Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #1 Skrevet 28. september 2008 Dere kan jo logge ut når dere skriver her hvis dere ikke vil røpe yrket deres sammen med nicket Kunne vært spennende å høre yrkessammensetningen for parene. -hva jobber du og din partner med? -og hvor mye innsikt har du i den andres arbeid og interesserer dere dere for hverandres jobb? Snakker dere ofte om jobben hjemme? -er dere i samme type stilling? (medarbeider/mellomleder/leder osv)? -har dere samme syn på jobb (jobb som en måte å realisere seg på eller jobb som kun en inntektskilde)? -hvis dere har barn, hvem av dere pleier å være hjemme med sykt barn? Ev hvis det er annet som gjør at en må være borte fra jobb, hvem pleier å være borte fra jobb? -hvilke ambisjonsnivå har dere videre? .føler du jobb innimellom går utover parforholdet og tiden deres sammen? Jeg kan jo fortelle om oss: Jeg er økonom og han er IT-konsulent. Vi trives begge i jobbene våre og synes det er spennende det vi driver med. Vi er nok begge av typen "fageksperter", dvs at vi fokuserer på det faglige og jobben vi gjør framfor å søke lederposisjoner. Vi synes nok begge jobb er viktig og en meningsfull måte å fylle dagene på, siden man får utfordringer osv. Jeg er kanskje mer ambisiøs når det gjelder videreutdanning, mens han jo får mye faglig påfyll ved å nerde på fritida. Jeg vil nok sannsynligvis i framtida kunne ende opp som mellomleder uten at det er målet mitt (er tiltenkt en ny stilling snart), mens han ikke har de planene. Jeg har muligens en mer ansvarsfull jobb på den måten at jeg merker ansvaret, men tror det har mye med typen jobb vi har. Ellers er det nok jeg som jobber mest overtid, men sett i sammenheng med at han bruker tid på data også på fritida bruker vi vel omtrent like mye tid på jobbene våre. Innimellom kan nok jobben gå utover parforholdet, særlig når jeg i perioder må jobbe mye overtid. Da er han skuffet og lei. Men jeg føler vi finner ut av det. Jeg har vanskelig for å være hjemme fra jobb, så det er han som har vært hjemme hvis vi venter en leveranse fra IKEA eller liknende (vi har ikke barn). Alt i alt er jobbene viktig for oss. Jeg synes også det er spennende å høre om hans jobb. Selv om han ofte tror jeg ikek vil skjønne noen ting (jeg forstår meg faktisk på en del han driver med!). Vi snakket ofte om jobben, men også om menneskene der, ikke bare arbeidsoppgavene. Så få høre om dere!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 28. september 2008 #2 Skrevet 28. september 2008 Jeg er sykepleier, han er sjef for et varehus. Snakker ofte om jobben hjemme, men han mer enn jeg, med tanke på at jeg har taushetsplikt. Han har ambisjoner om å ta over større foretak etter hvert, mens jeg har lyst på en vidreutdanning, som jeg skal ta om noen år, samt at jeg har ingen ønske om lederstilling. Jeg ble sykepleier fordi jeg liker å jobbe med mennesker, ikke papirer. På fritiden bruker han en del tid på jobben, mens jeg ikke bruker noe tid. Enten er jeg på jobb, ellers så er jeg hjemme. Selvfølgelig tenker jeg på noen av mine pasienter som har satt dype spor hos meg, men ikke noe mer enn det. Han jobber nok mer enn meg, men han er flink til å høre på meg om jeg syns han har jobbet mye i det siste, tar han seg ofte en hjemmedag eller slutter tidlig. Vi har ikke barn enda, men venter en i april, og er enige i at det er han som i utgangspunktet skal være hjemme med sykt barn, da han kan jobbe hjemme fra, eller utsette ting, mens jeg må overlate mine oppgaver til mine kollegaer om jeg går. Lønnsmessig tjener han ca dobbelt så mye som meg, men det er ikke noe vi tenker på til daglig. Vi begge to elsker jobbene våre, men den går ikke forran partneren, for noen av oss.
Fortunatus Skrevet 28. september 2008 #3 Skrevet 28. september 2008 vi er begge studenter men studerer det samme bare innenfor forskjellige retninger. Vi blir begge sivilingeniører, bare jeg innenfor bygg og han elektro. Utdanningene våre er jo bygd opp på det samme, så vi snakker mye om studiet. Og også om de gangene vi gleder oss til vi er ferdige og har råd til å reise/spise ute etc.. Vi pleier også spøke med hvem som kommer til å tjene mest..
jørnsi Skrevet 28. september 2008 #4 Skrevet 28. september 2008 Han jobber i utlandet som sikkerhets-sjef /trener opp livakter, jeg jobber på båt. Det går derfor desverre utover tiden vi har sammen iogmed at han er borte 3 mnd om gangen. -Han tjener 6 ganger mer enn hva jeg gjør. -Vi prater ofte om jobben men jeg mistenker han for å holde tilbake en del for å "skåne" meg siden han har en høy-risiko jobb. -Jeg er veldig intr i hans jobb og målet vårt er at vi skal få muligheten til å jobbe sammen innen sikkerhet der nede. -Vi har barn og det er jeg som er hjemme når de er syke.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #5 Skrevet 28. september 2008 Jeg er fagarbeider i barnehage, og han er selvstendig næringsdrivende. han eier og driver to avdelinger innenfor hans yrke, som er et kreativt yrke. Han tjener vel tre ganger mer enn det jeg gjør, men dette er ikkenoe tema i det daglige. Han jobber mye mer enn det jeg gjør, og det går bra enda da vi ikke har barn. Når vi får barn vil han være den som er hjemme, siden det er lettest for han å bare ta en dag fri og flytte om på avtaler. Vi snakker masse jobb, jeg har jo taushetsplikt så det blir mest hans jobb, men en del hendelser fra jobb forteller jeg jo uten at jeg nevner navn og kjønn. Han er interessert i det jeg gjør, og jeg er interessert i det han gjør. Jeg setter jobben hans veldig høyt fordi han elsker jobben sin, og kan komme seg dit han vil om han jobber for det. og jeg ønsker jo selvfølgelig at han skal gjøre det så bra som mulig. Jo bedre hangjør det, jo mer kommer i kassa vår Det kan til tider gå utover vår tid sammen, men samtidig har vi veldig mye tid i perioder igjen også... Det er en livvstil. Vi ser vel begge på jobbene våre som et sted å realisere oss selv. Vi utvikler oss på jobb, men samtidig ønsker ikke jeg at jobben minskal bli en for stor del av livet, og har derfor valgt et yrke der jeg er ferdig på jobb når jeg drar hjem. Det er veldig sjelden jeg bli forstyrret hjemme for å si det slik. Vi er alt i alt veldig fornøyd med retnignene vi har tatt, og håper vi klarer å løse logistikken på en god måte når vi får barn
Gjest pålogget Skrevet 28. september 2008 #6 Skrevet 28. september 2008 - Hun, sykepleierstudent - Han, PhD innen økonomi
LilleLavendel Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Vi er IT-fagkonsulenter begge to. Jobber med hvert vårt itsystem i konkurrerende bedrifter.... en 15 min unna hjemme, mens den andre pedler over 1 time hver vei... Vi prater litt jobb hjemme... men prøver å unngå å prate for mye jobb... greit å ha ander interesser nå vi er sammen... Han er nok mer karrieremenneske enn meg, ønsker å klatre.. mens jeg har det bra der jeg er... Begge jobber overtid en gang i blant.. men heldigvis ikke for ofte... Vi har ingen barn. Jobbet omtrent 1 år nå... så vi er ganske ferske i jobben...
Chianty Skrevet 29. september 2008 #8 Skrevet 29. september 2008 Jeg jobber innen dyr, han jobber innen elektronikk. Vi snakker om hverandres jobb,klart vi gjør, men forteller som regel bare om dagen og om noe spessielt skjer. Vi jobber ikke sammen, men vi gjorde det for 12 år siden,(jeg jobbet under ham) jeg sluttet da det ikke gav meg noe! Samme syn på jobben ja, man skal jobbe for å klare leve og det er viktig å ha vært sitt! Vi har barn ja, er noen syke er det meg som er hjemme med dem. Grunnen er til at jeg jobber mest hjemmenifra ( her på pc) - Men slik har det alltid vært,også da vi jobbet sammen. Han jobber mye mere enn normalt, men vi prøver alikevel å innhente oss de dagene vi har fri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå