Gjest Gjest_Milla_* Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 I dag kjørte jeg til en annen by å skulle gå en tur i skogen. Skogen er ovenfor et boligfelt. Et stykke inn i skogen møter vi en katt som hopper mjauende ut av buskene etter oss. Den er veldig kontaksøkende og begynner å følge etter oss oppover skogen. Vi snur og går ned igjen og den følger etter oss helt ned til der skogen stopper, da mjauer den og tørr ikke gå ut av skogen men sitter å kaller på oss. Det virket på meg som den ikke fant tilbake til hjemmet sitt. Den var ikke gammel, kanskje rundt 1 år, nydelig i pelsen og ikke tynn. Vakker katt. Jeg forsøkte å ringe å finne ut om katten var savnet. Den hadde et 4 sifret tall i øret (vanligvis er dette 6 sifret). Det var KJEMPEvanskelig å finne ut om katten var savnet! Det det endte med var at noe fra dyrebeskyttelsen skulle dra opp der vi var for å sjekke om katten hadde microship. Takk til de for det!! Men dette synes jeg er en dårlig løsning. Om man finner en katt som virker som den har gått seg bort skal man da ta med seg katten en eller annen plass hvor man kan få sjekket om den har microship?? Da må man jo fjerne katten fra sitt område. Kanskje katten bare er kontaktsøkende og ikke gått seg bort i det hele tatt. Ikke var det lett å finne ut om katten er savnet ved nr i øret heller, når man er ute i skogen å går tur og ingen av de instansene du ringer kan helpe deg. Vi ville så gjerne hjelpe katten, men følte at det nesten var umulig der vi var å finne ut om katten faktisk er savnet. Jeg har selv katt og vurderer å tatovere inn tlf mitt i øret på pus istedefor.
Gjest Portis Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Svært sjeldent at katter ikke finner veien hjem, men det er ofte de finner ut at det kanskje er mye mer morsomt andre steder, de er utforskende og nysgjerrige, ute på jaktmarker osv osv. Tviler på at du kan tattovere inn et telefonnummer i øret til katten din. Slike tatto er bare et id-nummer, på samme måte som en chip er - altså du kan ikke velge hva som skal stå der.
AnetteR Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Sannsynligvis var bare pus litt selskapssyk. Da de er på "grensen" av sitt territorie og fortsatt vil ha kos, hender det de stiller seg opp og skriker litt. Jeg har halsbånd med telefonnummer i tillegg til chip. Dette nettopp fordi det er mye enklere for folk å ta en telefon. For å få kontrollert en microchip må man til en dyrlege, og det skal det litt til at man får eller gidder til med en fremmed katt. Men micropship er en veldig trygg måte å merke katter på likevel - det gamle ID nummeret er jo ofte vanskelig å lese, og det har vært litt kluss i registrene. Og et halsbånd kan mistes eller fjernes. En katt med chip skal forresten ha "ID" tatovert i øret, og ikke et nummer. Du kan sjekke www.nettkatten.no, i tilfelle noen har lagt inn pus der.
Gjest Sisu Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Du kan i tillegg til Nettkatten også sjekke Dyrebar og Dyrenett om det er annonse der, eller evt legge ut annonse selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå