Gå til innhold

Navnskifte - i passet

Gjest Navnskifte - i passet

Anbefalte innlegg

Gjest Navnskifte - i passet
Skrevet

Nå høres det kanskje litt rart ut. Men jeg kom plutselig til å tenke på at når man skifter navn v/bryllup, så står fortsatt det gamle etternavnet i passet. Når man da skal rett på bryllupsreise - hva gjør man da?

Muligens et opplagt svar på dette - men kunne ikke komme på noe i farta! :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet bare at en jeg kjente ventet med å skifte navn til etter bryllupsreisen, for å slippe problemer med reisedokumentasjon. Selve navneendringen er jo helt uavhengig av bryllupet.

Blant annet kreves det nå at navnet i billetten alltid er den samme som i passet (som er eneste gyldige ID vi har i utlandet), og reisen er jo ofte bestilt månedsvis før bryllupet.

Men hvis du sørger for nytt pass med riktig navn, nytt visakort, billetter og bestillinger i riktig navn, i god tid før bryllupet, bør det ikke være noe problem å bytte navn på selve dagen.

Skrevet

OK - takk for svar =)

Jeg får sjekke ut litt.. Kanskje greit å vente til etter reisen :sjenert:

Skrevet

Du får nytt navn fra bryllupsdagen, men skattekontoret bruker en stund på å behandle dette, så derfor kan du ikke få nytt pass før en mnd. etter bryllupet uansett! Bestill bryllupsreisen i ditt gamle etternavn slik at det stemmer overens med navnet i passet. Det er nemlig det som er viktig :)

Skrevet

Jeg er også i samme situasjon, har bestilt reise og oppgitt mitt nåværende navn, så tar jeg meg av alt papirarbeidet med navneskifte når jeg kommer hjem igjen. Dermed stemmer passet overens med reisedokumentene ;-)

Skrevet

Okei.. Da må nok jeg gjøre det samme =)

Takk for svar :jepp:

Skrevet

Jeg bestillte bilettene til bryllupsreisen i mitt nye etternavn. Da måtte jeg bytte navn rettsmessig før bryllupet fordi jeg måtte ha nytt pass. (biletter og pass må ha samme navn). Da jeg troppet opp forå bestille nytt pass, sa politiet at jeg kunne få et stempel i passet om navnebytte, så slapp jeg og bytte pass!

Jeg byttet pass alikevel, pga det gikk snart ut, men man trenger altså ikke nytt pass ved etternavnsbytte, men må på politistasjonen og få stemplel i passet om navnebyttet.

Bare sånn alikevel: fordi om jeg hadde byttet navn på forhånd, leste presten opp mitt gamle under løftene:-) Ellers hadde det jo blitt rart..

Skrevet

Så lenge biletten er bestilt i samme navn som passet er i, så trenger du ikke nytt pass. Sjekka dette med passkontoret siden mitt gamle navn står i passet mitt.

Skrevet

Jeg skiftet navn en måneds tid før bryllupet og fikk deretter nytt pass, slik at passet mitt skulle ha samme navn som billetten. Den hadde vi nemlig allerede bestilt i mitt nye etternavn, uten helt å tenke over det. Men jeg trengte nytt pass uansett, da, for det gamle hadde nesten gått ut.

Skrevet

Jeg sjekket på politiet sine nettsider, og der står det at dersom du har elektronisk pass så må du ha nytt pass..... mens de gamle kan stemples...

• 3 måneder senere...
Skrevet
Jeg skiftet navn en måneds tid før bryllupet og fikk deretter nytt pass, slik at passet mitt skulle ha samme navn som billetten. Den hadde vi nemlig allerede bestilt i mitt nye etternavn, uten helt å tenke over det. Men jeg trengte nytt pass uansett, da, for det gamle hadde nesten gått ut.

samme jeg tenker på.. gifter oss 6. juni og passet mitt går ut 9.juni.. må prøve å få gjort det på denne måten

Skrevet

Det spørs hva slags pass du har. Jeg har håndskrevet pass, og da jeg gifta meg var jeg på politistasjonen med vielsesattest og navneendringspapirer, og de skrev det nye navnet mitt direkte i passet uten at det kostet meg noe. På ei ny side inni passet har de skrevet og stemplet, og jeg har reist mye med det passet etterpå. Jeg hadde fått passet året før, og det er jo ikke billig, så det var sparte penger.

De maskinskrevne passene derimot kan man visst ikke endre på den måten.

Ring og hør, det kan hende dere slipper å skaffe dere nytt pass, vel og merke hvis det er ei stund til passet går ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...