Gå til innhold

Tranformator eller noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt en dings som lar meg bruke et elektrisk apparat som bare skal brukes med amerikanske standarder (det er vel færre volt etc enn oss, i tillegg til andre stikkontakter)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Auda, mangel på fagord :P

1. Hva slags "Dings" (dette har ganske mye å si. Kan hende at "dingsen" har en intern regulator som lar deg bruke både Europeisk og Amerikansk standard.

2. Hvordan vet du at det bare skal brukes med amerikanske standarder? Noen som har fortalt deg det? Hvem?

3. Istede for å si "færre volt", liker jeg å si "lavere spenning". Ja, det er en lavere spenning i amerika (110 V) og en høyere frekvens (60Hz i motsetning til våre 50Hz). Veldig mange apparater har mulighet til å velge hva slags innput du skal ha, og andre gjør dette automatisk. Dette er grunnen til spm. 1.

4. Ja, de har en annen standard for stikkontakter, men dette er det minste problemet. Det finnes overganger for alle slike standarder.

Skrevet

Det er en Scooba vaske-robot. Og det står i bruksanvisninge at den ikke under noen omstendigheter skal brukes med noe annet enn amerinsk standard-spenning.

Skrevet

Takk! Men problemet er ikke løst...det var jo bare to å velge mellom på ClasOhlson, og det så ikke ut at de har den jeg trenger. På laderen min står det " Use with standard US 120v outlet only. Ingen av de på Clahs Olson hadde vel 120?

Noen av de tranformatorene var jo veldig dyre. I stedet for en transformator til 600, bør jeg kanskje kjøpe en scooba tilbehørspakke fra dinrobot.no, med ledning for å lade, og ladestasjon og ekstra batteri i tillegg, til 1200? Batteriet er jo verdt 800 kr (i Norge iallefall), så da får jeg jo ladeutstyret for 400 kr.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du klarte å fiinne trasformator til 600 kroner?

På linken jeg ga ovenfor, skal du ha følgende informasjon:

Transformator.

Omvandler 230 VAC til 110 VAC. Utstyrt med uttak for amerikansk støpsel.

Art. nr. Maks. effekt 1- Antall Kjøp

36-3534 50W 149,00 stk.

36-3536 100W 249,00 stk.

Det at det står 110V og ikke 120V skal du ikke bry deg om. Jeg tror spenningen i en stikkontakt kan variere med +/- 10%, og avstanden fra 110V og 120V er innenfor dette kravet.

På samme måte som at norge har økt spenningen i husstanden fra 220V til 230V (+/-10%) har tydligvis amerika økt fra 110V til 120V.

Har du fått svaret du trenger, eller er det mer du lurer på?

Skrevet

Eller, jeg lurer på en ting til: Hva er forskjellen på de to i eksempelet ditt fra Clahs olson? Forstår ikke hva som menes med 50 og 100 W.

Men den transformatoren omdannr jo 230 til 110, jeg skal jo omdanne "andre veien"?

Skrevet
Det at det står 110V og ikke 120V skal du ikke bry deg om. Jeg tror spenningen i en stikkontakt kan variere med +/- 10%, og avstanden fra 110V og 120V er innenfor dette kravet.

På samme måte som at norge har økt spenningen i husstanden fra 220V til 230V (+/-10%) har tydligvis amerika økt fra 110V til 120V.

For å spikke litt fliser er toleransen for 120V på 5%, altså egentlig ikke lavere enn 114V. I praksis er det imidlertid helt greit med 110 og 120 om hverandre, da disse spenningsbetegnelsene er mer nominelle betegnelser enn teknisk korrekte.

Såvidt jeg vet genererer vi fortsatt 220V i Norge, UK fortsetter å generere sine 240V, selv om vi begge formelt tilhører 230V-området. Apparater konstrueres for å fungere innenfor hele området, den eneste forskjellen er at e-verkene får en assymetrisk og snevrere toleranse å forholde seg til. Tidligere kunne de tillate +-10% fra 220V i Norge og +-10% fra 240V i UK, harmoniseringen på 230V betyr i praksis at man kutter ned på toleransen, slik at man i Norge skal gi ut omtrent 220V, man må gjerne gå litt høyere, men knapt noe lavere. I UK genererer de 240V, de på sin side har knapt lov til å gå høyere, men må gjerne gå lavere.

I områder i Norge med skjev fasebelastning kan man oppleve opp mot 240V, men med unntak av kortere levetid på "dumme" lyspærer er det lite man merker til det.

Skrevet

Altså, jeg VET at den kan variere, men det var prosent-tallet jeg var usikker på. Men jeg er ganske sikker på at det er 10 %... Går tredje året med elektronikk nå, så jeg har _litt_ insikt i hva jeg snakker om :P

Det som menes med 50W og 100W er hvilken effekt det utstyret du skal kople på, bruker. W=Watt.

Hvis du ser på strømadapteren til roboten (altså den store klossen som er på ledningen), pleier det å stå info om effekt eller strøm.

Det kan stå: P=30W, Effect=30W, I=1.3A eller noe liknende.

Gi tilbakemelding på om du ser noe slikt. Hvis det står et tall foran "W", er saken klar: da kjøper du den av de to adapterene som ligger nermest over det tallet du finner (eks: finner du at roboten bruker 53W, må du velge adapteren på 100W).

"Men den transformatoren omdannr jo 230 til 110, jeg skal jo omdanne "andre veien"? "

Jeg tror du tenker feil. Du skal bruke roboten i norge. Norge har 230V, mens amerika har 110 (eller 120 om du vil).

Som du sier, omdanner den 230V til 110V, men du må huske at det er "veggen" som er strømkilden, ikke roboten. Derfor skal det starte med 230V i veggen, og omdannes til 110V inn til roboten.

Du ser også på bildet at det er rikteg: "Han-kontakten" (altså kontakten med pinner på) passer inn i norsk standard, mens "hun-kontakten" (altså den store boksen med hull i seg) passer til pinnene som hører til roboten. Du trenger altså heller ikke noen overgang fra amerikansk til europeisk standard.

Ta gjerne med deg roboten til clas ohlson, og si at du vil teste den.

Skrevet

Takk "feuerstein", da fikk vi svar på min usikkerhet :)

Hilsen den gjesten som ikke er TS :P

Skrevet

Takker så mye for all hjelp jeg har fått!

Det står input power 45 W, da kjøper jeg vel den med 50W?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...