Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg synes KG er en fin plass å diskutere stort og smått. Jeg kan diskutere alt fra verdens fattigdomsproblematikk til hva jeg mener om en tv-serie. For det meste diskuterer jeg ting som er et sted midt imellom de to i grad av viktighet. Med andre ord er det sjelden jeg skriver om verdensproblemer, og det er sjelden jeg er på snikk-snakk. Jeg lar meg overraske over at det kan bli en del svar av sorten "herregud, tenk at du lager et stort problem ut av så lite" eller "så teit å bry seg om sånt" osv. Nå kommer sikkert noen til å svare at "åh, slutt å bry deg om filleting" eller "takler du ikke sånt er du for skjør til å være på et nettforum". Men så er det jo det da, at dette IKKE er noe som tar nattesøvnen fra meg. Jeg trenger heller ikke lykkepiller for å takle sånne utsagn. Men jeg lurer bare på hvorfor noen føler et sånt behov for å påpeke at et tema er helt uinteressant for dem? Har man en spesiell trang til å latterliggjøre andres tanker, meninger, små og store irritasjonsmoment i hverdagen? Om jeg ser noen som irriterer seg over noe som bryr meg midt i ryggen så lar jeg dem gjøre det. Det er ikke noe problem at andre tenker annerledes. Jeg trenger ikke dytte på dem min overlegne holdning om at deres meninger ikke er verdige min oppmerksomhet.
vezla89 Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Eg trur det er veldig typisk for forum. Alle forum har ein Forumsmafia. Eg skriv alle utan hermeteikn, inntil det motsette er bevist, for alle forum eg har vore innom, har har ein såkalla mafia, som rakkar ned på brukarar, innlegg, tankar og meiningar. Likevel ... Er det ikkje slik i det verkelege livet òg? Me baksnakkar lett andre menneske. På eit forum har ein sjansen til å vere anonym, så då treng ein ikkje fortelje kvarandre bak ryggen på vedkommande kva ein meiner, men seie det direkte til han/ho. Ein slepp på ein måte å stå så stødig for det ein meiner.
Harlekin Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Enig med vezla. Jeg tror egentlig at forumer som KG gjenspeiler den virkelige verden, der det finnes mange mennesker med behov for å si sin mening, uansett hva den er. Særlig gøy er det å rakke ned på andres meninger samtidig som man sier sin egen. På et forum er man mer eller mindre anonym, og dermed blir det enda lettere å bare skrive ivei uten å tenke på hvordan det påvirker den man sier det til. Har visst ikke så stor tro på menneskeheten jeg ...
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 27. september 2008 #4 Skrevet 27. september 2008 Ja, dere har vel rett i at KG gjenspeiler virkeligheten. Jeg må innrømme jeg ikke forstår det helt likevel. I samtaler man deltar aktivt i i det virkelige liv er det jo fort gjort å komme med en uheldig kommentar av sorten "uff, det der orker jeg ikke å bry meg om". Men på KG er prosessen litt mer omstendelig fordi man må gå aktivt inn for å svare. Det ramler liksom ikke bare ut av en.
Suzy Skrevet 27. september 2008 #5 Skrevet 27. september 2008 Men er det ikke et jevngodt innlegg i en debatt å påpeke at man mener problemstillingen som legges frem er irrelevant? Det er da også en mening.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 27. september 2008 #6 Skrevet 27. september 2008 Men er det ikke et jevngodt innlegg i en debatt å påpeke at man mener problemstillingen som legges frem er irrelevant? Det er da også en mening. Men hvis alt som er en mening skal godtas, så må f.eks. du godta det hvis jeg skriver at jeg synes du er kjempeteit, eller at avataren din er stygg osv. Det er jo også meninger. Som jeg selvsagt må få lov til å mene. Er det dermed nødvendig å utbasunere det for alle andre? Enkelte ting er greit å holde for seg selv. Jeg har forresten ingenting imot avataren din, den er søt. Og jeg har ingen formening om hvorvidt du er teit eller genial. Det var bare eksempler. Ingenting personlig! Jeg mener uansett ikke at KG skal gå inn og moderere bort sånne utsagn som jeg nevner i startinnlegget. Jeg bare lurer litt på hvorfor enkelte føler behov for å påpeke at de hever seg over TS.
Suzy Skrevet 28. september 2008 #7 Skrevet 28. september 2008 Men hvis alt som er en mening skal godtas, så må f.eks. du godta det hvis jeg skriver at jeg synes du er kjempeteit, eller at avataren din er stygg osv. Det er jo også meninger. Som jeg selvsagt må få lov til å mene. Er det dermed nødvendig å utbasunere det for alle andre? Enkelte ting er greit å holde for seg selv. (...)Jeg bare lurer litt på hvorfor enkelte føler behov for å påpeke at de hever seg over TS. Jeg syns det ermilevid forskjell på meninger som "dette spørsmålet er ikke relevant fordi..." og "du bør ikke diskutere fordi du er teit". Det ene forholder seg til spørsmålet og det andre gjør det jo ikke. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn - men det er jo alltid mange som sier seg enige i forrige taler i en debatt også. Er ikke det også unødig? Kanskje det er like vnalig å markere tilhøighet her inne som det er i livet eller? Aner ikke - bare kaster ting opp i lufta her... Og jeg skjønte at det var eksempler
Gjest Tigress Skrevet 28. september 2008 #8 Skrevet 28. september 2008 Det kan jo vere eit bra innlegg å peike på at ein kan hende skal la vere å bry seg med noko, ta det med ro, liksom?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå