Gå til innhold

Frekke folk fordi jeg har penger på konto

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

Dette her irreterer meg skrekkelig. Jeg bor i en psykisk omsorgsbolig fordi jeg ikke tør å bo alene for meg selv å jeg er dessverre ufør. Foreldrene mine var så smarte for de hadde forsikret meg mot ufør sånn at jeg skulle ha råd til å kjøpe meg en bitte liten leilighet. Men jeg klarer ikke å kjøpe meg en leilighet fordi jeg ikke tør å bo alene uten ansatte så de pengene ligger på kontoen min. Og i begynnelsen da jeg fikk de brukte jeg opp av de pengene, noe jeg angrer på nå og da så de ansatte her at jeg kjøpte mye klær og sko og smykker og sånn.Å nå for to måneder siden så bestemte jeg meg for å prøve å spare opp de pengene igjen, de jeg har brukt opp. Også satt vi i fellesstua her, og de beboerne snakket om at de hadde dårlig råd og ikke penger til noenting. også sa ene ansatte at navnet mitt hadde masse penger til alle beboerne. Jeg synes ikke at de skulle ha sagt det. De har taushetsplikt og jeg synes det er dårlig gjort at de sier det. Å en annen gang så spurte jeg en av de ansatte om de kunne ringe et sted der jeg hadde fått to regninger fra på den samme regningen. Og da sa personalet at jeg skulle logge meg inn på nettbanken sånn at hun kunne se at jeg hadde betalt regningen. Men da sa jeg nei. Jeg vil ikke at hun skal se men da sa hun at hun hadde taushetsplikt men jeg sa nei igjen. Jeg vil ikke at personalet skal se at jeg har penger fra forsikringa på kontoen min for da sier de bare at jo, navnet mitt har masse penger hun til alle beboerne. Å jeg har ikke masse penger nå for jeg må spare inn det jeg har brukt opp, så nå handler jeg ingenting. Å de ansatte har også sagt at jeg har like mye klær og sko å smykker som en diger familie. Å at de andre beboerne ikke har råd til det. Jeg blir lei meg å trist å deppa fordi de sier sånn. Jeg føler de legger sjylden på meg at de andre beboerne ikke har penger, at de ansatte er missunnelige på meg for jeg har penger på konto og ikke de andre. Å tilfeldigvis uheldig som jeg er så så en av de ansatte en utbetalingslapp fra trygda mi og beløpet, å da sa de at de andre beboere ikke får så mye penger i måneden. Å hun skulle ringe til trygdekontoret for å høre hvorfor jeg fikk så mye penger å ikke de andre i bofelleskapet. Uten å spørre meg først om det er greit. Så de økonomiske greiene skal jeg klare på egenhånd uten hjelp av de ansatte her. Synes dere det er dårlig gjort at de missunner meg? Å for en tid tilbake så sa en av de ansatte at de hadde lyst på en veske til 399 kroner, men at de ikke hadde råd, å sa til meg, du hadde vell hatt råd til den veska du, du som har så mye penger. Åååå, jeg kjente det bare koke inne i meg, jeg var så fryktelig sinna, de er skikkelige frekke. Frekke folk hater jeg. :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fy søren, TS, dette skal du ikke finne deg i! :kjefte:

Har du en saksbehandler på NAV? Jeg ville tatt kontakt med denne og vist personen nøyaktig det du har skrevet her, men da også navngitt den ansatte som plaprer (så vidt jeg skjønner er det bare en person som plaprer?), for en slik person kan tydelig ikke jobbe i en jobb med taushetsplikt.

Skrevet

Helt enig! Dette ville jeg helt klart gått videre med. Enten til ledelsen der du bor, eller nav.

Skrevet

Dette kan du helt klart gå videre med. Skriftlig til sjefen på boligen, med navn på den /de som plaprer, og beskjed om at du vil ha din personlige økonomi i fred.

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

Det er bare det at det er tre av de ansatte som har sagt de tingene og ikke bare en. Å jeg tror de prater om meg og alle pengene mine inne på kontoret sitt. Jeg vet ikke om noen sjef for hun sjefen i bokollektivet er en av de tre og jeg kan ikke prate med henne. Det var hun som så trygdebetalingslappen min og at jeg fikk mere enn de andre, og at hun skulle ringe til trygdekontoret og spørre uten å spørre meg om det var greit. Og jeg har heller ingen navn på saksbehandleren min på nav fordi det er de ansatte som prater med de. Å jeg har ufør og fikk det for mange år siden så jeg husker ikke noen navn jeg har fått som saksbehandler. Å det er et stort problem å det er at jeg ikke tør å ringe til telefonen til nav pga. telefon skrekk, å jeg tør heller ikke å møte opp der i et møte fordi jeg har sånn sosial angst. Å visst jeg skriver brev til nav så får nok de ansatte vite det å da får de ansatte også vite at jeg har penger på konto fra forsikringa mi. Dette her er så vanskelig for meg. :kjefte:

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Har du foreldre, søskeneller venner som kan hjelpe deg videre med dette?For dette er helt klart brudd på tausehetsplikten.

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

Jeg kan prate med foreldrene mine, men da spør de meg sikkert hva de kan gjøre, og jeg vet ikke hva de skal gjøre. For hvis de ringer til de ansatte i omsorgsboligen så vet de jo om at jeg har masse penger på forsikringa mi. Å viss foreldrene mine ringer til nav, så får nok de ansatte vite det og da vet de også at jeg har penger på konto. Jeg er helt enig at det er et brudd på taushetsplikten å fortelle det til de andre beboerne at jeg har masse penger. :kjefte:

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

Nå vet ikke de ansatte at jeg har penger på konto fra forsikringa, de har nok merka at jeg har flere penger enn de andre fordi jeg har kjøpt masse klær, sko og smykker ol. Å jeg vil ikke at de skal vite at de er fra forsikringa. :tristbla:

Skrevet

De ansatte har vel ikke lov til å åpne posten din, regner jeg med? Eller har du opplevd at de har gjort det likevel?

Kan du skrive et brev, og be moren eller faren din om å sende det for deg? Slik at ikke de ansatte vet noe. Da kan du også forklare i brevet at du vil ha svaret sendt hjem til dine foreldre, fordi du ikke stoler på at de ansatte ikke åpner posten.

Dette er IKKE riktig! De har ikke lov til å snakke om deg slik, og hvertfall ikke til de andre beboerne! At du får mer i trygd enn dem er også ikke deres sak, men trygdekontorets. Fysj, for noen mennesker!

Skrevet

Jeg synes egentlig det høres ut som de ansette er ute etter pengene dine, ikke for å dele, men for seg selv-

Uansett, det er dine penger og du skal ikke finne deg i dette. Du må gå videre med det. Kanskje snakke med foreldrene dine eller noe også?

Skrevet

Ja, også det med trygd. Det varierer fra folk til folk etter hvor mye de får. Noen får 12000, andre bare 8000. De har ikke noe med hva du får eller hvorfor du får det du får.

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

De ansatte har ikke åpnet brevet fra trygdekontoret, det er jeg som har åpnet brevet og gjemt det bort i leiligheten sånn at de ansatte ikke skal se det. Å de ansatte hjelper til med rengjøring av leilighetene å det var da den ene ansatte så det åpna brevet. Men arket var brettet sammen, men hun ansatte så ivertfall summen uten at jeg merka det før etterpå da hun spurte. Jeg fikk sjokk. :kjefte: Hun ansatte så skikkelig nysgjerrig ut siden hun brettet opp arket fra trygdekontoret. Hun kunne bare ha latt det være brettet sammen, å jeg vet at hun så summen fordi hun spurte meg hvorfor jeg får mere utbetalt enn de andre beboerne og det vet ikke jeg hvorfor jeg får mere.

Gjest Gjest_solsikke_*
Skrevet

sånn utbetalingslapp fra trygdekontoret er et slags ark som er samtidig konfulutt og det arket er bare limt sammen uten en konfelutt. Så jeg hadde arket bare bretta sammen, men limet var jo borte siden jeg hadde åpna det brevet før. Vanskelig å forklare hvordan de lappene ser ut.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Du må få foreldrene dine til å hjelpe deg her. Du må også forklare dem at de ikke må ta det med de ansatte i omsorgsboligen men høyere opp. Høyere opp er de som har tilsyn med slike boliger i din kommune, her i Bergen er det byrådsavdeling for helse og omsorg. Jeg er helt sikker på at det finnes tilsvarende helse og omsorgsavdeling i din kommune.

Kanskje du kan få trygdekontoret til å sende utbetalingsslipper til foreldrene dine slik at nasete ansatte ikke får se dem. Uansett synes jeg at den oppførselen deres ikke akkurat bidrar til å gjøre deg tryggere, heller tvert i mot. Det er vel derfor du bor der - fordi du trenger trygge omgivelser? Du skal ikke finne deg i dette.

Skrevet (endret)
sånn utbetalingslapp fra trygdekontoret er et slags ark som er samtidig konfulutt og det arket er bare limt sammen uten en konfelutt. Så jeg hadde arket bare bretta sammen, men limet var jo borte siden jeg hadde åpna det brevet før. Vanskelig å forklare hvordan de lappene ser ut.

Jeg vet hvordan de ser ut :) Fysjamei, for noen folk.

Også er jeg VELDIG enig i det gjest Blondie65 sier over meg her:

Uansett synes jeg at den oppførselen deres ikke akkurat bidrar til å gjøre deg tryggere, heller tvert i mot. Det er vel derfor du bor der - fordi du trenger trygge omgivelser? Du skal ikke finne deg i dette.

Det er viktig det! Du skal føle deg komfortabel og trygg i dette hjemme, du skal ikke trenge å hjemme deg for de ansatte.

:klem:

Endret av Grafica
Skrevet
Å viss foreldrene mine ringer til nav, så får nok de ansatte vite det og da vet de også at jeg har penger på konto.

Dersom nav forteller at foreldrene dine har ringt, så har også de brutt taushetsplikten, så det synes jeg ikke du skal være redd for.

Men gjør det noe om de vet hvor pengene kommer fra? De var jo at det er penger der, bedre at de vet at foreldrene dine var fornuftige og hvor de har kommet fra enn at de skal gå og lure.

Er desverre en del som er fryktelige nysgjerrige. Jeg skjønner ikke hva som er så spennende med å snoke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...