Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Jeg og exen skaffet oss katt sammen da vi hadde vært samboere i 3 år, og endelig hadde fått råd til en leilighet stor nok til å ha katt i. Det var mest jeg som ville ha katt, selv om han også var glad i katter - og jeg som var og hentet den, fikk den sterilisert etc. Etter 4 år tok forholdet slutt, og siden jeg studerte for tiden og leiligheten uansett tilhørte ham, så endte han opp med å beholde katten også. Har fremdeles dårlig samvittighet for å ha forlatt henne, selv om jeg vet at exen elsker henne og tar godt vare på henne. Nå har jeg nettopp fått meg ny samboer, og han har selvfølgelig fått med seg at jeg elsker katter... Han er katte-menneske selv og synes at vi skal skaffe oss en. Men selv om jeg elsker ham over alt på jord og hadde giftet meg med ham / blitt gravid på flekken hvis han spurte så føles det feil å få en ny katt på en måte.. jeg har jo "feilet" èn gang allerede. Noen i lignende situasjon som har noen tanker om dette?
Gjest Miley Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 (endret) Du har jo ikke feilet. Det var deres katt og ved bruddet måtte jo en av dere ta den. Det er da ingen regel som sier at det var du og ikke han som skulle ha katten? Jeg ville skaffet meg ny katt. Endret 26. september 2008 av Miley
TiaMaria86 Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Om du virkelig føler det på denne måten med denne mannen, så la ikke noe hindre dere, gå ut og få deg en kattepus, du elsker dem jo =)
AnetteR Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Så lenge katten bor hos eksen din og har et godt katteliv, har du ikke feilet på noen måte. Og hvis du er innstilt på å ta vare på katten resten av dens liv, gjør du ikke noe galt om du skaffer deg en katt nå heller. Katter kan savne eierne sine, og kan bli litt forvirret om den ene plutselig forsvinner, men det er meget kortvarig. Så katter er absolutt ikke "skilsmissebarn" på noen som helst måte.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Hvis det er du som har mest lyst på katt må du være forberedt på å overta eneansvaret ved et eventuelt brudd. Selv om eksen din overtok den forrige katten er det ikke sikkert den nye vil være villig til det. Da må du ta vare på katten og gi den et godt liv, hvis det var du som tok initiativ til å gå katt. Jeg synes også dere bør snakke om dette før dere får dere katt, selv om man ikke planlegger at det blir brudd. Katter kan leve i 20 år, så man må ha tenkt seg om.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 27. september 2008 #8 Skrevet 27. september 2008 En katt øker trivselen og har dere plass og tid til en katt så skaff dere en katt, for all del!! Men som påpekt over, du må være parat til å påta deg ansvaret for denne katten i mange år fremover. Det kan ikke bare være en katt du velger å ha "så lenge forholdet til kjæresten varer". Hvis det blir brudd mellom deg og han du er sammen med nå, og du flytter inn i en ny leilighet som kanskje er mindre enn den du bo i nå, må du fortsatt legge ting til rette for at katten skal trives osv. Selv kunne jeg ikke tenke meg å skaffe katt før jeg er sikker på at jeg er mest mulig etablert. Skaffer meg ikke katt så lenge jeg bor i leilighet i byen, men trafikkerte veier på alle kanter. Jeg er ekstremt kattekjær, men hadde ikke orket den dårlige samvittigheten og bekymringen over å holde en katt innendørs hele dagen, ei heller å slippe den ut i hagen utenfor leiligheten min fordi man jo ikke vet hvor en katt vandrer og det er mye trafikk i nærheten av her jeg bor. Det virker som du mener du har funnet Mr. Right, men man kan jo aldri vite hvor lenge det varer. Uansett synes jeg ikke man skal svartmale fremtiden og hele tiden ta forhåndsregler ala. "Jeg kan ikke skaffe meg katt for tenk om forholdet ryker, jeg må vente med å skaffe meg katt til vi er gift og har stiftet familie og levd sammen i minst 5 år" etc etc. Det viktigste å huske på når man skaffer seg et dyr er at dyret får tilfredsstilt de behovene det har, og særlig viktig er det at katter har mulighet til å være ute i nogenlunde trygge omgivelser (mener jeg og de fleste som respekterer katters faktiske behov). Dernest bør du også kunne anta at hvis det blir brudd mellom deg og kjæresten så kan du fortsatt ta vare på katten på en god måte ved å velge bo på et sted som er egnet for å ha katt, dvs. ikke en liten hybel i en høyblokk ved E6.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå