Gå til innhold

Skogtur og elgjakt...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har elgjakta begynt her jeg bor, og jegerne har okkupert skogen fra markagrensa og vel så det (vi har hatt jegere i hagen, bor på landet, ja). Samtidig lokker traktkantarellen - men er det uhøflig, hensynsløst og farlig å våge seg ut som vanlig sivil turgåer? Jeg ville selvsagt tatt på klær i synlige farger, men jeg tenker på om jeg jager elgen osv? Har hørt ganske mange turgåere si at de holder seg unna skogen, men ikke elgjegere si at vi "må" det - hva mener egentlig disse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel like stor rett å ferdes i skogen som jegerne har? Synes godt du kan gå på sopptur, jeg, selv om jeg selv hadde vært litt redd for all skytingen omkring meg.

Skrevet

Elgjegerne er ikke veldig glad for at folk vaser rundt på jaktterrenget, nei. Men de aller fleste vil ikke si noe på det, da de fleste jegere syns at flest mulig skal bruke skogen og naturen. Men ja - jeg har blitt mer eller mindre jaget ut fra skogen under elgjakt selv, noe som medførte at jeg i mange år ikke hadde annet enn forrakt for de egoistiske jegerne.

Skrevet

Jeg ville ringt det lokale elgjegerlaget og hørt hvor det var trygt å ferdes og gi beskjed hvor jeg hadde gått....

Elgjegerne er vanlige folk, og de skjønner at folk ikke slutter å gå i skogen fordi det er jakt. Men det er greit å si i fra både for sin egen sikkerhet, men også slik at elgjegeren kan velge andre områder for jakta.

Vil bare si at vi trenger at folk går på jakt med det samme jeg er her....

Men å få jegere i hagen er lite koselig da, og det skal de ikke gjøre heller....

Skrevet

Takk for svar :) Området jeg har lyst til å gå i er i utgangspunktet veldig tilrettelagt for turgåere, med skogsbilvei og lysløype og beliggenhet rett ved et boligfelt, så jegerne der bør i mine øyne ta hensyn til at det går folk der, men jeg har jo evt tenkt meg litt utenom stien også. Får se hva jeg våger meg til, vi har gått tur der i jakta før uten negative reaksjoner, men det kommer kanskje litt an på hvem man møter.

Skrevet
Takk for svar :) Området jeg har lyst til å gå i er i utgangspunktet veldig tilrettelagt for turgåere, med skogsbilvei og lysløype og beliggenhet rett ved et boligfelt, så jegerne der bør i mine øyne ta hensyn til at det går folk der, men jeg har jo evt tenkt meg litt utenom stien også. Får se hva jeg våger meg til, vi har gått tur der i jakta før uten negative reaksjoner, men det kommer kanskje litt an på hvem man møter.

I et slikt område kan jeg ihvertfall ikke skjønne at de kan si noe. For øvrig er vel elgposter sjelden i nærheten av skogsbilveier og mye trafikerte stier, da sjansen for å treffe på elg der ikke er spesielt stor. Elgen er stort sett veldig sky.

Skrevet

Jegerne har ikke noe i folks hager å gjøre, for det er ikke lov å jakte i boområder.

Det skal ikke være mer farlig å gå i skogen under elgjakta enn det er ellers, men det kan jo skje ulykker. En hagleladning kan bomme på elgen og treffe en stakkar turgåer som akkurat kom i siktet. Kle dere iallefall synlig, det smarteste er å bruke en selvlysende refleksvest, den synes på avstand.

Her jeg bor jakter de ikke på søndag, så da kan turgåere gå trygt.

Ring naturforvaltningsnemda i kommunen deres, og spør om de også har jaktfrie dager.

Skrevet

Vi har sett elgjegere på posti det nevnte området, langs lysløypa, så jeg vet jo at de er der. Men han vi møtte for noen år siden var i hvert fall hyggelig mot oss. Angående det at de var i hagen - det er jaktterreng rett ved (landbrukseiendom), så at de er i nærheten må vi nok tåle. Men det var litt uvant for meg som er fra by opprinnelig ja.

(og ellers skyter de ikke elg med hagl)

Men takk for tipsene om å kontakte naurforvaltningen o.l.

Skrevet

Til siste gjest: Man jakter ikke elg med hagle! :fnise:

Men jeg ser poenget ditt. Aldri opplevd noe sted med jaktfri dager, for øvrig. Men så her jeg heller ikke opplevd elglag mindre enn en god trasketur unna nærmeste allfaarvei.

Skrevet
(og ellers skyter de ikke elg med hagl)

:hoho:

Det vet jeg jo da. Helt utrolig at jeg skrev det. :ler:

Skrevet
Til siste gjest: Man jakter ikke elg med hagle! :fnise:

:hoho: Som sagt, jeg vet.

Men jeg ser poenget ditt. Aldri opplevd noe sted med jaktfri dager, for øvrig. Men så her jeg heller ikke opplevd elglag mindre enn en god trasketur unna nærmeste allfaarvei.

Det er nok i områder med turstier det er mest utbredt med jaktfrie dager, ikke i de dype hedmarksskogene.

Skrevet

Dette står om helge fredniing under jakttid for elg i Forskrift om jakt- og fangsttider samt sanking av egg og dun for jaktsesongene fra 1. april 2007 til og med 31. mars 2012.:

§ 4. Helgefredning under jakttiden for elg

Det er ikke tillatt å jakte elg på lørdager og søndager i følgende områder i Oslo, Akershus og Buskerud fylker:

Asker, Bærum, Hole, Lørenskog, den delen av Lier kommune som ligger øst for riksveg 285 og Holsfjorden og den delen av Oslo kommune som ligger sør for en linje trukket fra der kommunegrensen mot Ringerike krysser Langlivatnet rett øst for V. Fyllingen, videre østover langs vassdraget over Ø. Fyllingen-Bjørnsjøen-Helgeren-L. og St. Gørja til Manntjern og St. Svarttjern i kommunegrensen mot Nittedal.

Skrevet

Jeg bor ikke på Østlandet, men kanskje jeg kan finne info om evt helgefredning her jeg bor også :) Selv om jeg mistenker at de jakter hver dag.

Skrevet

Helgefredning annet enn sitert, vil i så fall være gitt lokalt. :)

Skrevet

Kjære vene, ein får då håpe at desse jegarane ikkje setter seg ned for å skyte der det går turstier. Men soppjakt... Jau, eg ville nok tatt på meg noko godt synleg!

Lykke til på kantarelljakt!

Skrevet
Kjære vene, ein får då håpe at desse jegarane ikkje setter seg ned for å skyte der det går turstier. Men soppjakt... Jau, eg ville nok tatt på meg noko godt synleg!

Lykke til på kantarelljakt!

Tigress da!! Du vet vel at det går stier på kryss og tvers i hele skogen her i det utvidete osloomårdet? Skal jegerne jakte, så må de jo jakte i skogen. :ler:

Skrevet

Jeg har ingen betenkeligheter med å ferdes i skog og mark når elgjakta er i gang.

Skrevet

Ikke jeg heller, jeg rir mye tur i skogen når det er elgjakt. Og siden det har skjedd før at hester har blitt forveksla med elg og skutt, har jeg på meg ekstra skrikende farger ;)

Gjest Gjest_mina_*
Skrevet

Jeg lusker meg alltid rundt i skogen under elgjakta ikledd kamuflasjedrakt. Litt moro skal man da ha det på noe som ellers er dørgende kjedelig; sopp-plukking! Hvem vet, kanskje jeg får et hagleskudd i ræva.

Skrevet

Tror jeg hadde vært forsiktig under jakta om jeg skulle innom skogen. Det hadde vært lurt å gjøre som en av gjestene foreslo, ta kontakt med det lokale jaktlaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...