Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg vet at det nok er diskutert her før. Men jeg lurer på dette med våtfor. Vår katt får spesialtørrfor som vi kjøper hos veterinæren. Han er 4 år og har alltid fått en ferdigpose med forskjellig typer våtfor hver ettermiddag han kommer hjem. Tørrfor og friskt vann får han hele dagen. Han er en aktiv katt, frisk og ikke overvektig. Han har perioder der han bare ligger inne, spesiellt på vinteren og da spiser han mindre og bare litt av våtforet. Er dette så ille da? Leste her en plass at våtfor er kattens "junkfood". Om det stemmer er det jo ikke bra. Har spurt veterinæren og hun mente det ikke var noe galt i å gi han litt vårfor hver dag. Hun mente det var positiv for noen katter som drikker lite, da våtfor gir litt væske. Men vår katt drikker som bare det han. Er redd for å ta bort våtforet da han alltid har fått det. Er liksom en belønning at han kommer hjem igjen etter en lang dag ute også. Dere som gir tørrfor, har dere bare fullt tørrfor hele tiden da?
Elbereth Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 Mine katter får våtfôr bare til jul og hvis de er syke eller mor synes synd på dem Ellers er det alltid tørrfôr og friskt vann i skålene. Får de våtfôr, spiser de bare det og vil ikke ha tørrfôr igjen før de holder på å sulte i hjel...
Chianty Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 (endret) Vår pusekatt får våtfor en gang i mellom han også. Ike alt som blir i magen, iallefall ikke det jeg kjøper i vanelige butikker. Men kan anbefale denne: Premium våtfôr til katt med ingredienser av høy kvalitet. Produktet er uten kunstige tilsetninger, ingen smakstilsetning eller kunstige konserveringsmidler. Smaker naturlig godt. Hver pakke inneholder to porsjonsbokser med 85g. Finnes i 4 smaksvarianter: tunfisk, tunfisk & kylling, tunfisk & reker og kylling & reker. Den heter ShinyCat,koster ca 30.-kr Kjøper det på Felleskjøpet! Bildet er fjernet iht KGs regler. mrs_bond, mod Endret 26. september 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Takk for svar. På julaften ja, hehe Hmm. Vår pus spiser både våtfor og tørrfor som bare det. Han liker tørrfor også han, har han alltid gjort. Men han er kresen på våtforet. Det må hele tiden varieres på fisk og kjøtt, saus og gele.. Trodde lenge han måtte ha våtfor. At dette var helt normalt. Kanskje han bare er bortskjemt. Han er jo dyr i matveiene da for en som er student... Men nå er jeg redd for å ta bort våtforet etter 4 år. Han ser jo ikke ut til å ta skade av det. Skal til dyrlegen i morgen å kjøpe ny ormekur. Skal rådføre meg en gang til da. Blir jo å lure litt da det virker som det er mer vanlig å ikke gi vårfor hver dag.
FantasDick Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Hvorfor skal du være "redd" for å ta vekk våtfôret? Redd katten blir sur på deg, redd katten ikke klarer seg på tørrfôr, eller hva er det?
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 (endret) Jeg gir våtfor eller noe annen mat daglig, i tillegg til tørrforet. Jeg ser hvor lykkelig pus blir av dette, og jeg trur de er litt slik som oss - de liker variasjon i matveien. Men jeg bruker det mer som kos enn som mat - altså i svært små mengder. Det er ikke våtfor generelt som er junkfood, men gjerne all mat du kjøper i dagligvaren. Så det er kjempebra du bruker veterinær/dyrebutikkfor. Som våtfor bruker jeg porsjonspakningene fra Iams, og Hills. Disse inneholder 100g og koster 8-11 kroner hos dyrebutikk. Pusene får en spiseskje hver dag da de ropes inn om kvelden. Altså ikke noe å bli mett på, men nok til at de blir veldig glade og fornøyde. Innimellom får de også, eller i stedet for, litt middagsrester. Dette kan være alt mulig rart, så lenge det ikke inneholder latkose, ikke er krydret eller smakstilsatt. Endret 26. september 2008 av AnetteR
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Er redd han ikke skal få nok variert mat. Det er ikke så mange variasjoner i den tørrforen vi kjøper hos vet. Er redd det blir for lite mat da han er aktiv og ser passeligvekt ut nå, har flott pels og trives. At han skal spise mer mus og fulger ute og få i seg noe dritt av å spise det. At han ikke skal ha like mye å komme hjem til når han ikke får våtforen han er vant til lengre. At han skal bli sur, sulten og ikke trives like bra. At han skal gå til andre som evt begynner å gi han mat. Han får ikke være ute om kvelden/natten da han har blitt angrepet flere ganger, så jeg er redd han ikke like enkelt kommer hjem til kvelden. Ja, mange grunner til at jeg blir bekymret... Forandring fra noe som fungerer for oss. Men er det ikke bra for han i lengden må vi jo slutte med dette. Men det er jo en ide som AnetteR sier at jeg kan gi han litt mindre.
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Er redd han ikke skal få nok variert mat. Det er ikke så mange variasjoner i den tørrforen vi kjøper hos vet. Er redd det blir for lite mat da han er aktiv og ser passeligvekt ut nå, har flott pels og trives. At han skal spise mer mus og fulger ute og få i seg noe dritt av å spise det. At han ikke skal ha like mye å komme hjem til når han ikke får våtforen han er vant til lengre. At han skal bli sur, sulten og ikke trives like bra. At han skal gå til andre som evt begynner å gi han mat. Han får ikke være ute om kvelden/natten da han har blitt angrepet flere ganger, så jeg er redd han ikke like enkelt kommer hjem til kvelden. Ja, mange grunner til at jeg blir bekymret... Forandring fra noe som fungerer for oss. Men er det ikke bra for han i lengden må vi jo slutte med dette. Men det er jo en ide som AnetteR sier at jeg kan gi han litt mindre. Næringsmessig får den mer enn nok vitaminer og næring gjennom tørrfor fra veterinær. Er det en aktiv utekatt, så bør du kjøpe for tilpasset dette. Det inneholder flere kalorier. Så katter trenger egentlig bare tørrforet. Men jeg er enig i deg i "trivsels" delen. Reduser mengden gradvis du. Og vurder sunnere alternativ. Jeg har lest undersøkelser om bla Sheba og Whiskas for, og skiftet i den forbindelse til dyrlegemat også på våtforfronten.
mmmSjokolade Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 (endret) Jeg gir katten min våtfor hver dag fordi han syns det er godt, og tørrfor for at han skal få det han trenger. Tørrforet kjøper jeg ikke på butikken, men på dyrebutikk. Noen ganger koker jeg sei og gir han istedenfor når jeg vil gi han noe ekstra godt. Det elsker han. Han er flott og sunn, passe vekt, og blank pels. Alt med måte da. Dyr har vel også et behov for litt variasjon. Tenk hvis en skulle spist pellets hele livet og aldri skulle fått biff eller sjokolade. Endret 26. september 2008 av mmmSjokolade
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Fant denne: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf
Gjest Gjest_Siw_* Skrevet 26. september 2008 #11 Skrevet 26. september 2008 Fant denne: http://forbrukerportalen.no/filearchive/kattemattest.pdf Irriterende at det ikke står merkene på resultatet da.
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #12 Skrevet 26. september 2008 Irriterende at det ikke står merkene på resultatet da. Hvis du ser på lista på side 1, så ser du at det er 10 tørrfor og 7 våtfor. Rekkefølgen stemmer med rekkefølgen på resultatene hvis du forstår. F.eks er vinner av tørrfor Iams og taperen Friskies.
Aurora M. Skrevet 26. september 2008 #14 Skrevet 26. september 2008 Takk til deg gjest Siw som la ut testen. Pusen min får tørrfor fra Royal Canin som hovedkost og 1 porsonspakke Whiskas til "middag". Skifter herved til Iams.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå