Gjest Gjest_Mona_* Skrevet 27. september 2008 #1 Skrevet 27. september 2008 Ser i annonser at det i Stavanger-regionen koster minimum 8.000,- å få leid seg en minimal hybelleilighet. Er virkelig markedet så umulig og trangt der? Hvor finner man de beste annonsene for hybelleiligheter og 1-roms leiligheter i Stavanger og Sandnes - for de som bor alene, jobber fullt men som ikke er millionærer? Tips til nettsteder? På forhånd takk..
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #2 Skrevet 27. september 2008 Helt enig, er kjempedyrt med leilighet i Stavanger.. Men har du undersøkt prisene litt utenfor byen, hvis det er aktuelt? Jeg bor på Tau, ca en halvtime med ferje/ 20 min med hurtigbåt fra Stavanger. Her er det helt andre priser, vi eier for eks. en leilighet på 120 m2, som vi tar 4000 for i måneden. Så hvis det er aktuelt å pendle en time til dagen ville jeg sterkt vurdert for eks. Tau:)
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #3 Skrevet 27. september 2008 Tau var jo et j***** dårlig forslag da, da det må sies å være den mest usentrale plassen på jord. Jeg hadde heller satset på Randaberg, Tananger, Sandved (litt utfor Sandnes), Klepp osv.
Gjest Ts Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Takk til begge to. Jeg vet ikke hvor Tau er, men høres ikke ut som stedet for meg. Og jeg kan ikke være avhengig av ferge for å komme meg til jobb og annet. Randaberg er vel en nabokommune, det blir 3,5 mils pendling hver vei hver dag...det er også mye. I tillegg har jeg hørt at prisene i Randaberg ikke er spesielt bedre enn Sandnes og Stavanger. Sandnes og Stavanger ser ut til å ha like dyre priser begge steder. Det ser jo verre ut enn Oslo-prisene...hvordan har folk råd? Selv har jeg studielån, kredittkortlån og billån. I tillegg har jeg en god jobb med en god inntekt. Likevel har jeg ikke råd til å leie...prisene er jo satt til 7-15.000! Jeg tenkte mer i retning i umøblert 1-romsleilighet med hvitevarer til ca. rundt kr 5.000...
Rosalie Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Stavanger bærer vel preg av olja, tenker jeg, med dertil lønninger, behov for leieboliger og høye både leiepriser og høye priser for å kjøpe. For å få noe til 5.000 kr må du nok ut va byen.
feuerstein Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Sandnes og Stavanger ser ut til å ha like dyre priser begge steder. Det ser jo verre ut enn Oslo-prisene...hvordan har folk råd? Selv har jeg studielån, kredittkortlån og billån. I tillegg har jeg en god jobb med en god inntekt. God inntekt i forhold til landsgjennomsnittet, eller god inntekt i forhold til Nord-Jæren? De to er nemlig nokså langt fra hverandre. Vi har råd fordi verden er villig til å betale svært mye for olje, da er oljeselskapene villige til å lønne oss godt for å få opp mest mulig. Jobber du i en bransje som i liten grad er sammenfiltret med oljeindustrien kan det bli vanskelig å få råd til å bo her. Kredittkortutgifter hjelper heller ikke, du er riktignok langtfra alene om å ha det, men det kan redusere bomulighetene dine kraftig. Sandnes har forøvrig hatt større boligprisvekst enn Stavanger i nyere tid, alle "vet" at det er håpløst å få rimelig leilighet i Stavanger og har derfor gått inn i markedet i Sandnes, men denne ubalansen vil trolig bli korrigert i tiden fremover. Du kan vurdere Hommersåk bydel i Sandnes, det er et eget lite tettsted et stykke fra bykjernen, Sola, Klepp eller Time. Du må nok regne med å tilbringe en del tid på vei/bane for å komme deg på jobb. Synes ikke du burde avfeie Tau heller, mange andre klarer seg fint med båt til jobb.
Noli Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Er "umulig" å finne billige steder å bo her, ja. Mye av det skyldes også at oljeselskaper leier for sine ansatte, og de presser prisene kunstig opp. Er ikke så langt unna dyrere å leie her enn i Oslo, nei..
Gjest Gjest Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Du kan vurdere Hommersåk bydel i Sandnes, det er et eget lite tettsted et stykke fra bykjernen, Sola, Klepp eller Time. Du må nok regne med å tilbringe en del tid på vei/bane for å komme deg på jobb. Synes ikke du burde avfeie Tau heller, mange andre klarer seg fint med båt til jobb. Jeg må avfeie Tau da jeg reiser en del i jobben og er avhengig av sykkel- og gangavstand til jobben som er i Forus-området. Sola, Klepp eller Time blir også veldig langt unna...Så Forus-prisene er også ekstremt høye? Jeg tjener bare 430 i året og utgiftene er hver mnd nå slik at jeg klarer meg akkurat. Jeg får kvitte meg med billånet som utgjør kr 3.000 pr mnd.
Rosenrød Skrevet 28. september 2008 #9 Skrevet 28. september 2008 Huff ja, leieprisene er høye i Stavanger, du får ha lykke til med letingen.
Rosalie Skrevet 28. september 2008 #10 Skrevet 28. september 2008 Hvis du tjener 430 K bør du i høyeste grad ha mulighet til høyere boutgifter enn 5 K i måneden. Så sett opp budsjett. Kvitt deg med unødvendige utgifter og kutt kraftig med på shopping- og div.-postene. Ellers klarer jeg ikke å se logikken i at du må ha ganavstanf til jobben fordi du reiser mye i jobben. Og dersom du bor midt i byen trenger du vel heller ikke bil (kjekt å ha, men ingen livsnødvendighet), og uten bil sparer du mye mer enn kun billånet. Men du må regne med å selge bilen med tap.
Supraspinatus Skrevet 28. september 2008 #11 Skrevet 28. september 2008 (endret) Jeg må avfeie Tau da jeg reiser en del i jobben og er avhengig av sykkel- og gangavstand til jobben som er i Forus-området. Sola, Klepp eller Time blir også veldig langt unna...Så Forus-prisene er også ekstremt høye? Jeg tjener bare 430 i året og utgiftene er hver mnd nå slik at jeg klarer meg akkurat. Jeg får kvitte meg med billånet som utgjør kr 3.000 pr mnd. Sola er ikke langt fra forus. Det er lettere å komme seg fra sola til forus i rushet enn fra stavanger/sandnes. Og hvis du reiser mye, så vil jeg tippe at det er med fly. Og flyplassen ligger på Sola. Det er ikke så gale å kjøpe leilighet i stavanger/sandnes, i forhold til landssnittet. Endret 28. september 2008 av Supraspinatus
Gossip girl Skrevet 28. september 2008 #12 Skrevet 28. september 2008 Sola er nærme forus området, og her kan du være heldig å få leiligheter til 5000, oftes kjellerleiligheter da. Finnes både buss forbindelser til flyplassen og forus, ikke minst gode sykkel løyper til forus!
Gjest *smak* Skrevet 28. september 2008 #13 Skrevet 28. september 2008 (endret) God inntekt i forhold til landsgjennomsnittet, eller god inntekt i forhold til Nord-Jæren? De to er nemlig nokså langt fra hverandre. Vi har råd fordi verden er villig til å betale svært mye for olje, da er oljeselskapene villige til å lønne oss godt for å få opp mest mulig. Jobber du i en bransje som i liten grad er sammenfiltret med oljeindustrien kan det bli vanskelig å få råd til å bo her. Kredittkortutgifter hjelper heller ikke, du er riktignok langtfra alene om å ha det, men det kan redusere bomulighetene dine kraftig. Sandnes har forøvrig hatt større boligprisvekst enn Stavanger i nyere tid, alle "vet" at det er håpløst å få rimelig leilighet i Stavanger og har derfor gått inn i markedet i Sandnes, men denne ubalansen vil trolig bli korrigert i tiden fremover. Du kan vurdere Hommersåk bydel i Sandnes, det er et eget lite tettsted et stykke fra bykjernen, Sola, Klepp eller Time. Du må nok regne med å tilbringe en del tid på vei/bane for å komme deg på jobb. Synes ikke du burde avfeie Tau heller, mange andre klarer seg fint med båt til jobb. Det går jo hurtigbåt fra Hommersåk også. Husker ikke hvor lang tid den tar, men det er en grei reisemåte og tar mye kortere tid en eventuelt buss/tog.. Endret 28. september 2008 av *smak*
feuerstein Skrevet 28. september 2008 #14 Skrevet 28. september 2008 Det går jo hurtigbåt fra Hommersåk også. Husker ikke hvor lang tid den tar, men det er en grei reisemåte og tar mye kortere tid en eventuelt buss/tog.. Den glemte jeg helt. Er det raskere med hurtigbåt inn til Stavanger og deretter buss til Forus enn Hommersåk-Forus med buss? TS, med 430k i året burde du tjene nok til å bo brukbart her, selv med 3000 i måneden til billån. Hvor mye koster kredittkortlånet deg? Driver du med noe dyrt som f.eks. røyking, hyppige feriereiser/byturer, spiser ute? Jeg har venner med under 400k i året som klarer seg helt greit med leilighet i Stavanger, men da med halvgammel bil, få luksusvarer og lite festing. Hvor kort varsel får du på reisene dine når disse skjer utenfor tiden du uansett er på jobb?
Gjest ts Skrevet 28. september 2008 #15 Skrevet 28. september 2008 Takk for innspillene! Jeg har ikke vært økonomisk fornuftig i mine år og er det vel heller ikke nå, selv om det har bedret seg noe. Jeg har ikke lagt meg opp egenkapital. BSU funket ikke for meg. Jeg er godt over 30. Jeg har kjøpt en ganske ny bil. Den bør jeg nå bare få solgt, slik at jeg kvitter meg med billånet (som utgjør 3000/mnd). I tillegg har jeg studielån (2800/mnd) og Masterkortgjeld på 25000(1000/mnd) og forbukslån gjennom arbeidsgiver på 80000 (3000/mnd). Husleien jeg betaler nå er kr 4500(mnd) men der kan jeg ikke bo lengre enn fram til jul. Så om jeg kvitter jeg med billånet - og forbrukslånet tar slutt desember 2009 bør jeg klare meg i markedet? Har jeg noen sjanse til å få kjøpt en 1-roms da tro...?
Gjest reality Skrevet 29. september 2008 #16 Skrevet 29. september 2008 Jeg må avfeie Tau da jeg reiser en del i jobben og er avhengig av sykkel- og gangavstand til jobben som er i Forus-området. Sola, Klepp eller Time blir også veldig langt unna...Så Forus-prisene er også ekstremt høye? Jeg tjener bare 430 i året og utgiftene er hver mnd nå slik at jeg klarer meg akkurat. Jeg får kvitte meg med billånet som utgjør kr 3.000 pr mnd. Ehmmm.. tror du må sette deg ned med et lite kart...det tar kortere tid å kjøre/sykle fra sola til forus enn det gjør fra stavanger sentrum til forus.....
Gjest Hva er kjøpeprisene da? Skrevet 30. september 2008 #17 Skrevet 30. september 2008 Hva ligger kjøpeprisene på da? Små 2-roms i Sola-området? Linker?
Supraspinatus Skrevet 30. september 2008 #18 Skrevet 30. september 2008 Hva ligger kjøpeprisene på da? Små 2-roms i Sola-området? Linker? finn.no
gard Skrevet 3. oktober 2008 #19 Skrevet 3. oktober 2008 Ja, det er svindyrt og det henger vel sammen med at boligprisene er veldig høye i Stavanger. Det er vel kun i Oslo at det er dyrere med bolig i øyeblikket :-( Lurer på hvordan det kommer til å gå nå som renta går oppover og det blir bygget mindre boliger. Vil det bety enda dyrere leie?
Gjest Hva er kjøpspriser? Skrevet 4. oktober 2008 #20 Skrevet 4. oktober 2008 Hva er kjøpsprisene på for 2-roms leiligheter i Stavanger sentrum da, finnes det noe til 1,2 mill.? Jeg får ikke lånetilsagn på mer enn 1,3 mill...finnes det da håp?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå