Gå til innhold

Mageøvelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke øvelser er bra for å trene magen? Men ikke sit-ups, for det hater jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest Magica de Spell
Skrevet

Her ligger det en del forslag. Synes selv at crunch i kabeltrekkmaskin er en knallbra øvelse. Men som med alle former for crunch er det viktig å hold "kontakten" mellom korsrygg og mage.

En annen øvelse jeg liker veldig godt er foroverrulle med vektstang. Kan være litt vanskelig å utføre riktig, så det beste er å få noen til å vise den til deg. Finner ingen god video av den på nettet, dessverre. Sitt på knærne og grip en vektstang som ligger rett foran på gulvet. Rull fremover med knærne på samme sted, så langt frem som mulig. Trekk deretter tilbake. Trekk/press ned med armene, ikke dra tilbake med hoftene. Stopp like før presset på armene gir seg, dvs. ikke så langt tilbake at det blir hvilepause. Viktig å ikke svaie i ryggen; kontroller med magemusklene.

Hofteløft, gjerne på fitnessball eller skråbenk river også skikkelig når den utføres riktig. Hold bena mest mulig i ro under øvelsen, den er nemlig lett å jukse på ved å gynge og/eller "ta fart" med bena.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg også HATER situps... Er så kjedelig! Og ekstra kjedelig blir det når man er dårlig trent der i utgangspunktet, og knapt klarer å løfte hodet...

Alternativer jeg har funnet, og som jeg føler fungerer er:

1. Planken - stå på albuer og tær, kroppen strak (som ei planke). Stabiliser ved å holde magen inne. Stå feks 30 sek, hvile i 30 sek etc. Er det for tungt, eller det gjør vondt i ryggen, kan du ha knærne nedi.

2. Står på alle fire, og trekker magen godt inn samtidig som jeg skyter rygg. Hold... Gjenta flere ganger

3. Ligg på rygg med armene langs siden. Løft bena slik at hofteleddet er ca 90 grader. Kan gjerne ha en liten bøy i knærne. Senk bena sakte, mens du fokuserer på å holde korsryggen mot gulvet. Kjenner du at korsryggen holder på å løftes, stopp bevegelsen og hold (korsryggen skal mot gulvet).

4. Denne er egentlig en situpsvariant, men jeg har gjort en liten justering. Ligger på rygg, med armene bak hodet. (situpsposisjon). Løfter bena litt opp fra gulvet, og gjør en syklende bevegelse (normalt brukt ved skrå situps, der man løfter overkroppen mot det kneet som er nærmest). Løft hodet litt, hold stabilt og fokuser på å bruke magen til å stabilisere midtpartiet mens du sykler rolig. Jeg har funnet ut at jeg ikke trenger å stresse veldig med å ta fullverdige situps, for sykkelbevegelsen i seg selv, med fullt fokus på magen tar godt på musklene.

Lykke til

Skrevet

Gode forslag over..

- planken er bra

- situps med medisinball er mye morsommere enn uten;)

- staking, evt på ski/rulleski eller i stakeapparat(ikke bråsterk)

- ....

Skrevet

Noen av disse øvelsene ser jo mer morsomme ut enn vanlige sit-ups. Skal teste de ut i morgen etter jobb.

Takk for gode tips :) Men tar gjerne i mot flere.

Skrevet

Sit-ups på ball er mye kjekkere enn uten ball - i tillegg får du balansetrening. Jeg gjør det hver uke på pilates-treningen min .. I det hele tatt så er det mange øvelser du kan gjøre på ball som trener magen ...

Skrevet

Jeg abefaler også ball - det gjør det mer behagelig med trad'e sit ups, men du kan også gjøre planken på ball. Jeg anbefaler planken fordi den stabiliserer hele midten - rygg inkludert.

Ellers:

Båten - pilates/yogaøvelse der du balanserer på halbeinet (ca) og har beina enten slik eller slik. Den siste er hardest. Skyv frem brystet og legg deg så langt bakover med overkroppen som du greier uten å miste balansen. Det er viktig å "trekke navelen mot ryggen" hele tiden.

Du kan også ligge på ryggen med armene innunder korsryggen. Stram magen (trekk navlen mot ryggen)og løft beina opp i 90 grader, så slipper du dem ned i ca 70 grader (altså nærmere gulvet) og holder, slipper vider til 30 graders vinkle og holder før du slipper ned til gulvet og ganskekjapt løfter opp på 90 grader igjen. Dette kan du gjenta 10-15 ganger.

Skrevet

Den beste øvelsen for magen er faktisk jogging. Da får man trent mange muskler på en gang. For å få flat mage er kondisjonstrening den eneste veien å gå. Men jeg bruker styrkeøvelser for å styrke korsryggen (det er viktig med balanse i muskler mellom mage og rygg).

Ellers liker jeg "sykling". Man ligger på gulvet, og stempler korsryggen ned i bakken. Så sykler man med bena. Denne kan varieres ved å løfte opp bena i 90 graders vinkel, og sakte senke og heve et og et ben.

Ellers liker jeg øvelser på ball veldig godt. Og mage-rygg timene til sats, som er pilates inspirert.

Skrevet
Den beste øvelsen for magen er faktisk jogging. Da får man trent mange muskler på en gang. For å få flat mage er kondisjonstrening den eneste veien å gå.

Jeg synes det blir litt feil å si det slik. Ja, hvis man har ekstra fett, må man trene slik du sier for å fjerne det, men jogging er ikke den beste øvelsen for å trene magen. Magen bør trenes akkurat som alle andre muskler, og da holder det ikke å jogge! Trener man korsryggen er det også spesielt viktig å trene magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...