Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Jeg flytter i campingvogn om noen uker, men er mer eller mindre avhengig av internett. Netcom ser ut til å ha dekning der jeg kommer til å bo, og er den billigeste løsningen jeg finner. Men hvor raskt er dette, og når det står "5 kr ekstra for hver Mb utenom 17 og 08", hvor mye er egentlig dette?
Nausicaä Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Vi har mobilt bredbånd fra netcom, og bruker bare dette i leiligheten vår. Vi bruker det bare i helgene og hverdager mellom 17 og 8. Det er ikke så alt for raskt av seg, det er skjeldent vi får det på topp, men akkurat nå er det på 329 MB med tre hakk på dekningsgreia. Det er absolutt et billig alternativ om du ikke ønsker veldig raskt Internett og du bare bruker det mellom 17 og 8 eller i helgene. Da er det bare en liten oppkoblingsavgift i tillegg til de 99 kronene i måneden. Er du på internett utenom dette er det maks 50 kroner dagen. Vi bruker USB-modemet forresten.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 Takk for svar https://netcom.no/abonnement/connect.html?fane=info "Fritid" er den jeg antar jeg ender opp med, høres ut som det er den samme som du har Kunne jeg bedt deg (og eventuelt andre med samme abonement) om en liten tjeneste? Kikket innom på http://www.speedtest.net/index.php og sett sånn ca hvilke resultat som dukker opp?
Nausicaä Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Ned var 665 kb/s og opp 194 kb/s. Prøvde en gang til på en annen server, da var ned 252 kb/s og opp 238 kb/s. Håper dette hjelper deg litt i valget!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Takker (flere testere er hjertelig velkomne :D) En god del tregere i sessen enn det jeg har i dag, men det kan nok forsåvidt duge, spesielt med tanke på at alternativet er svindyrt Noen som vet leveringstid? Klarer ikke lese meg frem til det selv, men det kan være jeg er treg i knatten
Nausicaä Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 Vi fikk det over disk når vi kjøpte på Spaceworld. Samme pris som på nett, og det er bare å plugge rett i.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Noen ganger er hastigheten ok, men som regel ikke.
vilja Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Har mobilt bredbånd fra netcom jeg også. Jeg fikk det på dagen, og måtte betale 500 kroner i etableringsavgift. Har fritid jeg også, men er inne på et annet nettverk akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #9 Skrevet 29. september 2008 Anbefaler dere å teste hastigheten fra en server som ligger litt nærmere, for å få ett pålitelig resultat, for eksempel hardware.no sin. Tester du fra en server i f.eks usa kan varierende trafikkflyt på selve internett forstyrre resultatet.
Gjest Glør Skrevet 29. september 2008 #10 Skrevet 29. september 2008 Jeg har fridtidsabonnementet fra netcom, og er godt fornøyd. Det tar bare ett timer fra du signerer og får den dingsen i butikken, til det er oppe. Og hastigheten er ok for vanlig surfing så lenge du har dekning, og i større byer ol får du tilsvarende bredbånds hastighet.
Starkitten Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Hei, jeg har surf fritid som jeg bruker når jeg er på hytten og det funker veldig bra! Jeg bestilte en slik til venninnen min for to uker siden og det kom til henne etter 4 dager. Nå koster det bare en krone og det er fire mnd gratis abb =)
Kamikatze Skrevet 29. september 2008 #12 Skrevet 29. september 2008 (endret) Hei. Jeg bruker netcom connect. Mindre nå enn før, fordi jeg har vanlig adsl i veggen her jeg bor. Men brukte netcom i to år før jeg flyttet, og på reiser. Glem bredbåndbenevnelsen. Ikke en gang middels ADSL-hastighet er noe mer enn mellombånd. Ute i bushen fikk jeg GPRS/Edge mellom 200-300 kb/s. I byliknende strøk, fiser den opp over 400. I buss og ferge varierer det mellom 80-400 kb/s. Ligger du ugunstig til i forhold til sender, kan det lønne seg å bruke 3-4 m kabel, og få den opp i høyden. Tre over den en kondom, eller liknende, men slepp inn luft i bunn, for å unngå kondens. Glem å laste ned filmer og sånn. Musikk går, men en spillefilm tar en halv til en uke. Men er det dautid, så betaler du jo likevel, så hvorfor ikke? Bruker du kun nettet tidlig på mårran, kveld og helg, er fritidsabb helt kurant. Men du faller ikke for formiddagsfristelsen mange gangene før det lønner seg å ta det abonnementet med ubegrenset bruk. Tror det var 4-500 mnd. Regn med en til to nededager i måneden. Så ha gjerne ei mobil med blåtann og telenor i bakhånd. Men generelt er jeg fornøyd med netcom. Også på kundeservice. Selvsagt kan du ikke regne med all verdens hjelp eller å komme hurtig frem til kundeservice når nettet forsvinner over hele landet. For da sier det seg selv at de har hendene fulle. Men sånn når det bare er du som trenger litt trøst og støtte, så er de der. Sjekk og dobbeltsjekk dekningskartet. Og ring gjerne kundeservice for å finne ut hvor antennene deres er. Skal du bo i campingvogn, har du sikkert en viss fleksibilitet i hvor du skal være, og da kan det være ok å teste nettet før du perkerer for vinteren. Og du? Det hadde vært veldig kult om du tok deg bryet å skrive litt om "campinglivet". Om hvordan det er å bo i campingvogn over tid, og om det praktiske og upraktiske og sånn? - Lykke til! : ) Åja... Det var sant. Hvor mye er en MB? En vanlig mp3låt er mellom 3-6 MB, En musikkCD er 7-800 MB, en film DVD er rundt 4700 MB, men en krympet film på nettet ca 700 MB. Laster du ned e-post uten for mye fjas, er det knapt merkbart, men med en gang det kommer bilder og tekstformatteringer og greier, øker det raskt. Endret 29. september 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2008 #13 Skrevet 1. oktober 2008 Katta: Om jeg har tid og overskudd så er en blogg noe jeg vurderer Jeg har sannsynligvis en meget merkelig tid fremfor meg Jeg bruker nett _mye_ i perioder, men det er i utgangspunket ting jeg lett kan legge til helg osv. Så selve tidsbegrensningen bekymrer meg ikke så mye. Har også økonomi til å kunne ta en og annen smellen på en 50-lapp når det gjelder å tabbe seg ut på klokkeslett. Kan gjøre 8 tabber i løpet av en mmåned før det lønner seg med det andre abbonomentet. Det er lite sannsynlig det blir mer enn en eller to kan jeg tenke meg. Men hastighet er noe som jeg uroer meg for. Jeg bruker nettet "hardt". Er mye på forum, chat (både browser og YIM ol), og spesielt med engelsktalende venner av meg er webkamera svært nyttig. Legg til at jeg kan finne på å surre rundt på youtube, og jeg har sannsynligvis nettvaner som må endres drastisk. Jeg har heldigvis ikke noe nedlastningsvaner, så der er det ikke noe som må fjernes. Fleksibiliteten min er desverre mye mindre enn jeg skulle likt. Vognen kommer til å bli parkert på en campingplass i en middels by, og der blir jeg. Ferdig med dett... Risikabelt, men det er flatt der, så jeg håper det kan gå. I nødsfall kan jeg koble meg opp på nettet på selve campingplassen, men det er såpass dyrt at jeg håper i det lengste å unngå det. Kjenner heller ikke til hastigheten der. Skal bli spennende å se hvordan dette går
Kamikatze Skrevet 5. oktober 2008 #14 Skrevet 5. oktober 2008 OK. Alle IM funker fint. Skype, msn osv med tale hakker. WEBCAM kan du stort sett skyte en hvit pil etter. Surfing går helt greit, men KG-sidene er mye treigere enn andre fora. YouTube får du nok ikke på sekundet, men det er bare å klikke pause, og gi det tid til å bufre, før du myser klippet. Du lærer deg ganske snart små tjuvtriks, som kompenserer litt for den reduserte hastigheten. Sånn som å starte neste side i en ny fane, mens du ennå leser denne... : )
Gjest TS Skrevet 5. oktober 2008 #15 Skrevet 5. oktober 2008 Webcamera funker faktisk ypperlig, til og med med KG oppe. Mitt kan hakke litt, mens de jeg ser på er som regel som normalt. Nå er jeg ikke der jeg kommer til å bli boende, så jeg er spent på hvordan det kommer til å bli der, men med tanke på at dette er bygd (les: ødemark) og der jeg ender opp er en liten by så har jeg et lite håp. Youtube har vært det mest irriterende til nå, men det er som forventet. Som du sier, pause, bufre, og snurr film så går det så fint :D Så jeg er ekstremt positivt overrasket til nå, men frykter fortsatt en smell når jeg kommer dit jeg skal ende opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå