Gå til innhold

yr.no

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg undres over hvor pålitelig værmeldingen på yr.no er. Det skifter jo hele tiden! Du kan tro at det blir bare sol og 24 grader i helgen, men når du sjekker varselet på nytt dagen etter, melder de 16 grader og overskyet. Det stemmer nesten aldri! Jeg kan bytte til senvakt på jobb for å kose meg i det fine været de melder, men så kan det vise seg at det faktisk regner istedet; og da er varselet ofte sjekket kvelden før. Tullball!

Vet noen om en nettside som faktisk melder riktig vær, eller undervurderer jeg vanskeligheten av å melde riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Yr.no er nok bare tull ja. Har opplevd store sprik som du sier.

Jeg tror at dette er et generelt problem på de "brukervennlige" værmeldingssidene. Jeg tror man må lese meteorologenes egne varsler, litt sånn kjedelig og gammeldags, men mye mer korrekte!

Skrevet

Værvarsling er jo ikke akkurat å spå i fremtiden, så 100% riktig kan en værmelding aldri være.

Min erfaring er hvertfall at yr.no oftere varsler riktig der jeg bor sammenlignet med storm.no.

Skrevet
Yr.no er nok bare tull ja. Har opplevd store sprik som du sier.

Jeg tror at dette er et generelt problem på de "brukervennlige" værmeldingssidene. Jeg tror man må lese meteorologenes egne varsler, litt sånn kjedelig og gammeldags, men mye mer korrekte!

Vil bare legge til at yr.no baserer seg på data fra Meterologisk Institutt.

Skrevet

Jeg synes yr stemmer ofte, jeg! Hvis man går inn på langtidsvarsel, hender det jo at de endrer det som er lengst fram i tid. Været er sikkert ikke så veldig forutsigbart 10 dager fram i tid. Men min erfaring er at de ofte har rett i f.eks. værskifter i løpet av en dag.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke stole på en værmelding!

Det er en rimelig kvalifisert gjettning, men det er mye som kan skje under veis. Dess lengere frem i tid, dess lavere sannsynlighet for at "spådommen" slår til.

Skrevet

Det sto om dette i VG i sommer. Dataene på slike nettsteder kommer fra datamaskiner, og er ikke tolket av metereologer slik som værmeldingen på tv f.eks. Derfor blir det ofte feil. For øvrig viste visst en test at, av internettsider, er det pent.no som melder riktigst vær.

Skrevet
Selvfølgelig kan du ikke stole på en værmelding!

Det er en rimelig kvalifisert gjettning, men det er mye som kan skje under veis. Dess lengere frem i tid, dess lavere sannsynlighet for at "spådommen" slår til.

Jeg skjønner jo at man ikke kan stole blindt på en værmelding! (Doh..) Jeg synes likevel det er litt dårlig at det meldes sol og skyfri himmel tneste dag, men når neste dag kommer, pøser regnet ned og gradestokken viser 9 grader mindre enn det yr.no meldte.

Det sto om dette i VG i sommer. Dataene på slike nettsteder kommer fra datamaskiner, og er ikke tolket av metereologer slik som værmeldingen på tv f.eks. Derfor blir det ofte feil. For øvrig viste visst en test at, av internettsider, er det pent.no som melder riktigst vær.

Takk for godt svar. Skal sjekke ut pent.no :)

Skrevet

Jeg bruker yr mye, men i hovedsak på korttidsvarsler på 1 til 8 timer og radarvarslingen. Har ikke bil, og av helseårsaker er jeg nødt til å legge handleturer ol til perioder med "rett" vær. Jeg har til nå ikke opplevd at det har vært helt feil.

Skrevet

Hei

Jeg synes at yr.no er ganske bra jeg og som regel stemmer det ganske så bra. Det beste er å sjekke vær-radar selv og da kan du lett se om regne kommer rett mot området du bor i :-)

Skrevet (endret)

Ville ikke stolt særlig på yr.Selv har jeg også erfart at storm (tv2.no) har best treff på sikt.

At yr ofte har feil er fordi at prognosene er automatisk generert.Det siste opplyser de også om på nettsidene sine.

Jeg ville heller valgt storm,mye riktig der.:)

Endret av Roxy
Skrevet

De advarer selv mot å stole på tegnene/symbolene som vises på yr.no

http://www.adressa.no/vaeret/article1083220.ece

Så derfor bør man LESE varslene som Meteorologene skriver. I alle fall når været er skiftende! de er på samme siden så det er ikke så vanskelig.

Det er klart er det et høytrykk som ligger stabilt over landet så stemmer jo det meste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...