Gå til innhold

Er fårikål usundt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eeeelsker fårikål og pleier å spise det flere ganger i løpet av høsten .

Har jo sett at kjøttet man bruker er ganske fett og lurer på om det er direkte usundt med fårikå l ?

Skrevet

Fårefett er vel av det mest usunne fettet man får i seg, men om man ikke har noe problem med kolesterol o.l fra før skulle man vel tro at det gikk greit å spise det noe ganger i løpet av høsten. Min mening er at det er det totale kostholdet som betyr noe, men har også hørt at visse hjertepasienter blir frarådet å spise fårikål i det hele tatt omtrent.

Skrevet

Kjøtt i seg selv er ikke usunt, og kål er virkelig bra. Man kan jo eventuelt styre unna for mye kraft - den er jo feit.

P.S. Ingen D i verken "sunn" eller "usunt". :)

Skrevet

Alt som er kjempegodt er usunt.

Skrevet

Lager du fårikål selv, er det ikke noe problem å få en litt sunnere variant. Man kan velge lammekjøtt (jada, vet at det egentlig skal være fårekjøtt - men jeg liker bedre lam) og man kan også sike av fettet når det koker. Om du ikke lager fårikål selv, så vær - som andre sier - forsiktig med krafta.

Selv om fårikål ikke er av det sunneste som finnes, så er det enkelte ting - som blant annet fårikål - som det er vel verdt å spise likevel!

Dæven så lyst jeg fikk på fårikål nå!!!

Skrevet

En litt sunnere variant får man om man lar fårikålen stå kaldt over natten og deretter tar av fettlaget som danner seg på toppen. Den smaker jo uansett best dagen etter den er kokt!

Gjest AnneShirley
Skrevet (endret)
Fårefett er vel av det mest usunne fettet man får i seg

Å? Trodde ikke dette fettet var noe mindre sunt enn fett fra f.eks storfe, gris ol?

Det mest usunne fettet man kan få i seg er vel forøvrig transfett/herdet fett?

Jeg har aldri oppfattet fårikål som en usunn rett. Det består jo av kål og kokt kjøtt. Som med det meste annet må man selvfølgelig begrense mengdene, men ellers ser jeg ingen grunn til at denne retten skulle være spesielt ille??

*Edit skrivefeil, det heter ikke "fåriklå" ;) *

Endret av AnneShirley

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...