Ignite Skrevet 9. juni 2003 #1 Skrevet 9. juni 2003 Hei dataeksperter (*smiske*), Jeg er ikke helt fornøyd med hastigheten på datamaskinen min. Eksempel: Når jeg starter opp, kommer det alltid en varselmelding om et eller annet (VPN) sammen med en varsellyd. Dataansvarlig på jobb har sagt at denne meldingen må vi bare leve med. I den senere tid har meldingen kommet først, så - flere sekunder senere - kommer lyden. Dette må være et symptom på at datamaskinen min går tregere, tenker jeg. Bør jeg kjøpe mer RAM? (Har 128K, - dersom dette er et mål på RAM. Bærbar pc med Windows 2000).
Catzy Skrevet 9. juni 2003 #2 Skrevet 9. juni 2003 Hei. Du har nok 128 Mb, megabyte, med RAM. Så vet du det til du skal be administrator om mer av det. Windows 2000 krever en del RAM i seg selv, bare for operativsystemet. I tillegg kommer RAM som kreves av programmene. Tror Win2000 krever minst 64mb, men lurer på om det ikke er mer. WinXP krever 128mb for å kjøre greit. Så mer RAM kan nok være kjekt, ja. Litt avhengig av hva du bruker maskinen din til. Hvis du bare holder på med Office og evt. andre lettere programmer, så holder nok 128. Men hvis du driver med grafikkprogram eller utviklingsprogram, så hadde jeg krevd å få mer RAM. Utvikler på en laptop med Win2000 med 192 mb ram (pussig tall, I know), som egentlig holder akkurat når jeg kjører IE, Visual Studio.NET, Adobe PhotoShop og SQL Server Enterprise manager. (Jeg driver med webutvikling.) Du kan også se etter hvor mange programmer som starter opp når du starter maskinen. Se på snarveiene dine nede ved siden av klokka. Hvis du har mange her, så vil det ta litt tid å starte når alle disse skal starte samtidig. Du kan jo vurdere hvor mange av disse programmene som egentlig trenger å startes automatisk, og skru av de du ikke trenger. Prøv også å kjøre en diskdefragmentering. Og når du gjør det, sjekk hvor mange prosent som er ledig på systemdisken (der Windows ligger, vanligvis på C:). Hvis det er under 20% ledig begynner det å bli for fullt, og da er det ikke rart at maskinen din går tregt. Hvis det er under 15%, så sliter maskinen din skikkelig, og du bør rydde opp grundig! Catzy
Gjest Admin'C Skrevet 9. juni 2003 #3 Skrevet 9. juni 2003 med nyere versjoner av win kan 128mb bli litt lite for programmer, har du lyst kan du gjerne oppgradere helst med 512mb men 256 går jo også. Prisen på ram er veldig lav nå og snart i 3 og 4 kvartal vil jeg anta at den øker endel, vi lever fortsatt på priskonkuransen fra i vår. En ting du kan gjøre for raskere oppstart er å velge i bios quick system check i stedet for extended og slitt så skal det gå meget fortere hvis det går tregt før windowsbildet kommer opp. Ram har lite med oppstart å gjøre men mer med windows
Gjest Viva__ Skrevet 13. juni 2003 #5 Skrevet 13. juni 2003 Jeg har en laptop på 996MHz med 512MB minne og den går som en kule. Klart maskinen blir raskere jo mer minne du har i den. 256MB er forlite i dag... det hadde jeg på en maskin i 1997 eller før. Du får sette opp en Win2k Advanced Server med Clustering og 8 3.06GHz prosessorer og 8GB ram - da sparker det nok fra seg Viva
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå