Gjest Nabodama Skrevet 9. juni 2003 #1 Skrevet 9. juni 2003 Hva la dere vekt på ved valg av hus? Hvilke løsninger og hvorfor? Vi vil ha alt på ett plan (lei av trapp), med barnerom for seg selv i tilknytning til en liten stue. Dette fordi ungene er nokså store. Ellers to bad, stort kjøkken osv, til sammen ca 140 kvadrat... Vi skal bygge, og er i planleggingsfasen, så det hadde vært artig å høre hva dere valgte, eller kunne tenke dere hvis dere skulle bygge hus!
Gjest Lea Skrevet 9. juni 2003 #2 Skrevet 9. juni 2003 Vi valgte hus etter tomta vi. Og økonomien. Men det var flere å velge mellom likevel. Vi ville ha alt veldig enkelt og greit, stort kjøkken, stor gang og stor stue. Soverommene vill vi ha samlet i 2. etasje. Det var mange ting som gjorde at vi valgte huset. Men ettersom vår situasjon var litt spesiell, så måtte vi ta hensyn til en del ting. Det var begrenset hvasom kunne bygges på tomta vår og vi måtte velge en av de billigst løsningene (sambo var lærling på den tiden). Men vi er strålende fornøyd vi. Med noen små endringer fikk vi det huset vi ønsket oss, selv om vi ikke kunne velge og vrake i løsninger.
Gjest Nabodama Skrevet 9. juni 2003 #3 Skrevet 9. juni 2003 Vi er så heldige at vi kan velge tomt etter huset....fordi vi er først ute i et nytt felt, og heller ikke bor i så veldig tettbygd strøk. Vi har også spesielle behov, eller spesielle løsninger kan jeg heller si i kjelleren, noe som også er med på å avgjøre både hustype og valg av tomt. Men det ser ut til å ordne seg. Fint at dere er fornøyd! Det er andre gang med husbygging for min del, bra på den måten at jeg vet hva vi IKKE skal ha, he he
Snehvit Skrevet 9. juni 2003 #4 Skrevet 9. juni 2003 Vi valgte hus etter tomta vi. Og økonomien. Er det ikke temmelig dyrt for tomter i Oslo, da? Vi drømmer også om å bygge hus, men de tomtene som kunne vært aktuelle for oss har vært i en meget høy prisklasse. Kan jeg spørre hvor mye dere betalte for deres tomt, Lea?
Gjest Lea Skrevet 9. juni 2003 #5 Skrevet 9. juni 2003 Vi betalte i overkant av 800.000 for tomta. Da var vann, kloakk m.m. ferdig og et hus var påbegynt for mange år siden. Vi hadde griseflaks og fikk tomta billig. Det er en tilsvarende tomt til salgs et steinkast unna for 1.2 mill. Den har samme størrelse som vår (litt over 600 kvm), men er temmelig bratt. Dessuten er det ikke kloakk eller vann der. Det er faktisk ikke mange tomter igjen innenfor bomringen i Oslo. De som er til salgs er ofte skilt ut fra andre tomter igjen. Drar man litt utenfor bomringen er det mulig å få en tomt for 800.000 tror jeg. Vi så på noen til den prisen (og litt lavere), men ingen av dem var på steder vi kunne tenke oss å bo.
Cilla Skrevet 9. juni 2003 #6 Skrevet 9. juni 2003 Vi valgte faktisk ikke huset selv! Det var en venninne av meg som kom og sa det skulle bygges to eneboliger i rekke på et sted vi begge hadde lyst til å bo, vi kikket på et identisk et og var veldig fornøyd med romfordelingen og prisen. Så nå bor vi to venninner to hus tett i tett. Det var nok lommeboka som stoppet meg fra å få drømmehuset, men man må bare være realistisk å se hva man får for inntekten vår (som ikke er så veldig lav heller), og at vi ikke bor oss "ihjel" Vi har tre soverom pluss loftsstue og bad oppe, stue kjøkken WC gang og vaskerom nede.
Gjest Hilde Skrevet 9. juni 2003 #7 Skrevet 9. juni 2003 Det viktigste å ta hensyn til når man skal bygge hus er tomtens beliggenhet, samt hvordan husene rundt er bygget. Det nytter liksom ikke å bygge et lavt hus om huset foran har tre etasjer og man ser rett inn i veggen til naboen. Siden du har bygd hus en gang tidligere, så vet du nok hvordan du vil ha det og ikke minst hvordan du ihvertfall IKKE skal ha det. Det sies jo at man skal bygge tre ganger før man blir fornøyd - og det stemmer nok til en viss grad. Jeg for min del ventet så lenge på å få bygge at jeg tror jeg hadde bygd minst 5 hus i hodet mitt i ventetiden. Siden du har store barn så er det lurt å tenke framover og bygge hus uten trapper. Det har IKKE vi gjort, men det er fordi tomten min tilsier at jeg skal bygge et høyt hus for å nytte utsikten - så det er mange hensyn å ta.
Gjest Nabodama Skrevet 9. juni 2003 #8 Skrevet 9. juni 2003 Huffameg for noen tomtepriser! Her koster tomtene på i overkant av ett mål 80 000, men de er subsidierte. Antagelig fordi vi bor i et område med mye til-og-fra-flytting, altså et tiltak for å få folk til å bli boende. Det er flott å bo her på alle vis, men det er et stykke unna byen. Jeg kommer fra en stor by, og savner den ikke, for miljøet her er så bra! Vi er også heldige med at det ikke blir noen hus foran oss, så vi er ikke avhengige av å velge ut i fra det. Forrige byggeprosjekt var et hus med loft, og jeg ble så lei av den trappa! Synes også det er greit med ungene for seg selv nå. Det går ikke ut over oss når de har mye besøk, og jeg vil gjerne ha et åpent hus for dem og vennene. En vet iallefall hva de gjør og hvor de er da. Skal de bruke samme stue som oss, vet jeg nesten ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Det blir litt for mye av det gode av og til.
Snehvit Skrevet 9. juni 2003 #9 Skrevet 9. juni 2003 Vi betalte i overkant av 800.000 for tomta. Det var da en gunstig pris i forhold til det jeg har sett ellers i Oslo! Det meste ser ut til å koste oppunder 2 millioner synes jeg, og mange er også langt dyrere enn dette. Men det er sikkert bare meg som er kresen i forhold til beliggenhet, utsikt, tomtestørrelse o.l. I hvilken del av Oslo er deres tomt? Hvor mye bør vi egentlig regne som akseptabel kjøpesum for en tomt i Oslo? Og hvor stor bør en tomt være for ikke å føle at man bor helt oppå naboene? Hvis det skulle bli aktuelt for oss å bygge hus, ønsker jeg to etasjer + kjeller (med plass til trimrom o.l). Stort kjøkken er viktig, gjerne med peis. To-tre bad (slik at det slipper å bli konkurranse for å komme i dusjen om morgenen ) og stor veranda er også noe jeg ønsker.
Gjest Lea Skrevet 9. juni 2003 #10 Skrevet 9. juni 2003 Ja, vi fikk en meget rimelig tomt. Den ligger i et etablert boligstrøk med hovedsaklig eneboliger, så jeg er ganske fornøyd jeg. Det tar meg 5-10 minutter å kjøre bil til sentrum og det føles fortsatt som å bo nesten på landet . Vi bor på syd/øst-kanten av byen og det var her vi ville bo også. Vi var ikke fryktelig krese, kunne ikke være det heller. Men jeg synes at vi har fått det til ganske bra jeg. Vi har en sokkelleilighet som leies ut, en hovedetasje med stue, kjøkken, bad, bod og entre og en "halv" 2. etasje med 2 soversom, TV-stue (som enkelt kan gjøres om til soverom og et bad.
Suzy Skrevet 10. juni 2003 #11 Skrevet 10. juni 2003 Jammen er jeg glad jeg bor på landet... :o 4 mål tomt for 350.000 kroner ... og det var det uthus og et gammelt hus på fra før.. :D Men det var ikke det dette handlet om: Vi valgte hus veldig mye etter smak først og deretter etter det vi hadde råd til. Tenkte også over at det skulle passe til omgivelsene og til tomta. Suz
Liza Skrevet 10. juni 2003 #12 Skrevet 10. juni 2003 vår tomt er på ca 650kvm, koster 380 000, og det er MYE. litt utenfor oslo. vi har valgt å kjøpe ferdighus, alvsbyhus fra sverige. alt på ett plan, ingen kjeller. med alle hvitevarer, kjøkkeninnredning, klesskap, vannbåren varme, varmepumpe, grunnmur og alt fiks ferdig, bare å flytte rett inn, koster huset 1,054000.... så med ALT av avgifter, tomt, fiks ferdig hus, havner vi på 1,7mill, ca. det fine med dette, er at huset bygges i moduler i sverige, fraktes til norge og settes opp på fem dager... så tapetseres det, og treverket skal tørke, så fra huset kommer til vi kan flytte inn, tar det maks ti uker.... slipper byggelån, og slipper å betale både husleie og lån i mange måneder.
Octavia Skrevet 11. juni 2003 #13 Skrevet 11. juni 2003 Har ikke bygd hus, men planlegger konstant. Her er mine ønsker/krav: Eget gjestetoalett. Badet mitt blir fort rotete. Hvorfor skal alle se det? Grovkjøkken med vask. Kjeller med bad der besøk kan overnatte. (Har det nå. Praktisk. Ofte besøk.) Stort kjøkken med spiseplass. Ikke spiseplass i stuen. Peis på kjøkkenet. Usjenert uteplass. Atriumshus? Ikke vannbord på taket, men takstein som går "nedover" kanten. Vannbåren varme i gulvet. Energisparetiltak? Mange boder. Eget stort rom beregnet på barn. Biljardbord? Noe som gjør at de synes det er kjekt å holde seg hjemme med venner.
Suzy Skrevet 11. juni 2003 #14 Skrevet 11. juni 2003 Octavia; Har du sett på husene til Bolig Partner??? De har ivertfall ett som inneholder alt det du ønsker deg der.. Spørs selvfølgelig om du liker den stilen husene deres har - de er gammeldagse i utseende men både Kringlaheim og Sagatun skulle passe deg (jeg bor i et Alvheim-hus i litt endret utgave) Suz
Gjest Trulselinemor Skrevet 12. juni 2003 #15 Skrevet 12. juni 2003 Jeg ville ha valgt to etasjer. I 1 etasje skulle det være kjøkken, stue, vaskerom, bad, gjestetoalett og et soverom, jeg ville hatt ingangen i denne etasjen og valgt loft i stedenfor kjeller. I 2 etasje ville jeg ha hatt bad, 2 -3 soverom og stue. Garasjen ønsker jeg å plassere slik at det er lett å bære inn matvare poser. Ingen trapper opp til inngangspartiet. Helst flat tomt, gjerne et mål.
Gjest Zalomine Skrevet 13. juni 2003 #16 Skrevet 13. juni 2003 Jeg kunne ikke tenkt meg et hus uten kjeller, men etter hva jeg ser min mor opplever (revmatisme) så ville jeg ikke satset på å MÅTTE gå i kjelleren. (hjemme er nemlig dusjen i kjelleren, og det har vært dager (når hun følte hun måtte dusje pga at hun skulle til legen eller noe) at hun rett og slett har gått ut, rundt huset, inn i kjelleren, og samme vei tilbake, det er mindre trapper utendørs...) En kjeller med kjellerstue (med sovesofa så gjester man overnatte, man får mange sovesofaer som er gode både å sitte i og sove i) og boder, kanskje soverom for barn, og ekstra bad etc. Men de grunnleggende ting, soverom, bad, kjøkken og stue og slikt som man "må" ha tilgang til, det skulle være i 1. etasje, og helst ikke trapp opp til inngangen. (På den måten kan mamma for alltid besøke meg, selv de dagene hun bruker krykker, og de dagene om maange, mange år når krykker kanskje ikke lenger er nok) Jeg tenker nemlig slik at jeg VET at denne sykdommen er ikke direkte arvelig, men det er "familiært", jeg er mer utsatt enn gjennomsnittet (det er mye slikt i slekta mi også, forøvrig) og jeg vet at jeg helt siden barndommen har hatt smerter i armer og ben som ingen lege kunne forklare (kalte det tilslutt voksesmerter) og jeg er ferdig å vokse nå..... Jeg vet at jeg godt kan leve livet uten å bli syk, men om vi noen gang bygger et hus, så ligger slike tanker til grunn likevel... Håper vi kan bygge et hus en gang jeg. Det ville vært kjempekjekt, og jeg skulle brukt laaaaaaaaaaang tid på å tegne og tenke og vurdere og riktig kost meg (har storveis morro med å bygge hus i "the Sims" jeg, tenk så mye morro jeg kunne hatt med et hus til oss selv.....) Husker hvor kjekt det var når huset mine foreldre bor i ble bygget (jeg var 6-7 år) Å se fremgangen, fra "tomta vår", til "kjelleren vår", til "huset vårt"
Gjest gladidagogså Skrevet 13. juni 2003 #17 Skrevet 13. juni 2003 holder på med husbygging nå. Tomt på 800kvm, 200 000 kr med tilkobling.Huset er på 90kvm grunnplan med kjeller og loft.Stort kjøkken(25kvm) stue ca30kvm vaskerom ca8 kvm, gjesterom/kontor ca9kvm, toalett og gang. På loftet blir det tre soverom og loftsstue.Kjelleren uinnredet, den bruker vi til oppbevaring og hobbyrom foreløpig. Dobbel garasje. stor overbygd terrasse og lite hage.... lite luking.. totalt kommer vi på ca 1,8 mill...også sprekker vel det litt...også ønsker eg jo selvsagt litt nye møbler..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå