Thomasine Skrevet 26. september 2008 #1 Skrevet 26. september 2008 Hei. Noen som vet hva "Farse-i-kål" er for noe...? Overhørte noen som skulle ha det, men finner ingenting på nett som heter det...:klø:
Gjest itla Skrevet 26. september 2008 #3 Skrevet 26. september 2008 Da jeg var liten lagde mamma en slags fårikål med medisterfarseklumper i stedet for lammekjøtt, kanskje det kan være noe sånt? Jeg likte det aldri noe særlig, da...
Christal Skrevet 26. september 2008 #4 Skrevet 26. september 2008 Kanskje det er kålruletter? Det tror jeg også det er .. mmmm det er jo så deilig.. lager det ofte til middag hjemme og det er alltid populært.. bare si i fra om noen trenger oppskriften.
Reveal Skrevet 26. september 2008 #5 Skrevet 26. september 2008 Hos oss er det forskjell på farse i kål- og kålrulletter. Men det er mye av det samme. Farse i kål er rett og slett farseklumper kokt innimellom hele kålblader. Severes med hvit saus, kokte poteter og tyttebærsyltetøy. NAMMENAMM!!! Kålruletter slik vi lager det i allefall brunes lett i stekeovn og severes med helt annen saus.
Thomasine Skrevet 26. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. september 2008 Tror ikke det er det samme som kålrulletter jeg heller, men tar gjerne i mot din oppskrift. Mamma pleide å lage kålrulletter med risfyll og tomatsaus da vi var små husker jeg. Det var også NAMMM!
Litavesla Skrevet 26. september 2008 #7 Skrevet 26. september 2008 Hos oss ble dette ofte kalt for "falsk får-i-kål" Da hadde man farse oppi istedet for får....
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2008 #8 Skrevet 26. september 2008 Da jeg var liten lagde mamma en slags fårikål med medisterfarseklumper i stedet for lammekjøtt, kanskje det kan være noe sånt? Jeg likte det aldri noe særlig, da... Ja, det er det som kalles "farse i kål". Jeg synes dette er veldig godt. Er ikke glad i fårekjøtt.
Seeya Skrevet 27. september 2008 #9 Skrevet 27. september 2008 Farse i kål og kål ruletter er ikke det samme, men inneholder jo nesten det samme, så mange som innbiller seg feil desverre. Farse i kål fikk jeg skikkelig lyst på nå. Mamma lagde alltid det. Akkurat samme måte som fårikål, men med farse,. namme..
missLynch Skrevet 29. september 2008 #11 Skrevet 29. september 2008 Kjenner også dette som "falsk får-i-kål". Nydelig!! Mamma lagde det ofte da vi var små....nam! Det er vel bare kål, kjøttfarse, hel pepper og salt i en stor kjele? Mener det var dèt....Og potet, da, ved siden av.
NullHull Skrevet 30. september 2008 #12 Skrevet 30. september 2008 Ellers så finnes det også en variant der man fyller et uthulet kålhode med farse/malt svinekjøtt og steker det i ovn (i jerngryte med buljong)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå