Gå til innhold

Røyking og lav utdanelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mener ikke å rakke ned på noen, men hvorfor er det ofte sånn at de som sliter litt, har lav utdannelse eller ingen ofte røyker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det gjelder folk som sliter psykisk er det ikke så rart, da disse oftere enn andre vil søke til ulike stimuli, blant annet rus. Innen psykiatrien kan man se at pasienter med visse diagnoser gjerne nirøyker så de er sorte på hendene om de får lov, det er vel både en del av atferdsmønstret som hører til diagnosen og en måte å få fokus vekk fra tanker o.l som preger dem ellers.

Angående folk og lav utdanning tror jeg nesten en må se en generasjon eller to bak den som røyker - ofte har foreldre/besteforeldre også lav utdanning, og bevisstheten rundt helse o.l har tradisjonelt vært lavere i arbeiderklassen enn blant akademikere. Når det er sagt kjenner jeg flere med høyere utdanning som røyker, men da stort sett innen kreative fag og lavere høyskoleutdanning (hvor det også er flere med foreldre uten/med lav utdanning enn på universitetsstudier, faktisk, og i hvert fall blant de jeg kjenner som røyker). For noen kan det også ha sammenheng med hvordan man jobber - innen helse/omsorg virker det som mange benytter røykepausene til et pusterom (sic) uten brukere, derfor har man liksom en motivasjon til å fortsette å røyke.

Skrevet

Jeg spørte en lege om disse tendensene. Han sa at tidligere var gruppen som røyket preget av "rike, eldre menn". I dag er røykere hovedrepresentert i "fattige, yngre kvinner".

Jeg jobber på et kontor med et titalls personer med høyere utdannelse, ingen røyker, utenom våre tre sekretærer. Også gjennom utdannelsen merket jeg at det var bortimot ingen som røyket. Så det er tydelig at det er et skille der.

Skrevet

ja.. dette har jeg tenkt på før å.... jeg vet om få som røyker.. og de får som gjøre det har rett og slett ingen høgskoleutdannelse... Når jeg tenker på jobben, så er det faktisk slik at de jeg ser som røyker på jobben er de i resepsjonen...Finnes sikkert andre å.. men jeg har faktisk ikke lagt merke til noen andre...

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg får være untaket jeg da ... Har bare VGS, så langt, men har aldri røykt og kommer aldri til å gjøre det heller. ;)

Skrevet

Hos oss er det ihvertfall ikke slik. Jeg jobber som sekretær i et stort selskap -jeg røyker ikke og det gjør heller ikke den andre sekretæren - bortsett fra sjefen og en økonom så er det ingen som jobber. Sjefen derimot er en av landets enere på sitt felt - han har ingeniør-utdannelse fra NTNU. Den andre som røyker er utdannet siviløkonom fra NHH .. men altså ikke vi to sekretøsene :ler:

Skrevet

Men det rare, i hvertfall nå i dag, er jo at de som røyker ofte begynner på ungdomsskolen, altså før de tar utdanelsen (eller ikke tar den).

Skrevet

De uten utdanning er mer emosjonelle og tar dårligere og mer ukloke valg enn andre. De er mer tilbøyelige til å ødelegge livene sine. Det er harry å røyke...men kongefamiliene Europa over, de røyker jo..

Skrevet
Men det rare, i hvertfall nå i dag, er jo at de som røyker ofte begynner på ungdomsskolen, altså før de tar utdanelsen (eller ikke tar den).

Ja, men hvor lang utdannelse og hvilke vaner mtp røyking, alkohol, trening og kosthold man får, bestemmes i nokså stor grad av hvilken bakgrunn man har, altså hva foreldre er og gjør blant annet, så det er ikke rart mange begynner å legge seg til vaner allerede i ungdommen. Det er selvfølgelig mange unntak, men statistisk sett er det tydelige tendenser.

Skrevet
Hos oss er det ihvertfall ikke slik. Jeg jobber som sekretær i et stort selskap -jeg røyker ikke og det gjør heller ikke den andre sekretæren - bortsett fra sjefen og en økonom så er det ingen som jobber. Sjefen derimot er en av landets enere på sitt felt - han har ingeniør-utdannelse fra NTNU. Den andre som røyker er utdannet siviløkonom fra NHH .. men altså ikke vi to sekretøsene :ler:

hehe mulig jeg er overtrøtt, men denne setn fikk jeg ikke til å stemme :fnise:

Skrevet

Ja, vel ja. Hvor er det du jobber da? Må vel være ganske kult det? Jobbe i en jobb der bare sjefen og en økonom jober og fortsatt tjene penger. :hoho:

Noen som begynner å bli trøtt? :fnise:

Skrevet
Ja, vel ja. Hvor er det du jobber da? Må vel være ganske kult det? Jobbe i en jobb der bare sjefen og en økonom jober og fortsatt tjene penger. :hoho:

hehe den PERFEKTE jobb

Skrevet

:ler: jeg må nok ha vært litt trøtt da jeg skrev dette, ja ..

Skrevet
Ja, men hvor lang utdannelse og hvilke vaner mtp røyking, alkohol, trening og kosthold man får, bestemmes i nokså stor grad av hvilken bakgrunn man har, altså hva foreldre er og gjør blant annet, så det er ikke rart mange begynner å legge seg til vaner allerede i ungdommen. Det er selvfølgelig mange unntak, men statistisk sett er det tydelige tendenser.

Ja, da er jeg sikkert unntaket fra regelen.

Foreldrene mine har begge høy utdannelse, de røyker ikke, og er avholds.

Jeg har høy utdannelse, god jobb, god inntekt. Jeg trener jevnlig, har gjort det i mange år. Men jeg røyker altså. Det samme med søsteren min.

Skrevet

Hmm, stemmer faktisk her :fnise: Lav utdannelse, foreldre som har røykt som noen svamper i hele sitt liv.. MEN, har tenkt og slutte å røyke OG ta høgskoleutdanning :)

Skrevet
Ja, da er jeg sikkert unntaket fra regelen.

Foreldrene mine har begge høy utdannelse, de røyker ikke, og er avholds.

Jeg har høy utdannelse, god jobb, god inntekt. Jeg trener jevnlig, har gjort det i mange år. Men jeg røyker altså. Det samme med søsteren min.

Ja, og siden du har lang utdanning vet du jo sikkert at statistikk langtfra betyr at alle med en bestemt bakgrunn blir sånn eller slik, men at man kan se tendenser i ulike retninger. Jeg kjenner mange med kort utdanning som ikke røyker, endel med høyere utdanning som røyker, og vet om en familie med bedehuskristne avholdsfolk hvor alle barna har blitt narkomane. Likevel er det i samfunnet totalt flere med lav utdanning som røyker, enn andre.

Skrevet
Ja, og siden du har lang utdanning vet du jo sikkert at statistikk langtfra betyr at alle med en bestemt bakgrunn blir sånn eller slik, men at man kan se tendenser i ulike retninger. Jeg kjenner mange med kort utdanning som ikke røyker, endel med høyere utdanning som røyker, og vet om en familie med bedehuskristne avholdsfolk hvor alle barna har blitt narkomane. Likevel er det i samfunnet totalt flere med lav utdanning som røyker, enn andre.

Ja, jeg sa jo at jeg sikkert er unntaket fra regelen. Fikk du ikke med deg det i farten?

Skrevet

og slutter når de kommer inn i et miljø på høyskole/universitet .....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...