelder for muslimenes halal-slakting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 6. oktober 2008 #114 Del Skrevet 6. oktober 2008 Også har du noen å skylde på når du opplever motgang, haha. "Faen ta dere, udugelige hjelpere." Lol. Og kollektive vrangforestillinger er ikke noe nytt, bare se til religion. Og ja, jeg er nokså sikker på at det meste kan måles i den moderne verden - å tro at disse skapningene omgår alt vi vet om energi og fysiske lover er sprøtt, to say the least. Det er en grunn til at såkalte "synske", og mennesker som påstår å kunne snakke med de døde mislykkes totalt under kontrollerte forhold. Tipper dere tror den sjette sans ikke har blitt redigert ned fra et utall timer til nærmest ingenting. Og du kaller MEG naiv? Du er latterlig. jeg tror på synske, jeg tror på hjelpere og jeg tror på gjenferd.. men jeg tror også at program som åndenes makt og jakten på den 6.sans til en viss grad er redigert og at de synske gjør et lite skuespill.. jeg stoler ikke blindt på det jeg ser på tv eller hører om fra andre.. selv om jeg har en tro, vil ikke det si at jeg er dum.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 6. oktober 2008 #115 Del Skrevet 6. oktober 2008 Kristne har ved flere anledninger fortalt meg om "mirakler" som har skjedd på de motbydelige kirkemøtene deres uten at jeg lar meg videre overbevise om sannhetsgehalten i disse historiene. Som sagt så er det overveiende sannsynlig at inntrykk har blitt tolket og konkludert feil av hjernen. Sammentreff må også med i denne sammenhengen. Ei tante av meg som også tror på dette fortalte meg at hun skulle ta bussen en gang for mange år siden når hun plutselig bestemte seg for å gå isteden fordi det var så fint vær. Bussen havna i en ulykke og da mente hun at dette var et bevis for at disse hjelperne hadde advart henne. Det slo henne ikke inn overhode at dette kunne være et sammentreff. Kristen tro har jeg ikke, og de såkalte mirakelene deres tror jeg heller ikke på.. synes det er vanskelig å skulle tro på noe som ble skrevet for flere tusen år siden, på en tid der ting var ganske mye annerledes enn i dag.. min tro bygger på mine opplevelser, ingen andres opplevelser.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 6. oktober 2008 #116 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hva er "noe overnaturlig", da? Noe du selv ikke kan forklare? For sånn ca tusen år siden trodde folk her i Norge at guden Tor raste over himmelen i en vogn trukket av to geiter mens han svingte hammeren sin. Dette forårsaket noe av det mest fryktinngydende og mystiske fenomenet man visste om, nemlig lyn og torden. Tordenværet kunne dengang ikke forklares med annet enn magi og overtro, og den voldsomme kraften som ble utløst gjorde også Tor til en av de mektigste og mest aktede gudene i norrøn mytologi. I dag vet vi hva som forårsaker tordenvær og at guden Tor bare er oppspinn og fantasi, men det hele sier noe om hvordan guder og andre fantasifostre har blitt brukt, og fortsatt brukes, til å forklare alle de tingene vi ikke forstår - eller ikke ønsker å forstå. Enkelte mennesker har også en ustyrtelig trang til å klore seg fast til forestillinger om overnaturlige fars- og morsfigurer som "passer" på dem i en litt kald, ubarmhjertig og vanskelig verden. Dem om det, men for meg er dette en noe banal og infantil tilnærming mht. vår eksistens her på Jorda. Barn har jo gjerne fantasivenner. De snakker også med kosebamsen sin før de sovner for natta - som om denne kinesiskproduserte bylten av stoff og vatt er i stand til å høre dem. Det virker imidlertid som om enkelte ikke helt klarer å riste av seg dette behovet for innbilt beskyttelse og selskap når de blir til voksne mennesker. Greit nok, men problemet er at disse fantasivesnene for voksne plutselig blir dødsens alvor. Samtidig flyter denne ekle gørra av feberpuss også utover og forpester alt den kommer i kontakt med, enten det er snakk om politikk, økonomi, vitenskap eller mellommenneskelige relasjoner. Tenk hvor mye bedre denne verden hadde vært dersom vi la litt større vekt på å vite fremfor å tro! For meg er ikke akkurat det å tro noen større dyd. Ei heller noe som bør respekteres mer enn andre overbevisninger vi mennesker har. Derfor synes jeg det også er på sin plass å være en smule kritisk til mennesker som helt åpenbart har gått seg vill i sin egen fantasiverden. vet ikke hvorfor du legger ut heeeeele historien om Tor og hammeren.. men det spiller ingen rolle.. hehe.. det med barn og fantasivenner er greit, selv har jeg aldri hatt det, ikke søskenene mine heller.. overnaturlig for meg er når låste dører låser seg opp og åpner seg uten at det er noen til stede, eller da samboeren min skulle vekke meg en morgen, men sovnet.. jeg våknet av en kvinnestemme som sa: "våkn opp, se ¨på telefonen din". så på telefonen og klokken skiftet akkurat til 06.00 (var da jeg skulle stå opp), gikk inn på stuen og da hadde samboeren min sovnet på sofaen.. var det en drøm..? kanskje, men jeg velger å tro at det var min gode hjelper.. hvis ingen hadde hatt tro så tror jeg verden hadde vært grå og trist.. det at jeg tror skader ingen her i verden.. dessuten er det mange som har kun et holdepunkt i livet, nemlig troen.. noen mennesker har mistet alt, det eneste de sitter igjen med er troen, og hvorfor skal da du eller andre rive det bort ifra dem..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambassadør. Skrevet 6. oktober 2008 #117 Del Skrevet 6. oktober 2008 Rom 8, 24-25; For i håpet er vi frelst; men et håp som sees, er ikke noe håp; hvorfor skulle en håpe det som han ser? Men dersom vi håper det vi ikke ser, da stunder vi efter det med tålmod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. oktober 2008 #118 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er jeg 100% overbevist om. For å bare ta ett eksempel: Midtøsten, oppdelingen mellom to landeområder som bør være en grei skuring, har blitt gjort umulig kun på grunn av "åndelige/spirituelle personer" på begge sider. Det er forskjell på folk som tror de er spirituelle og de som faktisk er det. Disse du omtaler her er maktsyke, det er noe helt annet. Den eneste sanne spirituelle jeg vet om per i dag, som har noen som helst makt eller respekt, må være Dalai Lama. Og han dreper ikke fluer engang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donnie Darko Skrevet 6. oktober 2008 #119 Del Skrevet 6. oktober 2008 Det er forskjell på folk som tror de er spirituelle og de som faktisk er det. Disse du omtaler her er maktsyke, det er noe helt annet. Den eneste sanne spirituelle jeg vet om per i dag, som har noen som helst makt eller respekt, må være Dalai Lama. Og han dreper ikke fluer engang. Hvis Dalai lama hadde fått det som han ville så hadde det fortsatt vært ett heslig føydalstyre i Tibet. Slik som det var før kina okkuperte. Det kan du ikke nekte for.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 7. oktober 2008 #120 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hvis Dalai lama hadde fått det som han ville så hadde det fortsatt vært ett heslig føydalstyre i Tibet. Slik som det var før kina okkuperte. Det kan du ikke nekte for.. Det skal jeg absolutt ikke nekte for. Jeg vet ingen ting om hva som foregår der borte annet enn at verden er forbannet på Kina for den okkupasjonen. Har litt lesing å gjøre, skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå