Gå til innhold

I dag ble pusen min sterilisert

Anbefalte innlegg

Gjest Jentepusen
Skrevet

I dag ble pusen min sterilisert. Kjæresten min hentet henne hos dyrelegen og jeg kom hjem 30 min senere. Da hadde hun tisset på seg i buret :(

Tok henne ut og la henne på et håndkle inntil min genser.

Ho har på seg en trøye for å ungå å komme til såret.

Ho ligger i dekk "som en hund", og er enda veldig sløv (1,5 t siden jeg hentet henne).

Hvordan gjør jeg det best for henne? Når kan hun få mat osv...

Noen som kan dele deres erfaring?

Regner med hun vil på do å spise og slikt når hun blir "sterk" nok til å reise seg å gå.......

Akkurat nå ligger ho på senga min på håndkle, med "gitter" rundt slik hun ikke faller ned. Tissen har jeg ikke fått tørket av henne da jeg er redd for å gjøre henne vondt. Det er ikke snakk om mye, det meste har gått nedi "underlaget" til buret........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi steriliserte katten vår gjorde vi egntlig ikke noe spesielt. Ikke noe jeg kan huske hvertfall. Vi sørget for at hun lå godt og hadde vann innen rekkevidde. Men hun kom seg raskt, og gikk på do når hun måtte og spiste når hun var sulten.

Er vel bare å la henne være i fred, og så gjør hun det hun ønsker når hun orker :)

Lykke til!

Skrevet

Hvordan de reagerer etter en operasjon er nok veldig varierende. Den yngste katten vår var våken og klar og satt oppe i buret da vi hentet henne etterpå. Hun hadde det helt fint og var mer opptatt av å slikke av seg den plagsomme bandasjen enn noe annet. Hun var litt ustø på bakbena, men klarte likevel fint å komme seg på do selv og hadde i allefall ikke tenkt å ligge i ro noe særlig.

Den eldste katten vår var mer som din, veldig groggy den første dagen. Vi bare lot henne gjøre som hun ville (dvs sove), og lot mat stå tilgjengelig som vanlig. De spiser når de har lyst. Jeg ville ikke brydd meg om å vaske henne, det gjør hun selv når hun føler for det. Det tar nok ikke lang tid før hun er seg selv igjen. :)

Skrevet
I dag ble pusen min sterilisert. Kjæresten min hentet henne hos dyrelegen og jeg kom hjem 30 min senere. Da hadde hun tisset på seg i buret :(

Tok henne ut og la henne på et håndkle inntil min genser.

Ho har på seg en trøye for å ungå å komme til såret.

Ho ligger i dekk "som en hund", og er enda veldig sløv (1,5 t siden jeg hentet henne).

Hvordan gjør jeg det best for henne? Når kan hun få mat osv...

Noen som kan dele deres erfaring?

Regner med hun vil på do å spise og slikt når hun blir "sterk" nok til å reise seg å gå.......

Akkurat nå ligger ho på senga min på håndkle, med "gitter" rundt slik hun ikke faller ned. Tissen har jeg ikke fått tørket av henne da jeg er redd for å gjøre henne vondt. Det er ikke snakk om mye, det meste har gått nedi "underlaget" til buret........

Hei,

Huff, jeg synes det er forferdelig de første dagene etter kastrering.

Narkosen vil gradvis gå ut. Det er viktig at hun ikke får mat før hun er pigg igjen. Jeg ville gitt litt våtfor sent i kveld, for så å la tørrforet stå over natten. Mat og narkose er en farlig kombinasjon, så dette er viktig.

la henne hvile og gjør det komfortabelt for henne. Jeg pleier å stenge pus inne i stua sammen med meg, og ha kattedoen rett ved der hun ligger. Katter er renslige dyr, og samtlige mine har snublet seg inn i doen selv med body og i elendig form... Det viktigste er at det ikke er noen steder den kan falle ned (trapper osv), de vil etterhvert prøve å hoppe opp på steder, men narkosen gjør at de er ustabile og kan skade seg. Jeg pleier derfor alltid å ha et øye på pus første kvelden.

Jeg lar de også sove på soverommet første natta.

Etterhvert er det viktig at pus ikke slikker og biter på såret. jeg pleier å bruke body en uke. Det er viktig at du ser på såret hver dag, for å sikre at det ikke er infeksjon. Vær også mye hjemme sammen med pus de første par dagene, til du ser at alt går bra. Jeg er kanskje litt overforsiktig, men jeg pleier også å ha på vekkerklokka 2-3 ganger gjennom natten de første tre dagene for å sikre at bodyen er på og at pus har det bra..

Jo - også er det viktig at kattedoen er ren og sanden ny nå de første par dagene. Det er en bakteriefelle med et åpent sår.

Gjest Jentepusen
Skrevet

Fikk litt sånn ; uff hva har jeg påført pus følelse, men vet det er til det beste.

Vi trenger ikke flere kattunger her i verden.

Det går nok bra, bare vondt å se henne slik da hun til vanlig er høyt og lavt (2 år gammel).

Men reagerte på at jeg ikke fikk med noe smertestillende?

Det er vell kansje ikke vanlig?

Skrevet

Rart hvor forskjellige prosedyrer de har på dette rundt omkring synes jeg. Hos veterinæren jeg bruker (spesiallist på smådyr) er det evigheter siden de sluttet med bandasjer etter kastrering av hunnkatter.

Erfaringen viste at kattene ble mer opptatt av å slikke/rive av seg bandasjen og dermed kunne komme til å rive opp såret, enn hvis de ikke hadde noe på. Krage bruker de heller ikke.

Så da mine 2 jenter ble kastrert for 8-9 mnd siden, hadde de ingen av delene. Gikk helt kjempefint. Såret grodde fort og uten problemer.

Selv hadde jeg de til veterinæren tidlig om morgenen og hentet dem igjen rett før stengetid. Syntes det var greit å ha de under kyndig oppsyn de første timene etter inngrepet. Når de kom hjem var de noe groggy og sjanglete utover kvelden, men neste dag var de begge helt tipp-topp igjen. :)

Fikk høre for noen uker siden at de har begynt å sende med 2 stk smertestillende etter operasjonen, fordi nyere forskning har vist at de har mer smerter enn man har trodd de aller første døgnene.

Kunne ha vært litt interessant å høre om de forskjellige måtene dette gjøres på rundt omkring.

P.s Forresten viktig at du lar dem få drikke så fort som mulig. Men jeg ville vært litt tilbakeholden med maten inntil de er helt "klare i toppen" (d.v.s ikke sjangler), ellers kommer det fort opp igjen..

Skrevet
Fikk litt sånn ; uff hva har jeg påført pus følelse, men vet det er til det beste.

Vi trenger ikke flere kattunger her i verden.

Det går nok bra, bare vondt å se henne slik da hun til vanlig er høyt og lavt (2 år gammel).

Men reagerte på at jeg ikke fikk med noe smertestillende?

Det er vell kansje ikke vanlig?

Nei, det er ikke vanlig. Katten får godt med smertestillende før den blir sendt hjem. Og jeg har aldri opplevd at er plaget etter at narkosen har gått ut. Utover at noen er forbanna på bodyen, da.

Jeg kjenner den dårlige samvittigheten. Men det du har gjort er veldig, veldig bra. Og om et par dager vil pus være seg selv igjen, og i tilleg tryggere enn før siden hun nå vil bli roligere og ikke holde på med farlige ting som å parre seg :fnise:

Skrevet
Rart hvor forskjellige prosedyrer de har på dette rundt omkring synes jeg. Hos veterinæren jeg bruker (spesiallist på smådyr) er det evigheter siden de sluttet med bandasjer etter kastrering av hunnkatter.

Erfaringen viste at kattene ble mer opptatt av å slikke/rive av seg bandasjen og dermed kunne komme til å rive opp såret, enn hvis de ikke hadde noe på. Krage bruker de heller ikke.

Det samme er min erfaring med begge dyrklinikkene vi har brukt til kastrering. Den yngste katten vår likte ikke bandasjen og slikket den av seg (vi hjalp litt da) etter et par timer hjemme. Straks den var borte rørte hun ikke såret i det hele tatt. Å bruke body og/eller krage synes jeg ville skape mye mer ubehag for katten og det har vi heller aldri fått anbefalt av noen dyrlege.

Skrevet

Men pass på at hun ikke får tilgang til mat før hun er helt våken. Når hun kan reise seg er hun langt ifra i stand til å spise. Stor sjangs for at hun kan sette fast maten.

Mine var ustable og sjanglete i flere timer etter kastrering, bare pass på at hun har det varmt, jo varmere det er jo fortere kommer de til hektene.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest så supernøye igjennom svarene, men bare pass litt på når hun drikker. De er jo litt sløv, at hun ikke "slokner" oppi vannskålen sin. Og det er veldig vanslig at de tisser på seg etter narkose, mine har gjort det etter hver narkose.

Gjest Jentepusen
Skrevet

Nå er det 4 timer siden jeg hentet henne og hun er fremdeles veldig livløs og rører ikke særlig på seg (men puster) :)

Skrevet
Det samme er min erfaring med begge dyrklinikkene vi har brukt til kastrering. Den yngste katten vår likte ikke bandasjen og slikket den av seg (vi hjalp litt da) etter et par timer hjemme. Straks den var borte rørte hun ikke såret i det hele tatt. Å bruke body og/eller krage synes jeg ville skape mye mer ubehag for katten og det har vi heller aldri fått anbefalt av noen dyrlege.

Jeg har veldig god erfaring med body. Men nå har jeg hele tiden slitt med noen skikkelige "slikkere", det nytter ikke å la dem ordne et skrubbsår på egenhånd en gang.

men det viktigste er uansett å følge med, uansett hva dyrlegen har gjort og anbefaler. Se på såret ofte, følg med på at pus ikke slikker og biter, og ta forhåndsregler hvis såret forværrer seg.

Men den mest "moderne" prosedyren er innvendige sting og ingen bandasje. Brukes av dyrlegen her hos DB i alle fall.

Skrevet
Nå er det 4 timer siden jeg hentet henne og hun er fremdeles veldig livløs og rører ikke særlig på seg (men puster) :)

Jeg har lagt mine i stabilt sideleie med varme tepper rundt så lenge som mulig, da puster de lettest. Og med ull både over og under. De blir veldig kalde når de sover på den måten og greier ikke å holde temperaturen oppe selv.

Guttepusen vår kom ikke veldig fort til hektene da han ble kastrert og sluknet rett ut på parketten etter å ha sjanglet litt, om og om igjen. Da var mor på pletten med teppene igjen, og så sov han en time til. :ler:

Når pus begynner å kvikne til er det bare å sitte barnevakt og passe på at hun ikke slår hodet sitt eller detter ned noe sted. Og ha vann tilgjengelig. Du kan godt fukte tungen og munnen med kaldt vann på fingeren for at hun skal føle seg bedre. Når hun først begynner å våkne orntliig går det gjerne kort tid før hun virker helt pigg, går på do og begynner å spise.

Skrevet
Jeg har lagt mine i stabilt sideleie

:hoho:

Men er enig i alt du sier=)

Skrevet
:hoho:

Men er enig i alt du sier=)

Bare le du :ler: , men det var faktisk veterinæren som ba meg gjøre det da en av kaninene var nyoperert. Så jeg har liksom fortsatt med det da. Man legger jo mennesker i stabilt sideleie, så hvorfor ikke dyrene? Ok, jeg er hønemor. :fnise:

Skrevet

Skal si det er forskjell på ting her :)

Jeg var med på det jeg da, var hos katten hele tiden.

Tok den med meg hjem etterpå.

Da vi kom hjem la vi ham på badet for der er det varmekabler, han lå på "bleien sin" der med tilgang til kattedo.

gav ham vann da han våknet. Katten ble liggende der i 3 dager forde stingene måtte gro litt.

Etter det holdt vi ham inne i 1 uke,for såret må gro før dem får lov til å gå ut igjen!

Enkelt og greit, han klarte seg helt fint også. Han fikk kun vann og våtfor den første tiden etterpå...... Dette er da snart 7 år siden :)

Det enkleste er gjerne det beste

Gjest Jentepusen
Skrevet

Plutselig våknet hun til litt, hun spiste litt vått for men ville ikke ha vann. Ble plutselig veldig overrasket da hun hoppet opp på spisebordet for å få maten sin (hun pleier å ha maten der pga hundene)!

Nå ligger hun som hun ellers har gjort....

Syntes det er litt ekkelt med bevegelse med tanke på at hun er operert. Må finne en annen ordning på mat ihvertfall til i morra.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...