Gå til innhold

Åpner du soveromsgardinene hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vant til å la soveromsgardinene være trekket for hele tiden. Åpner egentlig bare når jeg gjør rent.

Mannen min åpner til stadighet gardinene etter at vi har stått opp. Når jeg spurte hvorfor sa han at det er viktig at rommet får dagslys.... og mumlet noe om fukt/ sopp i hjørnene.

Høres helt hull i hatten for meg. Hva sier dere?

Er det noe grunn til at man bør slippe dagslyset til på soverommet, sånn for rommet sin del????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trekker fra soveromsgardinene hver dag. Det gjør jeg for å få luftet skikkelig. Jeg synes ikke det blir like frisk luft hvis gardinene er helt for selv om vinduet er åpent.

Skrevet

Jeg trekker fra soveromsgardinene hver dag, føler at det blir skikkelig innestengt dersom jeg ikke gjør det.. nå har vi persienner også da...

men er en herlig følelse at det er frisk luft i soverommet når man skal legge seg! så du kan jo la de være trukket for helt til rett før dere skal legge dere?

:)

Skrevet

Vi har vinduene åpne døgnet rundt, og jeg føler det er friskt og kaldt i rommet. Noen må være på min side også slik at mannen min ikke vinner....lol

Skrevet

Det ser stygt ut utenifra om gardiner er for hele tiden. Jeg har alltid gardinene til siden.

Gjest friskluft
Skrevet

jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte dette med mugg/sopp, men jeg vet at det er viktig med dagslys og kjølig luft for å minske mengden med midd.

faktisk så formerer de seg som bare det i mørke rom som ikke er godt utluftet.

se et bilde av de på nært hold, og du vil lufte dagen lang.

for meg er det kjempeekkelt å ha gardinene stengt hele tiden....:( uff.........

Skrevet

Vi har ikke gardiner på soverommet, og vinduet står åpent nesten året rundt. Elsker kald og frisk luft på soverommet, og at lyset kommer inn om morgenen. :)

Skrevet

Nei, de henger for hele tiden. Bortsett fra når jeg har vasket.

Skrevet

Jeg trekker fra gardinene hver morgen. I tillegg til at jeg rer sengen.

Det blir nesten en symbolsk handling som markerer overgangen mellom natt og dag, siden gardinene i og for seg ikke har noen funksjon siden de hverken gjør det noe særlig mørkere i rommet eller hindrer innsyn (vi har ikke innsyn uansett).

Det strider egentlig mot mine prinsipper om å kun ha ting som har en funksjon, men akkurat gardiner synes jeg det er greit å ha. Samtidig som jeg synes det er herlig å slippe inn sola om morgenen.

Skrevet

Gardinene er trukket fra stort sett hele tiden. Om natten er det jo mørkt uansett og jeg liker å våkne i lys.

Skrevet

Mannen din har helt rett, det er viktig med luftsirkulasjon ved vinduer for å slippe fukt og sopp.

Skrevet

Vi har persienner, og de er halvveis nede, dag som natt.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har de nesten alltid trukket for. En sjelden gang trekker jeg de tilbake, det er som regel når jeg vasker. :)

Skrevet

Jeg prøver å trekke de fra hver morgen, men det går ofte litt vel raskt i svingene. Dette gjør jeg fordi gardinene blir solbleket av å henge for, og det blir: 1. stygt og 2. gardinene blekner og mister sin funksjon

Skrevet

Jeg gjør det hver dag. For det første er det godt å få det lyst inn på rommet og det er også viktig å lufte soverommet godt hver dag.

Skrevet

Heia,jeg gjør det hver dag,selv om vinduet står oppe.

Skrevet

Med mindre du har helt spesielle gardiner så skulle det ikke være noe problem å få luftet ut nok med de for.

Sollyset bleker stoffet i sengetøyet ditt, og varmer rommet opp mer om du har gardinene fra.

Når det gjelder å re opp sengen så kan du jo lese

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/26/424553.html

Bottom line, gjør som du vil vel :D

Skrevet
Med mindre du har helt spesielle gardiner så skulle det ikke være noe problem å få luftet ut nok med de for.

Sollyset bleker stoffet i sengetøyet ditt, og varmer rommet opp mer om du har gardinene fra.

Når det gjelder å re opp sengen så kan du jo lese

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/26/424553.html

Bottom line, gjør som du vil vel :D

Sjekka ikke linken ang,re opp senga men regner med du vil der er man ikke skal gjøre det..Og nei jeg rer ikke opp men bretter dynene vekk sånn at det blir luftig og litt mindre utrivlig for "sengedyra"he he

Skrevet

Mulig du misforstår. Det er snakk om at vinduet er lukket og gardinene trukket foran. Det hindrer luftsirkulasjon, og det kan da dannes kondens på innersiden av vinduet, som så igjen renner ned og blir liggende som fuktighet med grobunn for sopp, istedenfor om man trekker gardinene vekk hver morgen så kondensen fordamper i resten av lufta i rommet.

Og forresten - om man åpner vinduet for lufting mens gardinene er trukket foran vinduet, så blir utluftingen begrenset.

Skrevet

jeg trekker alltid gardinene fra om morgenen, og åpner vinduet.

Jeg kan ikke fordra fortrekte gardiner på dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...