Gjest Champix Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Jeg har nettopp sluttet å røyke, og er kjempefornøyd og stolt. Det er så deilig å ikke lukte askebeger hver dag! Problemet er at samboer fortsatt ønsker å røyke inne. Vi bor i en liten leilighet, uten balkong, så han må ned en etasje for å røyke ute. Jeg har prøvd å få slutt på røyking inne lenge, også mens jeg røyka selv. Det er skikkelig ekkelt synes jeg, og jeg synes det er flaut å ta med ikkerøykende venner hjem. Nå er sambo på reisejobb, og jeg har malt stue og tak mens han var borte. Nå lukter det godt hjemme, og jeg vil så gjerne fortsette å ha det slik!! Problemet er at han nekter plent å ikke røyke i stua. Det har ikke noe å si hvordan jeg argumenterer, han sier bare nei. Også er vi liksom 'ferdige' med den saken. Hva kan jeg gjøre egentlig? Jeg skjønner ikke hvorfor hans ønsker er viktigere enn mine? Jeg synes ikke det er urimelig å ikke ville røyke inne, det er vel nesten ingen som gjør det lenger?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Kompromissforslag: Kjøkkenet, med viften på full guff og døren igjen? Han slipper gå ut av huset, og du slipper den verste osen.
Gjest Champix Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Det er et godt forslag, skal foreslå det. Det er vel ikke urimelig det? Flere gode ideer noen?
Gjest Wind Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Jeg forstår virkelig ikke problemet med å gå en etasje ned. Det er jo skadelig for folk som kommer på besøk, samme hvis dere får barn e.l. Det med kjøkkenvifta på og lukket dør var dog en god ide. Har ingen andre ideer, dessverre.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Kjøkkenvifta er en god idé, og du er ikke "kravstor" om du ønsker dette. Ellers kan han røyke ut av vinduet f eks? Men ser at det kan bli endel røyklukt likevel i en liten leilighet. Samboern min røyker, men har et eget rom og står i vinduet og røyker, og jeg synes ikke det er plagsomt (huset vårt er nokså trekkfullt også...). Men å insistere på å røyke innendørs i fellesrom synes jeg er hensynsløst ovenfor den som har sluttet å røyke, og forsåvidt ovenfor gjester. Det lukter, og er dessuten ganske skadelig med såpass intensiv passiv røyking.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Jeg syntes samboeren din er ganske hensynsløs ovenfor deg; det hjelper jo ikke mye på helsa di at du slutter å røyke hvis du fortsetter å bli utsatt for røykingen hans hele tiden! Hvis han bryr seg om helsa di, burde han ta hensyn til dine ønsker. Røyking er hans uvane og du kan jo ikke tvinge han til å slutte helt, men røyking er en uvane som går ut over andre og da må man ta hensyn; som å gå ut. Som du sier er det nok ikke så kjekt for besøkende. Selv reagerer jeg veldig på røyk og hadde ikke kunnet komme på besøk til dere uten å bli syk, for eksempel. Kjenner mange andre som verger seg for å gå på besøk, middag eller fest hos visse folk fordi "de røyker inne der". Det setter seg i klær og hår og alt og det er ikke noe kjekt å gå rundt å lukte røyk når man ikke røyker selv en gang. Vet ikke om dere leier eller eier, men røykelufta henger vel ganske kraftig igjen og fører til større krav til vasking og vedlikehold om det skal bli ren og frisk luft igjen. Hvis jeg hadde eid en leilighet ville jeg ihvertfall ikke tolerert at noen røyket der; om jeg bodde der selv eller ikke.
Lissi Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 Det å slippe å være passiv røyker er en menneskerett! Hvertfall hjemme hos seg selv. Jeg hadde ikke orket, men jeg er allergiker i tillegg.
Gjest Champix Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 Takk for mange gode svar! Jeg er helt enig i at en burde få slippe å være passiv røyker i sitt eget hjem.. Jeg har bare en samboer som er litt vanskelig til tider :gjeiper: Snakket med ham i telefonen nå, og han var vel ikke akkurat fornøyd. Men jeg tror han forsto at jeg ikke orket mer røyk i stua.. Gjorde det iallefall klart for ham hvor viktig dette er for meg, så får vi se når han kommer hjem Takker igjen!
Gjest -Maggie- Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Dette er en av de sakene jeg er jævlig steil på, og jeg hadde aldri godtatt å bo i en leilighet full av røyk og stank. Det er virkelig vanlig folkeskikk å sørge for at andre folk slipper å lide for at du selv vil røyke. Så tiltak er det ikke å gå en etasje ned.
Rosalie Skrevet 27. september 2008 #10 Skrevet 27. september 2008 Hver gang han tenner en røyk annetsted innendørs enn under kjøkkenvifta, henter du luftfrisker med en spenstig lukt av noe slag og sprayer han ned. Tenker han i det hele tatt på at innendørs røyking setter seg i veggene og i møblene? Og for en inneluft dere må ha - sove i gammel røyk... *grøss*
Gjest Champix Skrevet 27. september 2008 #11 Skrevet 27. september 2008 Jeg er helt enig, selv om jeg var røyker selv for bare en uke siden. Har aldri hatt problemer med å holde røykingen ute. Skal jammen vise ham denne tråden når han kommer hjem, så ser han at det er han som er vanskelig En av grunnene til at jeg pusset opp stua nå, var nettopp fordi den var så innrøkt.. Skikkelig ekkelt!!
Jade Skrevet 28. september 2008 #12 Skrevet 28. september 2008 (endret) Hadde samboeren min røykt, og forlangt å røyke inne, så hadde jeg sett meg om etter et annet sted å bo. Røyk er såpass plagsomt for meg, at jeg forlanger å slippe å ha det i mitt hjem. Skal det røykes inne, så bør alle som bor der være enige i det - ikke omvendt. Røyking på kjøkkenet hadde jeg heller ikke godtatt. Det stinker ut av rommet uansett. + at jeg må jo stå der inne når jeg lager mat. Tanten min røyker på kjøkkenet. Taket er brunt! Og det stinker noe helt forj%#& uansett hvor mye vifte som står på. Joda, hun røyker mye. Endret 28. september 2008 av Jade
Gjest Gjest_Lisen_* Skrevet 28. september 2008 #13 Skrevet 28. september 2008 Ikke snakk om at jeg hadde funnet meg i dette. Jeg røyker selv, men er lite glad i å utsettes for andres passive røyking (passer selvfølgelig på at ikke jeg plager andre med røykingen min også). Det er ille nok med røyklukta som setter seg i klærne man har på seg mens man røyker utendørs, og hundre ganger verre å ha lukta overalt i heimen; i møbler, gardiner, håndklær +++. Jeg hadde satt ned foten ganske kraftig, som en annen her sa så er jeg helt enig i at det er menneskerett å slippe passiv røyking!
LukaFrost Skrevet 28. september 2008 #14 Skrevet 28. september 2008 Da vi flytta sammen gjorde jeg det klart at det var uaktuelt med røyking inne. Hadde han ikke vært villig til å gå ned en etasje for å røyke hadde vi ikke flytta sammen. Nå snuser han bare. Heldig vis. Det er direkte fælt å være på besøk hos folk som røyker inne. Lukta setter seg i alle klær og i håret. Heldig vis har vi få venner som røyker inne.
Zzyzx Skrevet 29. september 2008 #15 Skrevet 29. september 2008 Jeg går ned fire etasjer for å røyke. Kunne ikke falt meg inn å røyke inne. Men jeg er enig i at det må gå an å få til en mellomløsning, sånn som f.eks. kjøkkenet.
Gjest *Mim* Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Røyking inne er bare ekkelt. Jeg har vokst opp i et innrøykt hjem, men nå orker jeg ikke besøke folk som røyker inne. Tror ikke jeg kjenner noen som gjør det, heller.
Nique Skrevet 29. september 2008 #17 Skrevet 29. september 2008 Han synes det er langt å gå en etasje ned for å røyke? den trimmen har han bare godt av når han røyker. Jeg røyker selv, sambo gjør det ikke, ergo; jeg røyker ikke inne, men går ut (4.etasje, ingen heis, ingen balkong) hvis jeg skal røyke. Jeg vil ikke påtvinge min sambo min ekle uvane, det får holde at jeg lukter askebeger når jeg kommer inn igjen Ellers kom det et godt tips her om kjøkken under vifta.
KnockedUp Skrevet 29. september 2008 #18 Skrevet 29. september 2008 Jeg går ut i fra at dere inntil for en uke siden var enige om at det var greit å røyke inne, så jeg kan egentlig godt forstå at han synes det er kjipt å måtte gå ut uansett vær og vind for å røyke nå. Likevel skjønner jeg jo deg også. Vi røykte inne før, men etter at vi fikk baby har vi (selvfølgelig) ikke gjort det, og nå synes jeg egentlig det er litt ekkelt å være hos folk som røyker inne hvis de ikke lufter veldig godt. Enig med de som foreslår under kjøkkenvifta.
Gjest Champix Skrevet 29. september 2008 #19 Skrevet 29. september 2008 Jeg går ut i fra at dere inntil for en uke siden var enige om at det var greit å røyke inne, så jeg kan egentlig godt forstå at han synes det er kjipt å måtte gå ut uansett vær og vind for å røyke nå. Jeg ser hva du mener her, men det er ikke slik at jeg ville røyke inne når jeg selv røyka. Prøvde med jevne mellomrom å få ham med på røykfritt innemiljø. I perioder har jeg selv latt være å røyke i stua, men når sambo likevel sitter og oser i stua, så føltes det litt meningsløst. Det blir nok kjøkkenløsning her, jeg har ikke hjerte til å sende ham ut i høststormene her heller. Litt OT: Nå har det ikke vært røyket i stua mi på en uke! Det er digg!
LukaFrost Skrevet 30. september 2008 #20 Skrevet 30. september 2008 Må si jeg er glad vi er ferdig med den tid da enhver røyker tok det som en selvfølge å få røyke inne i et ellers røykfritt hjem. Jeg husker at mamma alltid tok fram askebeger til røykere selv om hun ikke likte røyken. Sist gang mamma tilbød noen askebeger var det til en som var over 90 og dårlig til beins, men han insisterte på å gå ut for å røyke sammen med "ungdommene".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå