Gå til innhold

Hva er lav utdannelse?

Fremhevede innlegg

Gjest Alterrelativt
Skrevet

Doktorgradsstipendiater vil kanskje påstå at mastergrad ikke er særlig høy utdanning.

Min forrige kjæreste syntes alle høyskole-utdanninger ikke kunne kalles "høyere uddanning" sammenlignet med universitet. Er et år på BI med bed.øk som kvalifiserer til den ubeskyttede tittelen bedritfsøkonom, høyere udannelse?

Så da er mitt spørsmål, hva er egentlig høyere utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med de over her. Er ikke noe å lure på heller forresten, det er en satt definisjon, det. "Høyere" er ikke subjektivt eller relatert til hva man selv har. :)

Skrevet
All utdannelse utover videregående.

Uenig! Syns ikke for eksempel at et halvt år med hudpleierskole kvalifiserer som høyere utdanning.

Det må være høyskole/universitet.

Skrevet

Alt på høyskole- og universitetsnivå. Dog teller ikke bare "et fag eller to" som høyere utdannelse spør du meg.

Skrevet
Alt på høyskole- og universitetsnivå. Dog teller ikke bare "et fag eller to" som høyere utdannelse spør du meg.

Nei, da kalles du "en halvstudert røver". :)

Skrevet

Jeg forstår "høyere utdannelse" som en grad fra universitet eller høgskole, minimum bachelor.

Bachelor/cand.mag. er lavere grad, mens master/hovedfag er høyere grad.

Skrevet
Jeg forstår "høyere utdannelse" som en grad fra universitet eller høgskole, minimum bachelor.

Enig. Man må ihvertfall ha en bachelorgrad.

Har man kun ett år fra BI så er det ikke høyere utdanning. Da har man mer utdanning enn videregående, men likevel ikke nok til at det er høyere utdanning.

Skrevet

Lav utdannelse er ungdomsskole eller droppet ut av vgs. Høy utdannelse er 3+ år på uni/høyskole. Doktorgrad ser jeg mer som yrkeserfaring for forskere.

Skrevet

^Tillegg: Høyere utdannelse er all utdannelse som krever studiekompetanse eller realkompetanse uansett kort eller lang, og jeg sidestiller ikke det begrepet med høy utdannelse.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Når jeg deltar i spørreundersøkelser eller lignende så definerer de det slik:

1-3 år på høyskole = høyere utdanning.

I tillegg kommer da grad.

Skrevet

Jepp, det synes jeg og. Høyere utdanning er faktisk et begrep sånn jeg forstår det.

Om man har tatt noe etterutdanning eller andre kortere kurs, er jo veldig fint, men jeg regner ikke dette som full utdanning, men som kurs.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
^Tillegg: Høyere utdannelse er all utdannelse som krever studiekompetanse eller realkompetanse uansett kort eller lang, og jeg sidestiller ikke det begrepet med høy utdannelse.

Jeg ville sagt at en som har fullført en grad har høy utdannelse, mens en som har gått 1-3 år på høyskole har høyere utdannelse.

Skrevet

En liten avsporing, men det var nå en tanke jeg fikk.

Det er egentlig litt rart at vi er så opptatt av det med høyere utdannelse. Hvem som har det, har du det? jeg har det, eller jeg har ikke det. Hva sier det om en person?

Er det ensbetydende med høyere status?

Og hvorfor det?

De tjener jo ikke nødvendigvis bedre enn andre som ikke har høyere utdanning?

Ikke er de nødvendigvis smartere heller...

Skulle kanskje ha startet en egen tråd ang dette....

Skrevet (endret)

For meg må det ein grad til. Desse toårs-programma er tvilstilfelle, men eg definerer dei ikkje som høgare utdanning.

Og for å svare på spørsmålet i tråden, som er heilt motsett, så er låg utdanning alt under grad frå høgskule eller uni, og det er sjølvsagt gradar av det også.

Endret av Tigress
Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)

En fullført grad fra høyskole eller universitet.

*Edit: leste nå overskriften en gang til, og vil påpeke at det jeg skrev om her var høyere utdannelse, ikke lav utannelse ;) *

Endret av AnneShirley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...