Gå til innhold

TV norge dokumentarer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker de typiske TVN dokumentarene. Hvor kan man se dem på internet/laste dem ned?

Noen flere som deler min lidenskap?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du "sjokk"-dokumentarene? "Jeg har ikke kropp", "Elefantgutten", "Jeg svetter", "Jeg promper ukontrollert" osv..? I så fall, nope, deler ikke din lidenskap. Med fare for å høres like moralsk ut som alle andre her: Det er et moderne freakshow, og det er patetisk. De sier ofte at det er for å opplyse andre om spesielle situasjoner, men alle vet at de ser på det pga. freak-faktoren. Og det er trist. Har sluttet å se på dem for lenge siden..

Huff. er ikke sånne innlegg som mitt kjedelige vel? Kan ikke jeg bare la være å svare om jeg ikke støtter det liksom? Vel vel. Gjort er gjort! :sukk:

Skrevet

Syns det er flott med slike dokumentarer.

Tenk så mange som sitter hjemme foran TV`n og føler seg jævlig fordi de har et problem de tror de er alene om og ikke tør å be om hjelp om, så se de en slik dokumentar og ser at andre mennesker også har det slik som dem?

Det fjerner jo litt av den skammen de sitter med og kanskje de tør å oppsøke lege eller andre om problemet sitt.

Vet desverre ikke hvor man kan se slike dokumentarer, men kanskje du kan se på BBC sine hjemmesider, vet jo at de står for produksjonen av mange av dem iallefall.

Skrevet

Jammen det er jo akkurat det.. Det er så sære problem at det blir uansett til at de aller fleste ser på det som et freakshow. And you know it..

Skrevet
Mener du "sjokk"-dokumentarene? "Jeg har ikke kropp", "Elefantgutten", "Jeg svetter", "Jeg promper ukontrollert" osv..? I så fall, nope, deler ikke din lidenskap. Med fare for å høres like moralsk ut som alle andre her: Det er et moderne freakshow, og det er patetisk. De sier ofte at det er for å opplyse andre om spesielle situasjoner, men alle vet at de ser på det pga. freak-faktoren. Og det er trist. Har sluttet å se på dem for lenge siden..

Huff. er ikke sånne innlegg som mitt kjedelige vel? Kan ikke jeg bare la være å svare om jeg ikke støtter det liksom? Vel vel. Gjort er gjort! :sukk:

Haha, jeg er fullstendig enig, men du formulerte alt jeg planla å skrive så fiffig at jeg bare nøyer meg med å si: Tiltredes!

Skrevet

Jeg er enig i dette!

Skrevet
Syns det er flott med slike dokumentarer.

Tenk så mange som sitter hjemme foran TV`n og føler seg jævlig fordi de har et problem de tror de er alene om og ikke tør å be om hjelp om, så se de en slik dokumentar og ser at andre mennesker også har det slik som dem?

Det fjerner jo litt av den skammen de sitter med og kanskje de tør å oppsøke lege eller andre om problemet sitt.

Vet desverre ikke hvor man kan se slike dokumentarer, men kanskje du kan se på BBC sine hjemmesider, vet jo at de står for produksjonen av mange av dem iallefall.

Beklager, men jeg tror slettes ikke det er "mange" som sliter med denslags problemer de tar opp i disse dokumentarene. Det er faktisk helt motsatt. De velger ut veldig sjeldne tilstander (av typen rammer 0.0002% av verdens befolkning) med høy freakfaktor. Målet er å underholde, ikke å opplyse for å hjelpe andre i lignende tilstander.

Skrevet

Takk for tips om BBC og takk for interessante inspill.

For min del er disse dokumentarene faktisk med på å minske fordommer mot mennesker som er annerledes, og øke respekten for dem som har fått en hard og hemmende start på livet, men som allikevel følger sine drømmer og gjør det beste ut av det.

Jeg føler meg heller som en bortsjemt, ubevisst og svak dritt av å se på disse programmene enn jeg føler meg heldig.

Jeg synes det er uhyre interessant å få et innblikk i hvordan feks siamesiske tvillinger tenker og fungerer i hverdagen. Jeg blir som sagt like mye imponert som sjokkert.

Dessuten føler jeg at disse dokumentarene gir meg en bedre definisjon av hva det vil si å være menneske. Jeg er et menneske selv, og liker å bli kjent med så mange aspekter som mulig ved det å være menneske.

Når det gjelder TVN dokumentarene type "Jeg tok plastiske operasjoner i hele fjeset for å bli enda vakrere enn jeg allerede var, men endte opp hos en dårlig lege som fikk meg til å se stygg ut" minsker også de mine fordommer mot denne typen "bimbo".

Jo mindre fremmed, jo mindre frykt.

Skrevet

Eg likar også desse dokumentarane. Ser overhovudet ikkje på personane det dreiar seg om som freaks!

Skrevet

Jeg liker bedre de 'populærvitenskapelige' dokumentarene på TVNorge, de er jo tildels helt vanvittige. Sånn "Hjelp! Om 5 milliarder år vil sola sluke planeten vår, vi må bygge romskip NÅ!"

Skrevet (endret)

Om de kunne vist dokumentarer om skambelagte og vanskelige tema som en del sliter med, som f.eks. fødselsdepresjon, samlivsbrudd, det å ha demente foreldre osv, så hadde det hatt den funksjonen noen nevner. Da ville det blitt mer som folkeopplysning, og et bidrag til å fjerne tabuer fra noe mange opplever.

Når det blir så spesielt, er mitt inntrykk at det har liten samfunnsmessig nytte. Jeg kan se at de som deltar kan få fortalt ting som gjør at enkelte har mer forståelse, men for det meste blir det underholdning. Jeg tviler på at de vil bli beglodd mindre på gata. Jeg syns de som lager dette, framdyrker det sære, og det blir nesten en konkurranse i å vise de sjeldneste eksemplarene.

Jeg tror også måten de framstiller det hele på, kan gjøre at folk reagerer med skrekkblandet fryd framfor at de får en dypere forståelse av problemet. Jeg stiller meg dessuten tvilende enkelte av avgjørelsene om hvem som bør være med i slike program. Noen bør rett og slett beskyttes fra seg selv.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Ja det er akkurat det, en skrekkblandet fryd. "Freaks" har alltid vekt oppmerksomhet, og før i tiden var jo freakshow live helt vanlig. Men det er kvalmt at det fortsatt eksisterer, selv om det er i en litt annen form.

Skrevet

Hva med hun dama (og mannen også så klart) som har 13 unger og 'gjerne vil ha flere'...? Går det også under kategorien "freaks"...?!

Bruker å se på de "SjokkDok"-programmene fra tid til annen og det overrasker meg hvor merkelige sykdommer, skavanker etc som folk kan lide av...!

Skrevet

De er kanskje ikke nødvendigvis under kategorien "freaks", men poenget mitt er at mennesker liker å studere folk som er totalt annerledes enn seg selv. Også er det noe med stirrefaktoren. Hadde disse gått på gaten hadde vi kanskje ikke turt å stirre, ettersom det er uhøffelig. Men fra sofaen kan vi stirre og studere og glo hemningsløst.

Skrevet

Jeg syntes dokumentarene var interessante til å begynne med. Det gikk gradvis over til å bære et sterkt preg av freak-underholdning. Greit nok at de opplyser om sjeldne sykdommer, men når kamerateamet følger den handicappede inn på do der han blir tørket av sin kompis går de over grensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...