Gå til innhold

ferie og sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis man har satt seg opp på ferie i to uker.

Og midt i dette får man to sykemeldinger med to dager mellomrom, får man tilbake alt dette eller bare noe?

uke 28 og 29 ferie.

sykemelding 1: 8/7 - 13/7. (4 av dagene er tirsdag-fredag, så lør/søndag) 6 dager

sykemelding 2: 15/7 - 18/7. (alle fire dager er tirsdag -fredag) 4 dager

Hvis jeg har forstått det riktig så skal man "få tilbake" kun de fire første dagene. (Bedriften er alltid stengt helgen.) Eller er det

Den andre får man ikke siden den er på under 6 dager.

sitat arbeidstilsynet:

Sykdom i ferien

Retten til ny ferie forutsetter at man var 100% arbeidsufør i perioden. For eksempel 50% sykemelding gir ikke rett til nye feriedager.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i minst 6 virkedager (1 uke) i ferien, kan kreve ny ferie i like mange dager som arbeidsuførheten varte. Et slikt krav må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes så raskt som mulig (“uten ugrunnet oppholdâ€) etter at arbeidet er gjenopptatt.

Endret av StoreSky
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Iht. ferieloven vil jeg tro du kan utsette 8 arbeidsdager, dvs. dager som ikke er i helgen. Loven sier jo bare at hvis du er ufør 6 virkedager i ferien, kan du få utsettelse. Det står ingenting om at det må være sammenhengende. Forøvrig regnes lørdag også som virkedag i loven.

Men jeg garanterer ikke at svaret er korrekt.

Skrevet

Du har rett!

Kom endelig igjennom hos NAV, så lenge neste sykdomsperiode er innen for 16 dager (arbeidsgiverperioden) så telles neste sykemelding med.

*sukk* tok over en time med venting hos NAV for å få svar... grr!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...