Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Maja Katrine
Skrevet

Hei :Hehe:

Jeg lurer på om nettopp du, som gymlærer, kan snakke litt om ditt yrke.

Med tanke på lønn og hvordan arbeidstida di er. Begynner du forberedninga på det nye året lang tid før skolen begynner? Må du noen ganger gå på jobb i ferier/helger fordi det er så mye skriving og forbereding? Føler du deg likestillt som hvilken som helst annen kolega?

(norsk lærern....osv)

Trivest du? Jobber du i den videregående skolen eller grunnskolen?

Og ikke minst, hvor utdanna du deg?

Går det an å utdanne seg til gymlærer i Bergen? Hvordan er idrettsskolen i Bø?

Håper noen kan svare på noen av desse spm..

Takk :rodruss:

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Det er vel ikke så vanlig at man er kun gymlærer???

De fleste gymlærere underviser andre fag i tillegg. De fleste jeg kjenner som underviser gym, i hvertfall i grunnskolen, har gjerne kroppsøving fra lærerhøgskolen. Ellers kan man gå på Idrettshøgskolen.

M

Gjest Maja Katrine
Skrevet

Joda. Gymlæreren jeg har nå, har bare gym hver dag, hele dagen.

Jeg vet ikke om jeg vil bli bare gymlærer, men har veldig lyst å undervise i den videregående skolen. Og siden man må gå universitetet for å kunne undervise i vgs.... så frister det egentlig lite å bli alt-mulig-lærer.

Men men.... Takk for svar vertfall! :)

Tror ikke det er mange gymlærere her inne?

Skrevet

fetteren min har tatt lærerskolen, skal ta idrett grunnfag. er vel gymlærer han har tenkt til å bli.

Skrevet

Hvis man underviser på videregående er det fullt mulig å kun undervise i kroppsøving. Forsåvidt går det an på ungdomsskolen også, men i barneskolen er det sjeldent at noen klarer (og får lov til..) å fylle opp alle timene sine med kroppsøving i forskjellige klasser.

Kroppsøving betyr som regel mindre etterarbeid enn andre fag.

Det går an å ta kroppsøving på lærerskolen hvis du vil bli allmennlærer (ikke videregående). Ellers kan du ta idrett på idrettshøgskolen...

Det kan være greit å ha erfaring med å trene gutte-/jentelag.

Gjest lmari
Skrevet

Eller du kan gå på gymlærer-skolen på Notodden! Der er det i hvert fall en egen utdannelse for gymlærere.... Det er Høgskolen i Telemark det da.

.. ikke har de så mange søkere heller - tror alle som søkte der, kom inn i fjor. Kjæresten til svigerinnen min skal gå der fra høsten av.

Dette er sakset fra hjemmesiden til HiT:

Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, en 3 år bachelor

Fullført utdanning kan danne grunnlag for videre studier til master (som gir lektorkompetanse) i kroppsøvings- idretts- friluftsfag (+2år). Som faglærer i kroppsøving og idrettsfag er du kvalifisert for undervisning i grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Noen arbeider også som instruktører eller i administrative stillinger i offentlig eller privat sektor, for eksempel som idrettskonsulenter.

Studiet omfatter teoretiske og praktiske idrettsfag. De praktiske fagene inneholder idrettslige aktiviteter som ballspill, ski, snøbrett, friidrett, klatring, orientering etc. I tillegg kommer friluftsliv, dans og lek. Vi legger vekt på ekskursjoner til alle årstider. I de teoretiske fagene tar vi for oss motorisk læring og knytter fysisk aktivitet til helse, kultur og samfunn. Eksempler på fagområder er fysiologi, anatomi, treningslære, idrettshistorie, idrettssosiologi og idrettspsykologi. Følgende studieenheter inngår i utdanningen: Pedagogikk (30 stp), Aktivitetslære (75 stp), Støttefag (30 stp), Fagdidaktikk (30 stp) valgfag (15 stp) og praksisopplæring 12-14 uker.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tuuusen takk for svar!!

Så snille dere er :kyss:

Gjest Anonymous
Skrevet

En ting til!

Om jeg tar idrett grunnfag, kommer jeg noe særlig videre med det året? Noen jeg har snakka med, mener at jeg kan undervise i grunnskolen eller trene barn på fritida.

Men dette er jeg så i tvil om!

Ok; Si at jeg vil undervise på ungdomskolen i bare gym, matte og naturfag.

Går det an å velge på lærerhøgskolen, HVILKET fag jeg vil utdanne meg i, eller må jeg studere etter en "fast" plan..... (engelsk,krl,matte,norsk ++)

• 6 år senere...
Gjest pericsson03
Skrevet
En ting til!

Om jeg tar idrett grunnfag, kommer jeg noe særlig videre med det året? Noen jeg har snakka med, mener at jeg kan undervise i grunnskolen eller trene barn på fritida.

Men dette er jeg så i tvil om!

Ok; Si at jeg vil undervise på ungdomskolen i bare gym, matte og naturfag.

Går det an å velge på lærerhøgskolen, HVILKET fag jeg vil utdanne meg i, eller må jeg studere etter en "fast" plan..... (engelsk,krl,matte,norsk ++)

Jeg jobber 100% som kroppsövingslärer på videregående skole.

Utdanning: 3 årig bachelor. Faglärer i kroppsöving avd elverum. Högskolen i hedmark.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...