Gå til innhold

Lammekoteletter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har det etterhvert blitt en del lammekotelettmiddager. Så i dag føler vi for å prøve noe nytt tilbehør.

Spesielt tenkte jeg på rotgrønnsaker, noe jeg er helt elendig på. Har fått purè av rotgrønnsaker på restaurant et par ganger, og det er veldig godt. Er det noen som har oppskrifter de vil anbefale?

Eventuelt annet tilbehør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Puré av sellerirot, pastinakk eller jordskokk passer alle bra til lam. Jeg liker å rendyrke smaken i én rotgrønnsak i puré (istedet for å blande), og gjerne servere i kombinasjon med ovnsbakte mandelpotetbåter, og feks lettkokte aspargesbønner. Fremgangsmåte: Kok rotgrønnsakene møre, hell fra vannet og la dem gjerne dampe litt av, kjør til puré med stavmikser sammen med salt, pepper, crème fraîche og gjerne en smørklatt. Parmesan er også veldig godt til denne typen søtlige rotgrønnsaker. I jordskokkpuréen kan du i tillegg ha litt trøffelolje, om du liker det.

Jeg liker dessuten å ha hummus til lammekoteletter, sammen med salat av grillet squash, rødløk og tomater (eller soltørkede tomater) og gjerne også oliven.

Skrevet

Vet ikke hvor originalt det er, men portvinssaus er veldig godt til.

Oppskrift:

2 1/2 dl portvin

1 172 dl kjøttbuljong/kraft

3 hvitløksfedd

1 ss finhakket frisk timian

Jevning av maizenna

Hell portvin og buljong i en gryte og kok opp, ha i finhakket hvitløk og timian. Kok inn sausen til ca det halve, og jevn med maizenna.

Jeg vil tro det kan være godt med rotgrønnsaksmos til dette, f eks potet- og sellerimos? Jeg pleier å koke grønnsakene, helle av krafta (ta vare på den), evt dampe av grønnsakene litt for å få bedre konsistens, mose og røre inn litt godt smør og evt fløte (ville droppet det her). Smak til med salt og pepper.

Ellers er det jo godt med mynte til lam.

Skrevet

jeg spiste nylig lammestek med stekte poteter, fløtegratinerte poteter, og gresskar på siden sammen med litt advocado, og med saus til så klart. det var helt nydelig!

Skrevet

Noen ganger lager vi salat i aluminiumsfolie og setter i ovnen. Da skjærer vi opp poteter, gulrøtter, selleri, purreløk, rødløk, tomat, squash, babymais, kålrot og andre ting vi liker og legger i folie i ovnen en stund. Også lager vi tzatsiki som dressing til.

I beger yoghurt naturell, en slangeagurk, to-tre hvitløksfedd, olivenolje, salt, pepper og origano. Pleier å la yoghurten renne av i kaffetrakteren en til to timer først så det ikke blir så mye vann.

Det er kjempegodt til allslags kjøtt og fisk egentlig, men spesielt godt til lammekoteletter :sikle::spise:

Nå ble jeg jammenmeg sulten selv :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...