Gå til innhold

Bursdager i hytt og pine!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke hva som er vanlig for barn idag, men de jeg tenker på; feirer bursdag opptil 4 -5 ganger hvert år. Det er klassebursdag, vennebursdag, familiebursdag + feiring av bursdag hos pappa`n som ikke bor sammen med mor. Den siste skjønner jeg jo, men alle de andre slags feiringer..................

Poenget mitt er, eller rettere sagt; spørsmålet mitt er:

Vokser barn av idag opp som navlebeskuende, egosentriske individer, når de blir hyllet og feiret i alle bauger og kanter?

Nå er det vel kanskje ikke akkurat bursdagsfeiring som gjør de til det alene, men jeg synes mange barn idag oppfører seg som om de var verdens navle. :roll:

Eller........................................?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tristessa

Det er jo en standard tenkemåte å se seg selv i midten av et nettverk som består av familie, venner, bekjente og så videre, så navlebeskuende er vi nok alle. Tror ikke ungene blir særlig mer egoistiske av det som skjer fire-fem ganger i året, men heller av det som foregår daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med gjest her, det kan kanskje bli litt mye. Sånne greier er bare til å slite seg ut på (jeg har gjort det selv, også), og jeg er glad for at jeg slipper mer. Men det har kanskje betalt seg også, når jeg tenker meg om; nå er det jeg som blir feiret av barna mine, både bursdag og bryllupsdag og morsdag og jul og presanger bare fordi jeg sitter barnevakt.

En kollega av meg pleier å si:

Alt du gir ut kommer tilbake til deg.

Om det er sant, bør vi vel bare fortsette å øse ut "av vårt gode hjerte?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Men det er jo ikke lett heller...

Skal ikke barna få feire bursdag sammen med pappan dersom det bor med mamma? :-?

Lag det enkelt - så vil nok ikke barnet ta noen skade og bli bortskjemt...

Vi hadde flere bursdagsselskap for gutten min:

* hjemme her dagen før med min familie

* på dagen (23.12) - med pappa og hans familie

* 3.januar med guttene i klassen

* 4.januar med øvrige venner

Kanskje mye, men det er ikke lett når vi bor i en liten 2-roms leilighet og vi umulig kunne hatt mer enn 10 stk om gangen her... :wink:

På den annen side - får han jo ikke flere presanger hos mamma eller pappa selv om der er flere besøk... Så min konklusjon må bli:

bortskjemt på oppmerksomhet, men ikke materielle goder...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Datteren til samboer hadde følgende feiring av 7 års dag:

1) Hos far med fars slektninger på morssiden

2) Hos far med fars slaktninger på farssiden

3) Hos far barneselskap

4) Hos mor, slektninger

5) Hos mor barn og naboer.

Det blir rett og slett latterlig når en legger opp til feiring i så stor skala.

Hun husker ikke hvem hun har fått hva av, og ikke hvem som var hvor.

Resultatet er en unge som tror at alt dreier seg om henne uansett selskapeligheter og hvem som har fødselsdag.Det er hyggelig å møtes for alle i slekten, men en annen ting er den som må stå for all denne feiringen (mor eller ekstra-mamma).

I år satte jeg ned foten og kjøpte inn alt bakverk til fødelsdag nummer tre!

Det er greit med en liten markering for familien, men det blir for dumt at alle (søskenbarn,tanter og onkler) føler seg forpliktet til å møte opp med gaver som koster minimum 200,- .

Jeg tror ikke hun hadde merket forskjell om søskenbarna til faren hennes ikke var invitert.Innen fødselsdag nummer fire har hun kommet ut av tellingen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Slik du beskriver det, Gjest, så høres det litt voldsomt ut.-Kanskje det går an å begrense NOEN av disse selskapene...........? Jeg forstår godt hva du mener - ungene må jo tro at de er verdens midtpunkt - dette synet vil jo endre seg etterhvert som de vokser til, heldigvis. Og oppdager at de IKKE er det! :wink:

Selv syntes jeg at bursdagene til barna mine var ganske hektiske mens det stod på - jeg var totalt utslitt mer enn en gang - men som tidligere nevnt her;- det "betaler" seg i lengden.......jeg angrer ikke at jeg stod på litt ekstra den gangen.

Nå sitter vi av og til og ser på bildene, ler og mimrer. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt med måte

Man kan godt ha mange selskaper, bursdag er en begivenhet og bør feires. Selvsentrerte og bortskjemte blir vi ikke av 4-8 selskaper i løpet av 14 dager en gang i året. Det blir vi av det som skjer ellers i det daglige.

En løsning for å kutte ned på selskapene er åpent hus for slekt og familie. Eller invitere dem en lørdag, og servere lørdagsgodt, da forsvinner en del av stresset for de voksne. Man kan legge føringer på gavene, ved å ønske klær, bøker etc. Så kan jevnaldrene stå for mesteparten av lekene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Jeg sa en gang til mine unger, de klagde over adventskalender gavene at jeg kunne godt gi den til Fretex. Det finnes nemlig mange barn som hadde blitt kejmpeglade for å i det hele tatt få adventskalender.

Pipa fikk en annen lyd etter det ja !

Vi feirer vår sønn to ganger i år. Barneselskap for de i klassen og et for de i nabolaget. Vi har rett og slett ikke plass til alle på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to selskap for våre. Legger de som regel til helg da og da blir det sånn. Barneselskap med klasse og andre barn på lørdagen. Familieselskap på søndagen. :)

Nå er de langt fra kravstore ungene her da, heldigvis har vi fått noe fornuftig inni hodene på de :)

Når de pakker opp en gave, uansett om det er en truse eller ett barbiehus så viser de glede over det. Og de har heller aldri villet bytte en eneste ting de har fått. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...