Gå til innhold

Rasisme på Oppdal

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag...icle1160063.ece

Dette syns jeg var toppen av lavmål....

Jeg håper ikke, og tror heller ikke at dette er normen blandt kirkegjengerne. Men jeg er nysgjerrig på hva dere mener om saken.

Har selv vært i gudstjeneste og dåp med denne presten og vil si at han er utrolig dyktig. Og jeg er selv ikke troende....

Medlemmer som nekter mørke prester å holde bisettelse eller andre begivenheter syns jeg burde bli meldt ut av statskirken rett og slett...

Hva har de der å gjøre om de ikke klarer å følge rettningslinjer som det å elske sin neste og vise toleranse for andre?

Syns nå folk på Oppdal bør verne om presten sin for å vise avsky mot det som har blitt gjort. Kristne eller ikke kristne. Det er en viktig sak dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andresen minner om at det ikke er uvanlig at pårørende har ønsker om andre prester enn de som er i tjeneste. - Vi er fleksible og bytter prest dersom det lar seg gjøre.

Fungerende biskop i Nidaros svarer at dette trolig ikke handler om rasisme.

Det er ikke uvanlig at man har ønske om en spesiell prest i forbindelse med bagravelse eller bryllup.

Når man nettopp har mistet en av sine nærmeste er man i en sårbar situasjon. Da kan det hende det føles lettere å forholde seg til en prest man kjenner.

Hvis jeg hadde vært prest i en slik situasjon, og noen hadde ønsket en annen prest istedet for meg, ville jeg ikke tenkt at de ikke ønsket meg fordi jeg var kvinne. Samtidig ville det vært vitktig for meg å følge de pårørenes ønske i en slik situasjon.

Jeg synes det er ganske ufint å beskylde de pårørende for rasisme eller diskriminering i en slik situasjon. Hvis det er et problem burde man tatt det opp på en mer skånsom måte av hensyn til de som nylig har mistet en av sine kjære. Man burde tatt det opp på et mer generelt grunnlag.

Man har vel noen yrkesetiske retningslinjer som prest også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at man har ønske om en spesiell prest i forbindelse med bagravelse eller bryllup.

Når man nettopp har mistet en av sine nærmeste er man i en sårbar situasjon. Da kan det hende det føles lettere å forholde seg til en prest man kjenner.

Hvis jeg hadde vært prest i en slik situasjon, og noen hadde ønsket en annen prest istedet for meg, ville jeg ikke tenkt at de ikke ønsket meg fordi jeg var kvinne. Samtidig ville det vært vitktig for meg å følge de pårørenes ønske i en slik situasjon.

Jeg synes det er ganske ufint å beskylde de pårørende for rasisme eller diskriminering i en slik situasjon. Hvis det er et problem burde man tatt det opp på en mer skånsom måte av hensyn til de som nylig har mistet en av sine kjære. Man burde tatt det opp på et mer generelt grunnlag.

Man har vel noen yrkesetiske retningslinjer som prest også?

Her er fra en annen artikkel. Hadde det vært slik at de ønsket en annen prest fordi de kjente en annen bedre ville saken vært en helt annen...

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag...icle1158821.ece

I ett av tilfellene ble det uttalt fra pårørende til avdøde at «folk som meg passer ikke i Norge».

Dette er ikke de eneste problemene sognepresten har hatt på grunn av sin hudfarge.

Senest i august ble Joseph Moiba uten forvarsel angrepet og utsatt for rasistisk sjikane utenfor en bensinstasjon i Oppdal sentrum.

En fremmed mann ba sognepresten komme seg ut av landet, før han etter hvert også gikk til fysisk angrep på Moiba.

Jeg syns faktisk at dette er rasisme. Og jeg må si at jeg syns det usmakelig at medlemmer av den norske statskirken ikke står mer for det de tror på enn dette...

Heia oppdal!!! yeah right...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om denne presten snakker litt dårlig norsk, og da kan det være litt ugreit å ha ham til å forrette i begravelser. Det har ikke noe med rasisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om denne presten snakker litt dårlig norsk, og da kan det være litt ugreit å ha ham til å forrette i begravelser. Det har ikke noe med rasisme å gjøre.

Og da er det greit at han får beskjed om å dra seg ut av landet og at folk som han ikek hører hjemme der da eller?

Dessuten snakker han kjempebra norsk. Hadde han ikke gjort det hadde han ikke blitt ansatt heller. Man må snakke språket godt for å ha en slik jobb....

Er du fra Oppdal eller? Eller er du bare fiendtlig innstilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser vel rett og slett at selv ikke personer som har blitt så godt integrert i det norske samfunnet på så kort tid er ønsket i Norge av enkelte.

Hva kommentarer som at "du passer ikke inn i Norge" er om det ikke er rasisme vet ikke jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og da er det greit at han får beskjed om å dra seg ut av landet og at folk som han ikek hører hjemme der da eller?

Dessuten snakker han kjempebra norsk. Hadde han ikke gjort det hadde han ikke blitt ansatt heller. Man må snakke språket godt for å ha en slik jobb....

Er du fra Oppdal eller? Eller er du bare fiendtlig innstilt?

Nei, det har jeg overhodet ikke skrevet. :roll:

Jeg påpekte bare en mulig årsak for at det tre ganger har vært ønskelig å ha en annen prest i begravelsene.

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt (du er faktisk ganske frekk og agressiv).

Jeg antar du kjenner ham siden du skriver at han snakker kjempebra norsk. Dette kan du sikkert bekrefte eller avkrefte.

At du spør om jeg er fiendtlig innstilt fordi jeg nevner språket som en mulig årsak, blir bare dumt. Er sånne utsagn som bl.a. gjør at rasismedebatter blir forflatende.

Og nei, jeg er ikke fra Oppdal, men så at biskopen uttalte at det er en annen årsak enn rasisme bak ønsket om å beytte prest i de tilfellene hvor det har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Ved ett tilfelle uttalte en pårørende at «folk som han ikke passer inn i Norge».

Ja, også sier en del nordmenn at utlendinger ikke gidder å intregere seg. :ler:

Det er vel ganske ironisk det, eller hva?

Folk burde vel egentlig få bestemme hvilken prest de vil ha, spesielt om de kjenner presten. Det ser jeg på som en gyldig grunn.

De som kommer med slikt, eller ikke vil ha en prest fordi han er svart. Det burde ikke tas hensyn til.

Hva har det å si om presten er svart, hvit, homofil, hetrofil, norsk, ikke norsk, kvinne eller mann? Det skulle vel ikke ha noe å si? Det har jo det for noen og det burde ikke tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg overhodet ikke skrevet. :roll:

Jeg påpekte bare en mulig årsak for at det tre ganger har vært ønskelig å ha en annen prest i begravelsene.

Det er litt vanskelig å svare på spørsmålet ditt (du er faktisk ganske frekk og agressiv).

Jeg antar du kjenner ham siden du skriver at han snakker kjempebra norsk. Dette kan du sikkert bekrefte eller avkrefte.

At du spør om jeg er fiendtlig innstilt fordi jeg nevner språket som en mulig årsak, blir bare dumt. Er sånne utsagn som bl.a. gjør at rasismedebatter blir forflatende.

Og nei, jeg er ikke fra Oppdal, men så at biskopen uttalte at det er en annen årsak enn rasisme bak ønsket om å beytte prest i de tilfellene hvor det har skjedd.

Nå var det vel du som begynnte med å kalle det ufint av meg å si at det var rasisme eller diskriminering. Jeg husker ikke hvem av delene. Så den kan du vel spare deg for?

Ellers kjenner jeg ikke mannen i det hele tatt, men jeg har vært i en dåp han hadde og jeg har hørt han på radio. Det er overhodet ingen problemer med å forstå hva mannen sier.

I stedet for å være så opptatt av å forsvare de som har gjort han så urett kunne du vel være så vennlig å lese litt om saken før du uttaler deg? Da ville vi sluppet alle disse misforståelsene og alle avsporingene...

Av de tre tilfellene vi vet om at han ikke ble brukt vet de at i det ene tilfellet fikk han beskjed om at sånne som han ikke hørte hjemme. Hva annet kan det bety enn at han ikke er ønsket på bagrunn av hvor han kommer fra?

Jeg fikk skikkelig vondt av mannen. Her har vi en mann som virkelig har klart å integrere seg så langt det er mulig fra hans side. Så bli han møtt på denne måten. Det har han virkelig ikke fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å si om presten er svart, hvit, homofil, hetrofil, norsk, ikke norsk, kvinne eller mann? Det skulle vel ikke ha noe å si? Det har jo det for noen og det burde ikke tas hensyn til.

Hvorfor burde ikke det taes hensyn til?

Jeg kan ikke se hvordan dette skal være rasisme, for veldig mange spiller det en vesentlig rolle hvilken prest man ønsker i en seremoni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke de eneste problemene sognepresten har hatt på grunn av sin hudfarge.

Senest i august ble Joseph Moiba uten forvarsel angrepet og utsatt for rasistisk sjikane utenfor en bensinstasjon i Oppdal sentrum.

En fremmed mann ba sognepresten komme seg ut av landet, før han etter hvert også gikk til fysisk angrep på Moiba.

Jeg syns faktisk at dette er rasisme. Og jeg må si at jeg syns det usmakelig at medlemmer av den norske statskirken ikke står mer for det de tror på enn dette...

Heia oppdal!!! yeah right...

Selvfølgelig, men er det sånn at de pårørende i nevnte begravelse skal stå ansvarlig for at presten ble angrepet av en rasist ved et annet tilfelle? De to sakene har ikke noe med hverandre å gjøre, med mindre det var en av de pårørende som faktisk slo ham ned den gangen, og så denne gangen sa at han ikke passet inn og derfor ikke ville ha ham til å forrette begravelsen.

Dette streifet meg også, men jeg har aldri hørt mannen snakke, så jeg vet jo ikke.

Ellers stod jo også dette:

Slik mine informasjoner er, handler ikke dette om rasisme, sier Knut Andresen.

Andresen minner om at det ikke er uvanlig at pårørende har ønsker om andre prester enn de som er i tjeneste.

- Vi er fleksible og bytter prest dersom det lar seg gjøre.

Mulig det var rasisme i dette tilfelle, jeg benekter ikke det, men det MÅ ikke være rasisme hver gang noe går en farget i mot, sånn rent generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det gjelder begravelser/bisettelser så synes jeg forøvrig at de pårørendes følelser må få gå foran en prest sine følelser, enten denne presten er kvinne, homofil, utlending eller av en eller annen grunn ikke ønsket.

Ellers er jeg enig i at ren og skjær rasisme må bekjempes, selvfølgelig, men jeg tror ikke man gjør det med å tvinge pårørende til og få en prest de ikke ønsker til å holde en begravelse/bisettelse. Man kan jo ellers gjerne velge prester når man gifter seg, så da bør man vel det når man skal ta farvel med noen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor burde ikke det taes hensyn til?

Jeg kan ikke se hvordan dette skal være rasisme, for veldig mange spiller det en vesentlig rolle hvilken prest man ønsker i en seremoni.

Fordi jeg mener at rasisme og diskriminering aldri må tas hensyn til.

Det er forskjell på å ville ha en prest du kjenner eller har et forhold til enn å velge prest A i stedenfor prest B fordi B er svart, dame, homofil eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siterer fra en av artiklene i Adressa:

- I ett av tilfellene ble det uttalt fra pårørende til avdøde at «folk som meg passer ikke i Norge».

Det utsagnet synes jeg vitner om rasisme. Moiba er utdannet til og ordinert som prest i den norske kirke og da burde han jammen få virke som det uten å bli sjikanert på grunn av hudfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mener at rasisme og diskriminering aldri må tas hensyn til.

Det er forskjell på å ville ha en prest du kjenner eller har et forhold til enn å velge prest A i stedenfor prest B fordi B er svart, dame, homofil eller noe.

Det kan du selvsagt mene, jeg synes derimot hensynet til de pårørendes ønsker og tanker bør veie tyngre enn hvordan andre kan oppfatte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det må være vondt for de etterlatte å bli beskyldt for å være rasitisk motivert i valget av prest, hva vet man om deres bakgrunn for avgjørelsen?

Mener det er klanderverdig og uverdig å lage en sak ut av en enkeltepisode, og videre blande den sammen med hendelser som kan ha helt andre begrunnelser.

Ta det heller opp på generelt grunnlag , dette er respektløst overfor de som er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sier at "sånne som deg hører ikke hjemme her", så vil jeg vel si at det er relativt rasistisk. Uavhengig av om de nettopp har mistet noen eller ikke!

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de sier at "sånne som deg hører ikke hjemme her", så vil jeg vel si at det er relativt rasistisk. Uavhengig av om de nettopp har mistet noen eller ikke!

1. Vet vi med sikkerhet at dette ble sagt? Finnes det noen beviser på det? Vitner, lydopptak eller har personen som blir beskyldt for å ha sagt det bekreftet det?

2. Hvis det stemmer at dette ble sagt, i hvilken sammenheng skjedde det? Dette er bare en setning fra samtalen. Hva var årsaken til at dette ble sagt? Kan den som sa det ha følt seg krenket av en eller annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være vondt for de etterlatte å bli beskyldt for å være rasitisk motivert i valget av prest, hva vet man om deres bakgrunn for avgjørelsen?

Mener det er klanderverdig og uverdig å lage en sak ut av en enkeltepisode, og videre blande den sammen med hendelser som kan ha helt andre begrunnelser.

Ta det heller opp på generelt grunnlag , dette er respektløst overfor de som er igjen.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...