Gå til innhold

Om du vant 1 milliard kroner - hva hadde du brukt pengene på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste her i dag at det er et lotteri i Europa hvor du kan stikke av med over en milliard kroner om du får full pott.

Dersom du hadde vært vinneren av denne milliarden- hva hadde pengene (eller rettere sagt NOEN av pengene) gått til?

Min liste er som følger:

* 200 millioner til familiemedlemmer (har forrsten en lite familie- så det blir rikelig på alle sammen)

* 50 millioner velferd (kreftomsorg, dyrebeskyttelsen)

* Startet egen nettbutikk med salg av klær, noe interiør, sko osv... uten å være redd for om salget gikk trådt

* Kjøpt drømmehuset på drømmetomta, + to feriehus (et ved sjøen og et på fjellet -som hele familien fritt kan benytte seg av)

* Kjøpt drømmebolig i ektemannens hjemland

* Satt av 120 millioner til hvert av barna mine - de skulle fått det når de er klare for ansvaret (3 barn)

* Mannen ville kanskje startet noe eget

* Spandert en herlig opplevelse for hele familien

* Satt resten av pengene på konto og levd godt på rentene

Hva ville du gjort, og ville du ha endret noen av de livsplanene du har per idag? (sluttet å jobbe, ikke studert lengre...??)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror (og håper) at om jeg hadde vunnet så mye så hadde jeg fremdeles kunne sett gleden i de små tingene i livet.

Jeg hadde nok ikke fullført studiene med det første - kjøpt hus (ikke nødvendigvis det største palasset- men et passe stort til vår familie og gjerne med plass til flere husdyr!) Elsker hunder og katter.

Huset skulle blitt akuratt som jeg drømmer om, intimt og koselig - ikke alt for luksuriøst og lite brukervennlig.

Bil har vi, og den holder for oss.

Landsted hadde vært koselig, også ville jeg delt godene med familie og velferd.

Jeg har ikke satt igang med barn ennå- men tror vi hadde gjort det rimelig kjapt (kanskje om et par år) om vi vant disse pengene.

Håper å kunne leve mest mulig som før, bare med en litt mer romslig økonomi. Trenger hverken dyrere klær eller dyrere bil så sånn sett blir det for mye penger for oss. Men man kan jo alltids dele på godene :)

Skrevet

Det hadde jammen vært morro, å vunnet en milliard kroner. Jeg melder meg frivillig! :gjeiper:

Det jeg hadde brukt pengene på, tja, betalt gjeld, kjøpt hus, bil osv, venner og familie hadde fått sin del. Hadde nok helt sikkert gitt bort penger til saker jeg hadde synest hadde vært viktig.

Skrevet

Halve moroa hadde vært å få gitt bort og gledet andre :) Tenk så mye man kan utrette med de pengene der...helt vanvittig... *drømme*

Skrevet

Oj, jeg slet når man spurte etter 10 millioner, så jeg vet sannelig ikke. Kjøpt et kattehus til dyrebeskyttelsen i drammen kanskje..

Skrevet
Halve moroa hadde vært å få gitt bort og gledet andre :) Tenk så mye man kan utrette med de pengene der...helt vanvittig... *drømme*

Helt enig.

Jeg hadde vært overlykkelig hvis jeg hadde fått slike summer til å bruke på skoleutvikling, helsetjenester og konstruktive vannprosjekter i afrikanske land.

Skrevet
Leste her i dag at det er et lotteri i Europa hvor du kan stikke av med over en milliard kroner om du får full pott.

Dersom du hadde vært vinneren av denne milliarden- hva hadde pengene (eller rettere sagt NOEN av pengene) gått til?

Min liste er som følger:

* 200 millioner til familiemedlemmer (har forrsten en lite familie- så det blir rikelig på alle sammen)

* 50 millioner velferd (kreftomsorg, dyrebeskyttelsen)

* Startet egen nettbutikk med salg av klær, noe interiør, sko osv... uten å være redd for om salget gikk trådt

* Kjøpt drømmehuset på drømmetomta, + to feriehus (et ved sjøen og et på fjellet -som hele familien fritt kan benytte seg av)

* Kjøpt drømmebolig i ektemannens hjemland

* Satt av 120 millioner til hvert av barna mine - de skulle fått det når de er klare for ansvaret (3 barn)

* Mannen ville kanskje startet noe eget

* Spandert en herlig opplevelse for hele familien

* Satt resten av pengene på konto og levd godt på rentene

Hva ville du gjort, og ville du ha endret noen av de livsplanene du har per idag? (sluttet å jobbe, ikke studert lengre...??)

Håper egentlig du aldri vinner et sånt beløp. :sjenert:

At du velger å bruke så lite beløp av totalen på velferd, og resten på det som kan kalles tull - er skremmende.

F.eks. Barna dine trenger aldri i verden 120 mill hver. Det er helt hinsides å skrive noe sånt når man vet hvor skjevt godene er fordelt i denne verden. Men det er selvfølgelig ikke alle som har evnen til å tenke på andre enn seg og sitt, og ser på seg selv som fantastiske mennesker så lenge de gir noen små smuler til veldedighet for å påberope seg empati.

Skrevet

Først og fremst betalt ned gjelden til min nærmeste familie, spandert leilighet/hus på meg selv og søstern.

Ellers hadde jeg egentlig ikke hatt så mye behov for pengene sånn personlig, men kunne jo satt av litt og levd på rentene, selv om jeg helt sikkert ikke hadde sluttet å jobbe.

Jeg kjenner dessuten flere som driver med hjelpearbeid i diverse fattige land som "flyr under radaren" til korrupte myndigheter og derfor faktisk har muligheten til å hjelpe folk. De hadde nok satt utrolig pris på å ikke i så stor grad måtte velge ut hvem de vil hjelpe ut fra penger de har til rådighet, og jeg ser på det som en utmerket måte å bruke pengene på.

Skrevet

Oioioi ...

En milliard er så mye at jeg nesten ikke klarer å fatte det, men jeg hadde i hvert fall:

- Betalt ned egen gjeld

- Betalt ned mine foreldres gjeld

- Satt inn penger på kontoen til sønnen min, til college, etc

- Kjøpt drømmesmåbruket mitt + dyr

- Satt opp et kattehus

- Begynt å jobbe frilans

- Begynt å studere noe gøy

- Donert noen mill til dyrebeskyttelsen, kreftforeningen og røde kors, bl.a.

- Kjøpt en bil med plass til katter, unger, surfbrett og annet stæsj

- Tatt med hele familien på en skikkelig ferie

Skrevet

Det er så mye penger at jeg ikke klarer å fatte det.

Men jeg hadde gjort meg, samboer, min familie og svigerfamilie gjeldfri.

Min bror hadde fått 10 millioner til han skulle etablere seg (student).

Jeg hadde solgt leiligheten og kjøpt tomt og bygd drømmehuset på Oslo vest.

Hytte på fjellet samt hytte ved sjøen.

Gitt en god del til musikkskolen, korpset og idrettslaget der jeg vokste opp, samt til korpset her jeg bor nå.

Gått ned til 60 eller 80% stilling, kanskje. Litt usikker på den.

Gitt en god slump til Leger uten Grenser.

Tatt ulønnet permisjon fra jobben og reist.

Sikret alderdommen.

Da har jeg brukt en brøkdel av pengene, og aner ikke hva jeg skulle brukt resten på.

Skrevet

Jeg ville beholdt ca 100 millioner selv, som ville blitt brukt til å invistere i bolig for min familie, blitt gjeldsfri og så hadde resten av familien min fått litt også. Jeg hadde også betalt ut lånet på boligen til en venninne av meg.

Resten av pengene ville jeg brukt på barnehjem og skoler i fattige land, og da spesielt for jenter for å gi de en mulighet til å få en utdannelse.

Skrevet

200 millioner til veldedige formål, spesielt rettet mot barn og dyr

Kjøpt hus/leilighet

Betalt ned studielån

Avsatt mer enn nok penger til å viderefinansiere studiene

Droppet jobb, desto mer tid til studiene

Kjøpt hest

Kjøpt nye, kjempegode datamaskiner + alt av ekstrautstyr vi trenger (både jeg og sambo er grafisk designere)

Tatt en HERLIG shoppingtur i London, NY eller lignende!

Gitt en viss sum til lillebrødre, foreldre og utvalgte familiemedlemmer

Invitert med alle venner på hyttetur eller lignende

Tatt livet med stor ro...

Skrevet

Det er jo helt sinnsykt mye penger.

Jeg ville vel antagelig brukt penger på meg selv og mine først.

Jeg ville sikkert brukt pengene på blandt annet hus. Lappen og bil til både meg og sambo. Hadde betalt gjelden til pappa og fått han oppover til Norge igjen. Kjøpt hus og bil til han.

Betalt folkehøyskolen til søsteren min. Og videre studier.

Betalt gjeld og kjøpt bedre bolig til svigermor og svigerfar.

Fostermor og familie ville nok fått en del, fostermor (som blir 60 i år) ville fått en reise til Florida på 5 stjerners hotell i bursdagsgave! Hadde tatt med resten av familien også, ettersom dette egentlig var planen, men vi hadde ikke penger til det.

Jeg hadde sikkert brukt mer penger på meg og mine og mitt, men jeg kommer ikke på mer nå.

Etter dette ville jeg gitt penger til kreftforeningen, dyrebeskyttelsen, leger uten grenser, røde kors. Jeg ville laget et barnehjem i Romania (dette har vært et prosjekt i familien i en del år nå, men vi har ikke fått inn nok til å faktisk kunne få gjort det). Jeg ville også fullført et annet prosjekt familien har hatt i år, som går på å kjøpe opp to rekkehus og lage ungdomsleiligheter for vanskeligstilte ungdommer der. Dette er ting jeg brenner for og er derfor jeg velger å gi penger til dette.

Jeg vet ikke helt hvor langt pengene hadde rukket. Men etter å ha brukt mye på meg selv og mer på organisasjoner og prosjekter, så ville jeg plassert resten på konto og prøvd å leve et så normalt liv som overhode mulig.

Jeg hadde fortsatt studiene mine, og jeg hadde fått meg en ordnetlig jobb en dag.

Skrevet

Shit! Det er så mye penger at jeg ikke kan fatte det!

Men ville brukt det på en salig blanding mellom veledighet og egen-ting.

- leger uten grenser uten tvil. Kanskje støtte eget feltsykehus helt og holdent?

- hus og slikt til meg og min familie.

- ferier og reiser, tatt med meg venner og familie.

- veledighet i norge, krisesenter eller lignende.

Skrevet

Jeg klarer ikke å forestille meg så mye penger, men jeg ville kjøpt drømmeleiligheten og pusset den opp fra topp til bunn, helt etter egen smak.

Jeg ville sikkert kjøpt ny bil også, og reist masse. Jeg har en kjempegrei jobb, så den ville jeg beholdt.

Barn og tantebarn ville få en slump, men jeg tror ikke jeg hadde delt ut utenom til familie.

Jeg ville investert en del og vært lykkelig over å vite at barnet mitt aldri ville måtte bekymre seg over økonomien.

Jeg tror ikke jeg ville levd over evne, men det vet jeg jo ikke.

Skrevet

Jeg hadde nok svimt av tenker jeg.

Det er jo ufattelig masse penger da. Jeg ville nok betalt ned all min, mine foreldre, søsken, svigerforeldre og svigersøskens gjeld. Så ville jeg satt av en god slump penger til begge mine barn, min bror, mine foreldre, svigerforeldre og svigerinne.

Og bygd hus, et stort hus, men ikke enormt. Kanskje et romantisk småbruk i Danmark hadde vært noe?

Øremerket midler til fødeavdelinga i byen - som alltid er truet av nedgradering.

Og så måtte jeg hatt en real shoppingrunde.

Mer enn det kommer jeg ikke på.

Skrevet

Man "bruker" ikke en milliard. Bare rentene/avkastningen gir minst 60-70 millioner pr år, altså mye mer enn man klarer å bruke opp.

Jeg ville satte hele beløpet i eiendom.

Skrevet

Sånn utenom de "vanlige" tingene som å kjøpe alt man kan ønske seg av materielle goder, dele med familien, reise og shoppe, så hadde jeg gitt endel til dyrevernsorganisasjoner. Jeg skulle også ha gitt penger til den lille hjemkommunen min, og til skolen der pappa er lærer.

Skrevet
Man "bruker" ikke en milliard. Bare rentene/avkastningen gir minst 60-70 millioner pr år, altså mye mer enn man klarer å bruke opp.

Jeg ville satte hele beløpet i eiendom.

Enig.

Egentlig en tulletråd, men greit.

Når jeg hadde "brukt" alt jeg trengte til meg selv og familien, så hadde nesten hele milliarden vært like stor.

Og da måtte den investeres.

Og eiendomsmarkedet er helt klart aktuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...