Gjest Utlogga Oppdaling Skrevet 28. september 2008 #21 Del Skrevet 28. september 2008 Som utlogga Oppdaling, må jeg bare si at jeg er flau over hvordan en del av mine sambygdinger behandler presten sin. At det finnes en del rasisme i bygda er det liten tvil om. Og at noen har nektet å ha Moiba som prest i begravelser pga hans hudfarge er jeg ikke i tvil om. Jeg sier ikke at det er rasisme i alle tilfellene, men at det har vært det i noen av dem er jeg overbevist om. Og for de som er i tvil, så kan jeg også bekrefte at han snakker veldig godt norsk. Så det er ikke språket som er problemet. Han er også en veldig dyktig prest. Flink til å tale og flink til å ta seg tid til å prate med folk som trenger det. Og både han og familien hans har integrert seg godt i det norske samfunnet. Men heldigvis er storparten av bygda positive til Moiba som prest. De fleste støtter ham og ønsker å ha ham i bygda. Det er bare så fryktelig leit at de som er negative klarer å spre så mye ondskap som de gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ag Skrevet 2. oktober 2008 #22 Del Skrevet 2. oktober 2008 har begrunnelsen vært at de ikke ønsket at en prest med en annen hudfarge skulle forrette. I ett av tilfellene skal en av de pårørende ha uttalt at «folk som han ikke passer inn i Norge» Alle tre gangene har det vært snakk om at de ikke vil ha presten fordi han er svart. De har sagt de ville ha en norsk prest. Én av gangene ble det i tillegg lagt til at slike som han ikke passer inn i Norge. Hvis dette handler ikke om rasisme, så vet ikke jeg. De vil på det grunnlag ALENE at han er svart og ikke er "norsk", ha en annen prest. Jeg er for øvrig enig med kritikken som har strømmet fra "kirken": Vi skal forsøke å etterkomme pårørendes ønsker i begravelser så langt som mulig, men her går det en grense. Rasisme er rasisme. Selv om man er sørgende, så er man ikke mindre rasist? For å ta en Forrst Gump sitat: Stupid is what stupid does. At de tar seg nær av å bli kalt for hva de er, burde i så fall føre til grundig sjelegranskning. Litt OT dette, men jeg kjenner meg mektig irritert for folk som er i "sorg" bruker det som frikort til hvilken som helst slags jævlig oppførsel. OG at folk gir de frikort for alt mulig fordi man er i "sorg". Ja ,jeg bruker sorg i hermetegn fordi slike folk er ofte drittsekker til vanlig, de lar det bare komme til sitt fulle i slike omstendigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #23 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg blir like irritert hver gang det ropes rasisme, antakelig det ordet er gått mest inflasjon og misbruk i de siste ti årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå