Gå til innhold

Laseroperasjon

tuva77

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har erfaring med Lasik? :roll: Vil høre alle som har gjort dette og hva resultatet ble. Hørte nå noen som sa at synet ofte forandrer seg når en går gravid? Stemmer dette? Det var helt nytt for meg, men mulig det stemmer. Dette kan bli et problem i.o.m at jeg ikke har barn, men ønsker meg. Har ikke lyst til å måtte korrigere og betale om få år en ny laseroperasjon.

Takknemlig for alle svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Min samboer tok denne operasjonen for kort tid tilbake.

Og han er strålende fornøyd. Han sier han ser som en ørn :blunke:

Dagen han opererte, var han veldig sår i øynene, og lå på sofaen med lukkede øyne omtrent hele kvelden, men de få gangene han prøvde å åpne de, så han bedre for hver gang.

Dagen etter var han på kontroll, og alt var som det skulle.

De neste dagene var han fremdeles litt sår på øynene og fikk et par røde prikker på øynene, men dette gikk raskt over.

At graviditet kan påvirke det har jeg aldri hørt om..

Jeg skal også ta denne operasjonen..må bare vente på at synet mitt stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, graviditet og amming kan påvirke synet. I alle fall er det mange som opplever det sånn, blant annet jeg. Optikeren min bekrefter dette. Han anbefalte feks å vente med å bytte brilleglass til etter at jeg hadde lagt amminga på hylla.

Også jeg har kjempelyst på Lasik-operasjon. Lei av linser og briller. Må bare spare litt først :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva det koster?

Jeg er også lei av å være avhengig av linser hele tiden... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tror samboeren betalte 30 000 kr for operasjonen hvis jeg ikke tar helt feil. Summen fikk han delt opp i månedlige avdrag, så det var jo helt ypperlig for de som ikke har så mye penger å ta av med en gang.

Også må synet ditt ha vært stabilt i 2-3 år.

Nala: Hvis det stemmer at graviditet og amming kan påvirke synet, er dette noe som da blir helt stabilt, eller noe som går vekk igjen?

Og det kan da tydeligvis ikke være et problem som rammer særlig mange, siden dette ikke har vært oppe i media eller på sidene til de forskjellige klinikkene som utfører dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala: Hvis det stemmer at graviditet og amming kan påvirke synet' date=' er dette noe som da blir helt stabilt, eller noe som går vekk igjen?[/quote']

Dette vet jeg faktisk ikke. Men etter det optikeren min sa oppfattet jeg det sånn at synet kunne gå tilbake til normalen igjen en stund etter at amminga var lagt på hylla. Men jeg tipper at ulike kvinner har ulike erfaringer, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, etter å ha snoka litt på nett fant jeg dette på http://www.synslaser.no:

Graviditet

Graviditet kan påvirke behandlingsresultatet i negativ retning fordi

brytningsfeilen kan variere under graviditeten. I tillegg kan graviditet påvirke tilhelingsprosessen og dermed gjøre det vanskelig å forutsi resultatet. Dersom du er gravid eller venter å bli det, skal du ikke gå i gang med en laserbehandling før etter graviditeten. Dersom du skulle blir gravid i løpet av de 6 første månedene etter behandlingen, skal du kontakte øyelegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tor LASIK-operasjon før påske, så her kommer mine erfaringer og tips:

-Operasjonen koster 15 000 kr pr øye, altså 30 000 totalt. Har du syn som er dårligere enn +/-6 så får du igjen 20% av dette på skatten. Jeg hadde -8, og får derfor igjen litt penger til neste år håper jeg... I tilegg kommer første konsultasjon der de sjekker om du kan ta operasjonen, den koster 500 kr.

-Operasjonen foregår sånn: øyenlegen skjærer et "lokk" i hornhinnen som så brettes til side, så brukes laseren (tar 15-60 sek), og så legges lokket tilbake på plass. Hele operasjonen tok 30-40 min. Det er ikke voondt, men ganske ubehagelig. Man får tilbud om en beroligende tablett og det bør man takke ja til!! Og så får man smertestillende til etterpå, det svir!! Pass på å ha med deg en person som kan hjelpe deg hjem og være hos deg de førstene timene til smertene gir seg (4-6 timer). Rett etter operasjonen klarer man nemlig knapt å åpne øynene, og man er forferdelig lysømfindtlig, i tilegg til at man ikke ser så mye.

-Ikke forvent at du kan gå på jobb dagen etter. De sier at du kan det, men ingen jeg kjenner har sett godt nok til å gjøre det. Man ser litt uklart de første dagene, for meg tok det ennå lenger tid. På første forsøk ble nemlig ikke lokkene liggende glatt nok, så etter 5 dager måtte jeg igjen på operasjonsbordet. Der rev de opp lokkene på nytt for å glatte dem ut. Dette var veldig ubehagelig, og jeg fikk større smerter nå enn etter selve operasjonen. Øynene mine brukte lang tid på å "justere seg til" så jeg gikk ca 4 uker fra første operasjonen til jeg syns at jeg så ok.

Nå ser jeg greit, men helt topp er det ikke. Når man er så nærsynt som jeg var så overkorrigerer de litt sånn at man først havner litt på pluss-siden (litt langsynt), fordi hornhinnene justerer seg litt tilbake. Nå har ikke hornhinnene mine gått tilbake så mye som forventet, så jeg er bitte litt langsynt. Dessuten ser jeg fortsatt ringer rundt lys når det er mørkt, og har derfor problemer med å f.eks. kjøre bil i mørket. men det vil nok rette seg snart.

Til tross for litt plunder hos meg, vil jeg absolutt anbefale andre å ta operasjon. Det er fantastisk å slippe linser eller briller! Jeg tok operasjonen hos Argus i Oslo. Der er de veldig flinke, jeg har fått kjempebra oppfølging! De er av dem som har holdt på lengst med sånne laseroperasjonen i Norge.

Lykke til! Send meg gjerne en PM om det er noen som lurer på noe mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg opererte i begynnelsen av mai, og angrer ikke et sekund. Jeg betalte 26000 (med 15%rabatt, Trondheim Øyelegesenter har tilbud i mai/juni).

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i Engel sine opplevelser iallefall.

Jeg hadde time 17.30 på ettermiddagen, og fikk beskjed om at jeg helst burde sove til litt utpå kvelden for å slippe det verste ubehaget, da det kunne svi litt. Jeg sov ikke, men hadde øynene lukket de neste 3,5 timene, og det var overhodet ikke vondt. Tårene rant litt, men det føltes som vanlig, smertefri gråt. Jeg fikk ikke tilbud om smertestillende, og hadde absolutt ikke noe behov for det heller. Jeg hadde heller ikke noe behov for beroligende før inngrepet

Jeg så klart allerede morgenen etter, og hadde ingen problemer med å gå på jobb 15 timer etter operasjonen.

Engel skriver at inngrepet tar 30-40 minutter, men faktum er at det er over på 30-40 sekunder pr øye (hvis det er LASIK vi snakker om). Du må hvile på klinikken i ca 20 minutter, så øyenlegen kan få en etterkontroll før du drar hjem. Du må også tilbake på et kvarters kontroll dagen etter.

Jeg er iallefall kjempefornøyd :D

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tusen takk for tilbakemeldingene. er glad for å høre at så mange har positive erfaringer og anbefaler det, så jeg er ikke lenger noe i tvil om å gjennomføre det. :P

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg tok Lasik i fjor vinter ( februar 2002 ) og det er kjempe herlig.

Betalte 30.000 og får igjen 10.000 på skatten i år pga av Lasik ( må ha svakere syn enn -6 )

På mine linser hadde jeg -5,45 og 6,5 mens på Lasik ble det målt til -8 og -9 så jeg får igjen får begge øynene. Gjør ikke noe det.

Uansett penger eller ei, dette er noe jeg vil anbefale alle sammen. Det var ikke vondt ( sved litt i øynene etterpå, men ikke vondt ) og så deilig å slippe linser/briller. Det er en helt ny verden, å våkne om morgningen og se klart. Jeg angrer ikke og vil bare si : Det er helt fantastisk :)

Jeg var hjemme dagen etter, men det trengs ikke. Men deilig med dag hjemme og komme til hektene og la øynene hvile.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Siina, hvis du leser innlegget mitt så skrev jeg at laseren tar under et minutt, men totalt, med bedøvelse av øynene, åpning av "lokket", laser og tilbakelegging av "lokket" tok det for meg ca 30-40 min. Det var altså den totale tiden jeg var inne på operasjonsrommet.

Ellers så vet jeg at jeg hadde litt mer ubehag enn mange andre, det kan variere fra persn til person. Og jo større justering, jo lengre tid bør man regne at det kan ta før alt er tipp topp, som hovedregel. Men noen kjenner nesten ingen ting, og noen kan ha veldig mye svie/ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og litt tillegg:

Jeg syns det er viktig å få frem at det ikke nødvendigvis går så knirkefritt som man får intrykk av. De anbefaler at men er hjemme fra jobb den 1. dagen. Og så må jeg legge til at siden jeg jobber intenst forran pc hele dagen (gjerne opptil 10 timer) hadde det vært håpløst for meg å gå på jobb første dagen, jeg hadde ikke fått gjort noe. Synet var faktisk ganske tåkete, selv om det klarnet mye utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Engel, jeg skal selvfølgelig ikke si noe om hvorvidt du så godt dagen etter eller ikke, eller om du kunne gå på jobb eller ei, og det gjorde jeg da heller ikke. Men jeg må ha misforstått deg da du sa at hele operasjonen var gjort på 30-40 minutter, eller så var inngrepet ditt mye mer komplisert enn mitt. Jeg var iallefall ikke på operasjonsrommet i mer enn fem minutter, så jeg syntes bare det hørtes mye ut å bruke 30-40 minutter. Men var det sånn så var det sånn.

Jeg fikk forresten beskjed om at jobb dagen etter ikke var noe problem, og det var det ikke heller. Jeg jobbet 8-12 dagen etter, og leste deretter til eksamen i ni timer uten problemer. Men alle har vel forskjellige erfaringer med dette.

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du gjorde Lasikoperasjon, og ikke PRK, Siina? Sistnevnte gjøres på overflaten av hornhinnen, Lasik foregår inne i hornhinnen og er derfor litt mer komplisert.

Mer info om Lasik her:

http://www.argus-syn.no/behandling/lasik.htm

Og som sagt vil erfaringene variere fra person til person! jeg snakker kun for meg selv om de andre jeg kjenner som har tatt operasjon. :)

Men vil da absolutt anbefale det, det er som et helt nytt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var LASIK. Men nå har vi vel avklart at vi hadde vidt forskjellige opplevelser av inngrepet og tiden etterpå? Tuva77 har iallefall fått høre om varierende erfaringer :lol:

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...