Gå til innhold

Hvordan serverer dere fårikål?

evilla

Anbefalte innlegg

Jeg har fårikål veldig sjelden, og glemmer ut for hver gang jeg skal lage det.

Hvordan serverer dere det?

Ser det står så mye forskjellig på nettet, og jeg skal lage dette i morgen. Bruker man poteter til? Hvis man har poteter til, behøver man ikke da litt saus til? Jeg pleier ikke å ha mel mellom lagene, kun kål og kjøtt. Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg legger kål og kjøtt lagvis i kjelen, og har i pepper og 2-3 dl vann. Salter gjør jeg like før servering.

Det blir mye kraft når du koker fårikål, så saus behøver du ikke tenke på.

Poteter er mest vanlig til fårikål, men jeg har hørt om dem som har ris til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg har aldri verken laget eller smakt det med mel mellom lagene.

Du får saus til potetene av skyen. Du trenger ikke noe mer enn det.

Selve oppskriften kan du vel: *Først oppskåret kål, strø på med hel pepper i et lag, så et lag kjøtt - gjenta fra stjerne helt til pannen er full - slutt av med et lag med kål. Det er ferdig når kjøttet løsner fra beina.

Serveres med godt øl ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør slik:

Først kjøtt (med den feteste siden ned slik at det ikke brenner fast i bunn), salt og pepperkorn (og gjerne litt kvernet pepper også), kål og en spiseskje hvetemel, kjøtt osv osv. På med vann (5 cm opp i gryta?) og koke i noen timer. Melet får skyen til å tykne en anelse, men blir ikke saus som på frikassè av det.

Nam, nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg kan oppskrifta. Men lurte bare på om jeg skulle ha poteter til eller ikke. Men tror jeg lager det og ja. Bruker dere bare søet som det er, ikke tilsetter noe smelta smør eller noe?

Har lest flere plasser at der er noen som legger litt mel i mellom lagene, sikkert for å få en hvitsaus eller noe? Men det har jeg aldri prøvd, og kommer ikke til å prøve heller tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandlepoteter er et must for meg.

Men jeg bruker også litt mel for å få en noe rundere kraft. Litt mel blir ikke til hvit saus!

Fårikål på magert lammekjøtt blir lett en svak buljong, ikke mye mer enn kokt vann, og det er veldig trist... Da er meltrikset enda mer egnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandlepoteter er et must for meg.

Men jeg bruker også litt mel for å få en noe rundere kraft. Litt mel blir ikke til hvit saus!

Fårikål på magert lammekjøtt blir lett en svak buljong, ikke mye mer enn kokt vann, og det er veldig trist... Da er meltrikset enda mer egnet!

Jeg liker ikke poteter så godt, men til fårikål må jeg ha det, blir liksom ikke rett uten..

Oppskriften har du, enkleste i verden, jeg liker best den med feteste kjøttet nederst, kål nederst svir seg bare. Rikeslig med hel sort pepper, "poser" er for pingler :-)

Litt mel gjør ikke store forskjellen. Men det er vel en personlig sak (hvetemel hater meg dypt og intenst og gjør det det kan for å klumpe seg og lage problemer på alle måter, jeg vet ikke hvorfor.. (liten digresjon))

Bon Appétit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at potenene ligger i gryta sammen med resten av godsakene... :) Og her om dagen lagde min kollega det med litt gulrøtter oppi også, og det var nammenam! :) Ellers hender det at vi serverer det med kålrabimos til i min familie, og det er også godt! Kalråbien koker også oppi fårikålen, og moses sammen med kraften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at potenene ligger i gryta sammen med resten av godsakene... :) Og her om dagen lagde min kollega det med litt gulrøtter oppi også, og det var nammenam! :) Ellers hender det at vi serverer det med kålrabimos til i min familie, og det er også godt! Kalråbien koker også oppi fårikålen, og moses sammen med kraften...

Det er vel litt "blasfemi" å slenge potetene og gulerøtter oppi samme gryta...

Men det hørtes godt ut. Problemet er vel at de må vel bli skamkokte da hvis de skal ligge sammen med fårikålen i 2.5 timer eller mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt "blasfemi" å slenge potetene og gulerøtter oppi samme gryta...

Men det hørtes godt ut. Problemet er vel at de må vel bli skamkokte da hvis de skal ligge sammen med fårikålen i 2.5 timer eller mer?

Hehe, det er kanskje det? :) Men alt smaker jo veldig godt sånn, da! :jepp:

Nå har ikke jeg laget fårikål så mange ganger, men tror kanskje mamma og pappa pleier å legge oppi potetene når det passer med tiden, liksom? :klø:

Eller så har jeg faktisk aldri tenkt over dette siden jeg liker ihjelkokte poteter.. :) De skal jo moses med skyen allikevel!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er kanskje det? :) Men alt smaker jo veldig godt sånn, da! :jepp:

Nå har ikke jeg laget fårikål så mange ganger, men tror kanskje mamma og pappa pleier å legge oppi potetene når det passer med tiden, liksom? :klø:

Eller så har jeg faktisk aldri tenkt over dette siden jeg liker ihjelkokte poteter.. :) De skal jo moses med skyen allikevel!!! :)

:biggrin: Jeg tror jeg må prøve det neste gang - hvis potetene smuldrer helt så vil de jo bare gjøre jobben til melet som noen bruker - og ferdig most :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:biggrin: Jeg tror jeg må prøve det neste gang - hvis potetene smuldrer helt så vil de jo bare gjøre jobben til melet som noen bruker - og ferdig most :)

Ja, ellers så rører man jo ikke i en fårikål, så potetene ligger jo pent på plass og "smuldrer" ikke før man stikker gaffelen i de... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ellers så rører man jo ikke i en fårikål, så potetene ligger jo pent på plass og "smuldrer" ikke før man stikker gaffelen i de... :)

Selvfølgelig rører man ikke, bare rister litt på gryta :-) Det er jo barnelærdom :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg liker ikke poteter så godt, men til fårikål må jeg ha det, blir liksom ikke rett uten..

Oppskriften har du, enkleste i verden, jeg liker best den med feteste kjøttet nederst, kål nederst svir seg bare. Rikeslig med hel sort pepper, "poser" er for pingler :-)

Litt mel gjør ikke store forskjellen. Men det er vel en personlig sak (hvetemel hater meg dypt og intenst og gjør det det kan for å klumpe seg og lage problemer på alle måter, jeg vet ikke hvorfor.. (liten digresjon))

Bon Appétit :)

Jeg liker heller ikke poteter, men til fårikål er det liksom ikke noe annet enn mandelpotet som duger, nei.

Jeg har samme problemet med mel, i vaffelrøre, pannekakerøre, jevning og what ever... Men jeg gjør som farmor når jeg lager fårikål; Bruker et dørslag og finsikter ca 1-2 ss over hvert lag med kjøtt. Da blir det garantert ikke klumper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri verken laget eller smakt det med mel mellom lagene.

Du får saus til potetene av skyen. Du trenger ikke noe mer enn det.

Selve oppskriften kan du vel: *Først oppskåret kål, strø på med hel pepper i et lag, så et lag kjøtt - gjenta fra stjerne helt til pannen er full - slutt av med et lag med kål. Det er ferdig når kjøttet løsner fra beina.

Serveres med godt øl ... :)

Skal vannet dekke all kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bruk cirka 1 dl vann per 500 gr kjøtt.

Høres rett ut. Det varierer en del hvor mye vann kålen inneholder. Bare pass på at det ikke koker tørt, så er du safe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...