Gå til innhold

Begrepet "gangs menneske"

Fremhevede innlegg

Gjest Snuppeguri
Skrevet

Jeg lurer på hva dere legger i begrepet "gangs menneske". Ser det blir brukt en del, men klarer ikke helt å finne noe definisjon på det. Heller ikke noe forklaring på hva folk legger i det. Her på jobb har vi ganske så forskjellige meninger om hva som ligger i det. Da begrepet blir brukt i en prosjektrapport som jeg holder på å skrive, så hadde det vært fint å få høre hva dere legger i begrepet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Gangs menneske" betyr vel rett og slett et normalt menneske med normal folkeskikk som følger reglene og normene i et samfunn. Eller noe sånt?

Skrevet

"Gangs menneske" har jeg aldri hørt før..

Men "å gjøre noe til gangs", betyr jo å gjøre noe "over the top", skikkelig, ordentlig, "slå på stortromma"...

Det tror jeg ikke stemmer i dette tilfellet du snakker om.

Jeg vet ikke sammenhengen det står i, men min innskytelse var at det kunne være en variasjon av "gjengs", som betyr alminnelig/vanlig.

Skrevet

Jeg har aldri hørt uttrykket "gangs menneske", men "gjengse menneske" derimot betyr vanlig/gjennomsnittlig/normalt menneske.

Gjest Snuppeguri
Skrevet

Gangs menneske er blitt mye brukt i forbindelse med f.eks skoleopplæring - "elevene skal gjøres til "gangs menneske""..... og i forbindelse med f.eks rusmisbrukere og psykiatriske pasienter.

Jeg tenker at at hvis man er gans menneske, så klarer man seg selv, er ikke til "belastning" for andre, følger de lover og regler som er i samfunnet, bidrar i samfunnet på den måten man kan og klarer, og videre i den duren. Mens noen her på jobb mener at for å være gangs menneske så må du være i jobb, du skal yte det du kan, ikke ligge noen til last, ikke motta noen form for trygd eller ytelser osv. Jeg mener at man fint kan være et gangs menneske selv om man ikke er i jobb. En som er 100 % ufør eller alderspensjonist kan jo etter min mening fullt ut være et gangs menneske. Det er mange måter man kan bidra i samfunnet uten at det nødvendigvis er lønnet arbeid. Eller?

Gjest Gjest med innlegg nummer 3
Skrevet
Gangs menneske er blitt mye brukt i forbindelse med f.eks skoleopplæring - "elevene skal gjøres til "gangs menneske""..... og i forbindelse med f.eks rusmisbrukere og psykiatriske pasienter.

Jeg tenker at at hvis man er gans menneske, så klarer man seg selv, er ikke til "belastning" for andre, følger de lover og regler som er i samfunnet, bidrar i samfunnet på den måten man kan og klarer, og videre i den duren. Mens noen her på jobb mener at for å være gangs menneske så må du være i jobb, du skal yte det du kan, ikke ligge noen til last, ikke motta noen form for trygd eller ytelser osv. Jeg mener at man fint kan være et gangs menneske selv om man ikke er i jobb. En som er 100 % ufør eller alderspensjonist kan jo etter min mening fullt ut være et gangs menneske. Det er mange måter man kan bidra i samfunnet uten at det nødvendigvis er lønnet arbeid. Eller?

Jeg er enig med deg!

Veldig rart at jeg ikke har sett det før. I løpet av en 4-årig lærerutdannelse skulle man tro at jeg hadde fått med meg den formuleringen... :sjenert:

Har sikkert aldri tenkt over det.

Skrevet (endret)

Å være "gangs menneske" har ikke noe å gjøre med om man er i jobb eller ikke. Det går rett og slett på å være et normalt menneske og følge normene i samfunnet.

Endret av Gl@mB@be
Gjest Snuppeguri
Skrevet
Å være "gangs menneske" har ikke noe å gjøre med om man er i jobb eller ikke. Det går rett og slett på å være et normalt menneske og følge normene i samfunnet.

Det er det jeg også mener, bare at du sa det litt enklere enn det jeg klarte :) Men mener ihvertfall at det ikke har noe å gjøre med hverken jobb eller mottak av trygd/ytelser.

Skrevet (endret)

Nå fant jeg en liten definisjon via google (det skrives visst gagns menneske):

"Uttrykket "gagns menneske" betyr nyttig (samfunns)menneske. Når skolen skulle gjøre elevene til gagns mennesker, skulle altså skolen hjelpe til med å gjøre de til nyttige mennesker."

Endret av Gl@mB@be
Skrevet (endret)

Agnåede trygd og "gagns menneske": jeg vi si at en person som mottar urettmessig trygd tvilsomt er "gagns menneske", men en person som mottar rettmessig trygd er det. Det går på moral på en måte.

Endret av Gl@mB@be
Gjest Snuppeguri
Skrevet
Agnåede trygd og "gagns menneske": jeg vi si at en person som mottar urettmessig trygd tvilsomt er "gagns menneske", men en person som mottar rettmessig trygd er det. Det går på moral på en måte.

Den er jeg helt enig i. I tillegg til ikke å være "gagns menneske", så er personen kriminell....

Ser at når jeg googler gagns kontra gangs, så får jeg opp helt andre alternativer. Tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...