Gå til innhold

Melkeerstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en periode må jeg holde meg unna melk, men det er jo melk i alt :(

Dere som ikke tåler melk, hva spiser dere? Erstatter dere melken (i mat) med noe?

Jeg trenger en melkeerstatning til sauser og annen mat.

Gjest Deception
Skrevet

Nå er det jo avhengig av årsaken til at du ikke kan drikke melk. Selv har jeg lett laktoseintoleranse, og blir kvalm og oppblåst av melk, altså er det mer ubehagelig enn farlig. Jeg forsøker å holde meg unna mat som inneholder melk, for erstatninger fungerer heller dårlig. Til maten drikker jeg enten vann eller juice, og ellers forsøker jeg å late som om ting som hvit saus, gratenger osv ikke eksisterer. Hvis jeg en sjelden gang lager vafler eller pannekaker, bruker jeg laktoseredusert melk, men denne har en veldig søtlig smak, så er absolutt ikke egnet til å drikke naturell.

Men for min del tåler jeg endel melkeprodukter som Biola og Kesam, men derimot ikke rømme, matyoghurt eller crème fraîche, som alle inneholder fløte/melkefett.

Det finnes også tabletter på apoteket som skal hjelpe med nedbrytningen, men jeg har hørt at de kun har begrenset effekt.

Dårlig svar, jeg vet.

Skrevet

Jeg må holde meg totalt unna i noen uker nå. Så jeg tror nok jeg må holde meg unna den laktosereduserte også.

Jeg føler at det er melk i all mat akkurat nå :(

Skrevet

Melk i all mat? Jeg bruker lite melk i maten, uten at jeg bevisst forsøker å unngå det.

Denne uka har jeg spist grønnsakssuppe, for det er masse deilige høstgrønnsaker nå, inspirert av denne oppskriften: http://www.nasjonalforeningen.no/index.asp...annelid=1000034

som jeg fant på nettet.

Så har vi hatt nakkekoteletter med woka grønnsaker. En dag hadde vi kålruletter med kokte poteter og revne gulrøtter. I helgen hadde vi roastbeef med smørstekt sopp og asparges. For å nevne noe.

Skrevet

kan du prøve å erstatte melken med soyamelk eller rismelk da?

får jo melkefri margarin og tofu/soyayoghurt.

i mat kan man jo variere med kokosmelk, spesielt i wok og andre asiatiske retter er det godt.

melk gir mer fyldig mat, og smaker veldig godt i f.eks. supper.

men en god erstatning er å koke grønnsaker og gjøre det i en blender med litt margarin til en mos som du kan tilsette i suppe/stuingen for mer fyldig mat.

hvit saus kan du lage av hvetemel og melkefri margarin, og spe med kraft og soya/rismelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...