Gjest Oppgitt Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Ja, hva er vitsen? De har jo ingen myndighet til noe som helst jo! For eksempel, hvis det er store konflikter mellom mor og far, og den ene parten bruker samværet som trussel i ett og alt. Vil ikke følge noen avtale, vil bare ha barna når det passer for en selv, vil ikke ha barna samtidig fordi den andre parten ikke skal ha barnefri... så kan ikke familievernkontoret gjøre noenting? Har nettopp ringt dem, og nei, de kunne ikke innkalle min eks, det måtte være frivillig fra eksens side. Og nei, de kunne ikke snakke med meg og barna alene heller, da måtte eksen gi tillatelse til det. Og dette er altså en eks som ikke på noen måte ønsker å samarbeide, som har sagt at målet er å knuse meg, og som ikke har skrupler med å bruke barna i hevnaksjoner. Og alt familievernkontoret sier er at ting skal være frivillig, de kan ikke gjøre noe. Hva er vitsen da?!? Det er jo i konflikt situasjoner vi trenger hjelp, og når eksen bare sitter og sier vil ikke vil ikke, ædda bædda, se hvor vanskelig jeg kan være! - så må jeg bare godta det? Sorry at innlegget ble litt rotete. Og egentlig vet jeg ikke helt hva jeg spør om heller. Er bare så kjempe frustrert akkurat nå, alt er bare kaos for barna og meg og det er liksom ingenting jeg kan gjøre med det :-(
msDelenn Skrevet 26. september 2008 #2 Skrevet 26. september 2008 (endret) Sa de at de ikke kunne snakke med deg? Da burde du ringe et annet kontor. Har selv vært gjennom 7 rettsaker...og utallige møter hos meklekontorer. Du setter opp time fior mekling, om han møter opp eller ei er opptil han. Når du har vært der 3 ganger ..så får du en attest der det står at han ikke møtte opp. NÅR du har DEN kan du gå til retten. Som det ser ut med ditt innlegg at det er veien du må gå. Du trenger ikke hans tilatelse for noe!!! Endret 26. september 2008 av sashadelenn
Villa2000 Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Kjenner meg veldig igjen Dersom han ikke vil komme til rådgivning så kaller du inn til mekling. Der kan du møte opp uavhengig om han vil eller ei. Han kan bytte tid men skal da ha god grunn og ikke mer enn et par ganger. Dem kan ikke tvinge noe igjennom men du vil stå sterkere dersom du går til sak. Systemet i dag er ikke bra og det er flere og flere som finner ut dette når dem satser på å få litt støtte fra systemet. Mange kommer i dag til familierådgivning, mekling og lignende i den tro at barnets beste skal bli satt fremst og at noen skal fremme litt fornuft med å innføre litt regler og sette litt krav, men slik er det ikke. I den situasjonen som du er i så blir man enten enige med mekling eller ved rettsak (eller flere). Ønsker deg lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Kjenner meg veldig igjen Dersom han ikke vil komme til rådgivning så kaller du inn til mekling. Der kan du møte opp uavhengig om han vil eller ei. Han kan bytte tid men skal da ha god grunn og ikke mer enn et par ganger. Dem kan ikke tvinge noe igjennom men du vil stå sterkere dersom du går til sak. Det stemmer. Men da ligger det i kortene at det blir rettsak hvis dere ikke kommer til enighet under meklingen. "Vanlige" samtaler, for å bli enige om en ny avtale, kaller familievernkontoret ikke inn til. Det er helt frivillig, og de sender aldri brev til den andre foreldren i slike tilfeller. Hvis du kun ønsker at faren skal ta mer ansvar, eller at han skal bytte dager, når du ikke frem hvis faren ikke ønsker det selv. Noen ganger er det best å svelge noen kameler, og håpe at han blir mer samarbeidsvillig etterhvert...
Gjest Oppgitt Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Til siste gjest, så har jeg allerede svelget så mange kameler at jeg holder på å spy :-/ Men for all del, poenget mitt er ikke at ting skal være riktig eller rettferdig, for det innser jeg at de aldri vil bli når samarbeids klimaet er som det er. Men det hadde vært fint om det kunne bli litt mindre himmelropende urettferdig, hvis du skjønner...? Gruer meg til jula allerede, for jeg vet at det blir bråk. Det var det i fjor, og det var det i påsken. Ikke i sommer, for da gadd ikke eksen ha barna i det hele tatt, så det gikk forsåvidt greit. I tillegg er det stort sett bare det ene barnet som får samvær, de andre to får langt mindre, noen ganger går det månedsvis mellom hvert besøk. Mens favoritten gjerne får komme hver uke. Så sånn er det nå... Sashadelenn, takk for innspill. Jeg tror kanskje jeg ringer et annet kontor og hører, ja. Tror det finnes flere her i byen. De var veldig bestemte på at dette måtte være noe vi sammen var enige om (og det var her jeg nesten mistet fatningen, for om eksen og jeg hadde vært enige om noe som helst hadde jo saken vært en helt annen). Og Villa2000, du sier veldig godt det jeg tenker. Det er akkurat som om det mangler et trinn på veien fra "hyggelig samtale" til rettssak. Det er sikkert mange som får god hjelp på familievernkontor altså, men når ting virkelig kjekler seg til og temperaturen blir veldig høy, så har de liksom ikke myndighet til å gjøre noe konkret med å sette fokus tilbake på barnets beste igjen. Selv tror jeg ikke jeg har penger og energi til å gjennomføre en rettssak. Men jeg kan jo forsøke å kalle inn til mekling ved et nytt kontor, og håpe at det treffer eksen på en god dag... ikke veldig sannsynlig, men verdt et forsøk. Takk for lykke ønskninger, alle! :-)
msDelenn Skrevet 26. september 2008 #6 Skrevet 26. september 2008 Til siste gjest, så har jeg allerede svelget så mange kameler at jeg holder på å spy :-/ Men for all del, poenget mitt er ikke at ting skal være riktig eller rettferdig, for det innser jeg at de aldri vil bli når samarbeids klimaet er som det er. Men det hadde vært fint om det kunne bli litt mindre himmelropende urettferdig, hvis du skjønner...? Gruer meg til jula allerede, for jeg vet at det blir bråk. Det var det i fjor, og det var det i påsken. Ikke i sommer, for da gadd ikke eksen ha barna i det hele tatt, så det gikk forsåvidt greit. I tillegg er det stort sett bare det ene barnet som får samvær, de andre to får langt mindre, noen ganger går det månedsvis mellom hvert besøk. Mens favoritten gjerne får komme hver uke. Så sånn er det nå... Sashadelenn, takk for innspill. Jeg tror kanskje jeg ringer et annet kontor og hører, ja. Tror det finnes flere her i byen. De var veldig bestemte på at dette måtte være noe vi sammen var enige om (og det var her jeg nesten mistet fatningen, for om eksen og jeg hadde vært enige om noe som helst hadde jo saken vært en helt annen). Og Villa2000, du sier veldig godt det jeg tenker. Det er akkurat som om det mangler et trinn på veien fra "hyggelig samtale" til rettssak. Det er sikkert mange som får god hjelp på familievernkontor altså, men når ting virkelig kjekler seg til og temperaturen blir veldig høy, så har de liksom ikke myndighet til å gjøre noe konkret med å sette fokus tilbake på barnets beste igjen. Selv tror jeg ikke jeg har penger og energi til å gjennomføre en rettssak. Men jeg kan jo forsøke å kalle inn til mekling ved et nytt kontor, og håpe at det treffer eksen på en god dag... ikke veldig sannsynlig, men verdt et forsøk. Takk for lykke ønskninger, alle! :-) Jeg har vært i dine fotspor før..vær sterk!! Penger er ikke en hindring. Du får fri rettshjelp når din inntekt er en vis sum. Ikke tenk på det. Men jeg skjønner følelsen å ikek orke en rettsak. men tro meg, jeg har vært igjennom 7..og forsatt så prøver eksen å få foreldre rett (han mistet den lenge siden). Konflikt nivået vårt har ikke endret seg..selv etter mange år! Lykke til. Forhåpenligvis finner du noen som vil hjelpe deg!
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #7 Skrevet 27. september 2008 For det første er det helt tragiskt at noen bruker barna sine på den måten, føler virkelig med deg og forstår din frusterasjon.. Noen ganger er det ikke annet som er mulig enn å gå den harde veien dessverre.. Bare det å ikke ville ha barna samtidig, helt horibelt.. Har du vært i kontakt med en advokat? kanskje denne kan hjelpe deg litt på vei? Bor du i Østfoldområdet, kan jeg virkelig anbefale en meget dyktig en på slike saker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå