Gå til innhold

Hvit stue = ?lister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en ganske mørk leilighet (veranda over og naboblokker skygger for lys). Nå skal vi pusse opp. Da vi flytta inn var tapet brunblomstrete... Vi la tapet over og malte denne med en hvitfarge jeg tror het eggehvit. Synes denne blir for hvit og vil gjerne har en litt varmere tone, samt male lister og karmer.

Møblene: Furusofa med gammelrosa tekstilputer, salongbord i gyllen bjørk og skatoll i mørk bjørk. I tillegg skal vi kjøpe en reol i bjørk.

Så til spørsmålet: Hvilke farger synes dere vi skal ha på listene? Kritthvite (som taket), like veggene men i en annen glans eller mørkere lister, eks mørkebrune?

Takk for alle råd! Jeg har vært på ifi og kikka uten å finne noe om vårt spørsmål der.

Ingy

Skrevet

Skal de males eller skal dere kjøpe nye?

I så fall ville jeg hatt de i furu jeg..

Skrevet

Ups... :oops:

Misforstod jeg deg tro?

Skulle dere pusse opp hele stua,eller bare bytte/kjøpe nye lister?? :oops:

Gjest Cruella
Skrevet

Jeg hadde valgt samme farge som veggene, ihvertfall ikke brune.

Skrevet

Jeg ville ha valgt helt hvite lister, da kommer det også bedre frem at veggfargen ikke er fullstendig hvit.

Gjest gjesta
Skrevet

Hvis stuen er liten syntes jeg det er pent med listene samme farge som veggene, dersom veggene er i en hvitnyanse. Da tar de ikke så mye oppmerksomhet.

Lys antikk er omtrent like hvit som egghvit, men den er varmere syntes jeg.

Gjest Hilde
Skrevet

Vi har alle veggene fransk grå - men listene ble malt kritthvite som taket. Må kanskje legge til at dørene i huset og dørlistene også er i fransk grå. Hadde maler til å gjøre jobben, og jeg tror ikke han spurte oss hvordan vi ville ha akkurat det. Resultatet er kjempefint og jeg kunne ikke tenke meg at det skulle vært motsatt.

Skrevet

Takk for alle gode råd. Beklager at jeg forklarte meg litt uklart! Stua er ca 4x5 m med vindu og verandadør på den ene kortveggen, en dør på den andre kortveggen og en dør på den ene langveggen.

Skal de males eller skal dere kjøpe nye?

I så fall ville jeg hatt de i furu jeg..

Listene sitter fast i en betongvegg så sjøl om vi gjerne skulle bytta dem ut blir det alt for mye jobb :-(

Ups... :oops:

Misforstod jeg deg tro?

Skulle dere pusse opp hele stua,eller bare bytte/kjøpe nye lister?? :oops:

Vi skal pusse opp hele stua. Veggene er egentlig ganske nyoppussa (4 år), men vi hadde ikke tid/ork til lister og karmer da og nå er det på høy tid å bli ferdig! :oops: Jeg vil benytte sjansen til å endre tone på veggene også.

Jeg personlig foretrekker vinduer' date=' tak og lister i ren hvit, det synes jeg strammer opp inntrykket og ser ryddig ut. Lister i samme farge som veggene kan være ok dersom det er snakk om en lys farge og dersom listene er smale og enkle (type funkisleilighet med eggehvite vegger og lister). Men dersom listene er bredere og mer profilerte så synes jeg det er fint å fremheve dem ved å bruke en annen farge enn på veggen. [/quote']

Listene er lave, uten profil. Innerst mot veggen er det én list ca 8 cm. Utenpå der er det én til ca 6 cm, (hvite begge to). Ytterst er det en lakka feielist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...