Gjest Emera Skrevet 28. september 2008 #21 Skrevet 28. september 2008 Hmm, stemmer faktisk her Lav utdannelse, foreldre som har røykt som noen svamper i hele sitt liv.. MEN, har tenkt og slutte å røyke OG ta høgskoleutdanning Røyker som svamper og drikker som skorsteiner..? Som en sa her oppe, de fleste begynner å røyke tidlig i tenårene. Opposisjon mot foreldre og samfunn har lite med opphavets utdannelsesnivå å gjøre, tror jeg. Men det kan kanskje stemme at mange slutter når de tar høyere utdanning, jeg vet ikke. Viste det seg forresten ikke at det er færre dagligrøykere blant lengre utdannede, men mange festrøykere? Tror jeg leste dette et sted. Og at det er flere dagligrøykere blant de med kortere utdannelse. Har med miljø/omgangskrets å gjøre, dette. Likevel synes jeg at statistikk kan være bra meningsløst noen ganger. Tjener ofte til å stigmatisere hele grupper, og vi ser jo her at det finnes mange unntak. Fra min jobbe-og vennekrets kan jeg heller ikke finne noen klar sammenheng mellom utdannelseslengde og røyking.
Gjest *Mim* Skrevet 28. september 2008 #22 Skrevet 28. september 2008 Jeg oppfatter også røyking som lavstatus, som gjerne sammenfaller med lav utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #23 Skrevet 28. september 2008 Hos oss er det ihvertfall ikke slik. Jeg jobber som sekretær i et stort selskap -jeg røyker ikke og det gjør heller ikke den andre sekretæren - bortsett fra sjefen og en økonom så er det ingen som jobber. Sjefen derimot er en av landets enere på sitt felt - han har ingeniør-utdannelse fra NTNU. Den andre som røyker er utdannet siviløkonom fra NHH .. men altså ikke vi to sekretøsene Nei, men statistiske tendenser betyr jo ikke at det omrfatter alle.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #24 Skrevet 28. september 2008 Ja, da er jeg sikkert unntaket fra regelen. Foreldrene mine har begge høy utdannelse, de røyker ikke, og er avholds. Jeg har høy utdannelse, god jobb, god inntekt. Jeg trener jevnlig, har gjort det i mange år. Men jeg røyker altså. Det samme med søsteren min. Der er ingen regel. Det er statiske tendenser. Det er ikke det minste merkelig at vi finner avvik og unntak fra de statistiske tendensene. SÅ slitsomt...hver gang en undersøkelse lanseres skal alle de som ikke føler seg truffet komme med sine mikroeksempler på seg og sine.
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #25 Skrevet 28. september 2008 Man kan noen ganger lure på hvor disse statisitske undersøkelsene er foretatt fordi i min vennekrets er det få med høyere utdanning enn høyskole. Men nesten ingen røyker! Mens når jeg bodde et annet sted av landet så røyket veeeeeldig mange. Og de hadde all slags blandet utdanning. SÅ jeg kan ikek helt forstå. Stemmer ikke hos meg i alle fall... Rullings forbinder jeg nok allikevel med trygd og rusmisbrukere...
Nabodama Skrevet 28. september 2008 #26 Skrevet 28. september 2008 Der er ingen regel. Det er statiske tendenser. Det er ikke det minste merkelig at vi finner avvik og unntak fra de statistiske tendensene. SÅ slitsomt...hver gang en undersøkelse lanseres skal alle de som ikke føler seg truffet komme med sine mikroeksempler på seg og sine. Huff ja, det er fælt!
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #27 Skrevet 28. september 2008 Huff ja, det er fælt! Du er så stilig når du svarer sånn! hehe, må bare fnise noen ganger...
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2008 #28 Skrevet 29. september 2008 Heh, festlig at en overskrift med "lav utdannelse" har en så pinlig stavefeil. Jeg har samme inntrykk, at lav utdannelse = mer røyking. Hvorfor aner jeg ikke. Selv har jeg ingen utdannelse, men jeg har heller aldri prøvd å røyke.
Gjest AnneShirley Skrevet 1. oktober 2008 #29 Skrevet 1. oktober 2008 - bortsett fra sjefen og en økonom så er det ingen som jobber. Oi. Høres ikke ut som et firma som kan gå speisielt bra?
Gjest AnneShirley Skrevet 1. oktober 2008 #30 Skrevet 1. oktober 2008 Der er ingen regel. Det er statiske tendenser. Det er ikke det minste merkelig at vi finner avvik og unntak fra de statistiske tendensene. SÅ slitsomt...hver gang en undersøkelse lanseres skal alle de som ikke føler seg truffet komme med sine mikroeksempler på seg og sine. Ikke sant!! Jeg blir også mektig lei av at folk skal protesterer på slike undersøkelser med eksempler fra sin egen omgangskrets. Selvfølgelig finnes det MANGE folk med lav utdannelsen som ikke røyker og MANGE folk med høy utdannelse som røyker. Men de med lavest utdannelse er likevel overrepresentert.
Gjest minsten Skrevet 1. oktober 2008 #31 Skrevet 1. oktober 2008 Jeg synes det virker logisk at mennesker som søker (og blir avhengig av) rusmidler stiller dårligere rustet på mange områder i livet. Om man ikke har nok selvdisiplin til å unngå skadelige stoffer vil det kanskje også skorte på disiplinen når det kommer til eksempelvis utdannelse? - Så kan jo grunnen til denne manglende disiplinen diskuteres, vi har ikke alle samme utgangspunkt fra naturens side.
Gjest Emera Skrevet 1. oktober 2008 #32 Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Der er ingen regel. Det er statiske tendenser. Det er ikke det minste merkelig at vi finner avvik og unntak fra de statistiske tendensene. SÅ slitsomt...hver gang en undersøkelse lanseres skal alle de som ikke føler seg truffet komme med sine mikroeksempler på seg og sine. Ikke sant!! Jeg blir også mektig lei av at folk skal protesterer på slike undersøkelser med eksempler fra sin egen omgangskrets. Selvfølgelig finnes det MANGE folk med lav utdannelsen som ikke røyker og MANGE folk med høy utdannelse som røyker. Men de med lavest utdannelse er likevel overrepresentert. Synes ikke det er det minste rart at noen protesterer. Og jeg tror det kommer av hvordan resultatene av slike undersøkelser publiseres i media. Som oftest er det under overskrifter som. "LAVT UTDANNEDE RØYKER!" Klart at de som ikke kjenner seg igjen i dette vil si fra. Og det synes jeg da er bare bra, statistikk må ikke få bestemme hvordan vi oppfatter samfunnet. Nettopp fordi det bare er en tendens som beskrives. Jeg synes det virker logisk at mennesker som søker (og blir avhengig av) rusmidler stiller dårligere rustet på mange områder i livet. Om man ikke har nok selvdisiplin til å unngå skadelige stoffer vil det kanskje også skorte på disiplinen når det kommer til eksempelvis utdannelse? Hjelp... Ja, der kan vi se hvordan statistikken sette folk i bås. Rusmidler brukes/misbrukes i alle samfunnslag og utdannelsesnivåer. Endret 1. oktober 2008 av Emera
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #33 Skrevet 3. oktober 2008 Tror dere at alle som har lav utdanning ikke har skjønt at den utdanningen er lav? Hør her: Før jeg tok min utdanning, satt jeg og vurderte MANGE muligheter. Jeg og venner diskuterte temaet ofte på kafee,- den og den utdanningen. Jeg valgte ut av interesse, en jobb jeg VET jeg faktisk VIL ha resten av LIVET. Jeg brenner for akkurat det! Jeg skal faktisk gå på jobb nesten hver dag, og slike ting er svært individuelt. Synes dere at det er harry, rullings og dårlig dømmekraft?
Gjest Gjest_Tara_* Skrevet 3. oktober 2008 #34 Skrevet 3. oktober 2008 Ikke sant!! Jeg blir også mektig lei av at folk skal protesterer på slike undersøkelser med eksempler fra sin egen omgangskrets. Selvfølgelig finnes det MANGE folk med lav utdannelsen som ikke røyker og MANGE folk med høy utdannelse som røyker. Men de med lavest utdannelse er likevel overrepresentert. Det er da også noe å være lei av. Spes siden det er et forum det blir tatt opp på og man får lyst til å svare! Hva skal man diskutere,da? Jeg tror nok at du hadde gjort det samme selv, Men da blir det vel noe annet?
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #35 Skrevet 4. oktober 2008 Synes ikke det er det minste rart at noen protesterer. Og jeg tror det kommer av hvordan resultatene av slike undersøkelser publiseres i media. Som oftest er det under overskrifter som. "LAVT UTDANNEDE RØYKER!" Klart at de som ikke kjenner seg igjen i dette vil si fra. Og det synes jeg da er bare bra, statistikk må ikke få bestemme hvordan vi oppfatter samfunnet. Nettopp fordi det bare er en tendens som beskrives. Ja..Enig. Jeg skjønner at folk reagerer, hvertfall når så mange sier her at statistikken stemmer, og snakker om "Lav utdanning, røykere og rullings, og trekker frem Rus" Virker som at folk med lav utdanning sees ned på! Tror dere at alle som har lav utdanning ikke har skjønt at den utdanningen er lav? Hør her: Før jeg tok min utdanning, satt jeg og vurderte MANGE muligheter. Jeg og venner diskuterte temaet ofte på kafee,- den og den utdanningen. Jeg valgte ut av interesse, en jobb jeg VET jeg faktisk VIL ha resten av LIVET. Jeg brenner for akkurat det! Jeg skal faktisk gå på jobb nesten hver dag, og slike ting er svært individuelt. Synes dere at det er harry, rullings og dårlig dømmekraft? Det samme gjorde vi, allerede på ung.skolen satt vi og diskuterte slike ting, før vi skulle starte på vgs. Men på vgs ble man usikker igjen. Synes det er sunt å velge utdanning etter ferdigheter, interesse og hva man selv mener at man faktisk skal kunne drive med og trives. Dette med status er bare tull og vås.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #36 Skrevet 4. oktober 2008 Gjerne "rullings" ja.. dette har jeg tenkt på før å.... jeg vet om få som røyker.. og de får som gjøre det har rett og slett ingen høgskoleutdannelse... Når jeg tenker på jobben, så er det faktisk slik at de jeg ser som røyker på jobben er de i resepsjonen...Finnes sikkert andre å.. men jeg har faktisk ikke lagt merke til noen andre... De uten utdanning er mer emosjonelle og tar dårligere og mer ukloke valg enn andre. De er mer tilbøyelige til å ødelegge livene sine. Det er harry å røyke...men kongefamiliene Europa over, de røyker jo.. Jeg oppfatter også røyking som lavstatus, som gjerne sammenfaller med lav utdannelse. Ikke sant!! Jeg blir også mektig lei av at folk skal protesterer på slike undersøkelser med eksempler fra sin egen omgangskrets. Selvfølgelig finnes det MANGE folk med lav utdannelsen som ikke røyker og MANGE folk med høy utdannelse som røyker. Men de med lavest utdannelse er likevel overrepresentert. Så kreative dere er. Like greit at dere sitter der oppe og fniser, og lar fordommer som evt Lavstatus, rullings, lav utdanning og merkelige statistikker føre dere til slike flotte meninger, mens dere sitter her på KG Skulle gjerne likt å sett at folket her har så høye utdanninger som dere mener at dere har, evt hvorfor sitter dere her da og klager på alle ulykkelige ting i livet- og hele tiden "mener" noe om andres liv og råder andre til å gjøre det samme som dere :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #37 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har lav utdanning. Jeg valgte en utdanning ved siden av min interesse. Jeg valgte å ha noe å lande på. Jeg er forfatter, og kunne ikke tenkt meg en jobb som tok all tiden min, da får jeg heller leve med lav status, rullings og dårlig dømmekraft
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #38 Skrevet 5. oktober 2008 Lav utdanning=Røyk, Rus, Rulling, Harry, LAV DØMMEKRAFT og hva mer? Jeg er sjokkert over at mennesker, som sier her at de har høy moral og utdannelse, kan senke seg ned på et slikt nivå. Har man ikke et hode nok til å skille slikt, og trekke slike konklusjoner mener jeg at utdannelsen deres ikke kan ha hatt mye med smart dømmekraft å gjøre. Slike barnslige konklusjoner er det ikke mye vettugt å finne i. Med slike konkusjoner som nevnt over kommer man ikke langt. Å si noe slikt om et annet menneskeståsted som verken har noe med Røyk, Rullings, Lav dømmekraft og harryhet å gjøre burde SKAMME DERE for å synke ned dit! Stakkars dere, som føler dere såpass "der oppe" til å kunne tenke disse tankene med det samme dere tenker på noen med lavutdanning! Fjåtteri
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 6. oktober 2008 #39 Skrevet 6. oktober 2008 oK..Her var det mye lavmål. Tenk på det før man hopper høyt opp på hesten
Gjest egå Skrevet 6. oktober 2008 #40 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg spørte en lege om disse tendensene. Han sa at tidligere var gruppen som røyket preget av "rike, eldre menn". I dag er røykere hovedrepresentert i "fattige, yngre kvinner". Jeg jobber på et kontor med et titalls personer med høyere utdannelse, ingen røyker, utenom våre tre sekretærer. Også gjennom utdannelsen merket jeg at det var bortimot ingen som røyket. Så det er tydelig at det er et skille der. Her på min jobb er det folk med både høyere og "lavere" utdannelse, antallet som røyker er likt i begge grupper egentlig, dvs. like få som røyker. Jeg selv har lav utdannelse ut fra hva som kategoriseres som høy utdannelse, har mye utdannelse men ikke høyskole, men jeg har aldri røkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå