Gå til innhold

Havregrøt av lettkokte havregryn

Gjest frama

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne lage havregrynsgrøt til babyen min på 7 mnd. Av grøt har jeg til nå servert hirsegrøt, av og til med litt av ymse (glutenholdig) mel oppi for variasjon (det står jo så fint å ha en mix av kornsorter). Jeg bruker ikke "ferdiggrøt", men hirseflak og mel.

Jeg kunne tenke meg å lage havregrøt av vanlige havregryn for det liker jeg godt selv. I en bok om småbarnsmat (Margit Vea) jeg har står havgregrøt som oppskrift for 8 mnd alder.

1. Er dette fordi lettkokte havgregyn er for tung å fordøye for en baby før 8 mnd, slik at jeg heller burde bruke havreMEL?

2. Eller kanskje det er fordi grynene er større, og forfatteren antar at mindre babyer helst ikke vil ha klumper.

Hva tror dere?

Jeg kommer nok til å prøve å gi havregrøt nå, for babyen min ser ut til å tåle klumper. Men dersom det er tungtfordøyelig, trenger jeg ikke gi så mye på en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det gjør noe med havregrøt til en baby på 7 mnd. Men jeg hadde nok laget den litt tynnere og latt den koke litt lenger slik at grynene var skikkelig myke. Ellers bør den vel kokes på vann, MM eller MME...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt hjemmelaget havregrøt fra 6-7 mnd alder. Han elsker det.

Koker havregryn opp på vann, lar det koke 3-4 minutter. Tar det av plata og lar det kjøle litt ned før jeg tilsetter et par skjeer MME og evt sviske eller frukt for variasjonens skyld.

I begynnelsen blandet jeg hjemmelaget grøt med grøt vi brukte før, for å venne ham til "klumpene", men etter en ukes tid spiste han ren, hjemmelaget grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det går veldig bra. Havresuppe er jo go gammeldags diettkost som brukes for å få næring i syke og svake folk, så tungt fordøyelig kan jeg ikke tenke meg det er.

Det er også lurt å tilsette noe med jern i, siden du går glipp av vitaminene og mineralene som er tilsatt i ikjøpegrøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo jern i MME dersom man tilsetter det. Det er mest jern i tilskuddserstatningene, altså de MME som brukes fra 4 mnd og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Jeg tror ikke det gjør noe med havregrøt til en baby på 7 mnd. Men jeg hadde nok laget den litt tynnere og latt den koke litt lenger slik at grynene var skikkelig myke. Ellers bør den vel kokes på vann, MM eller MME...

Yupp, koker på vann, og tilsetter en skvett mm gjerne.

Vi har gitt hjemmelaget havregrøt fra 6-7 mnd alder. Han elsker det.

Koker havregryn opp på vann, lar det koke 3-4 minutter. Tar det av plata og lar det kjøle litt ned før jeg tilsetter et par skjeer MME og evt sviske eller frukt for variasjonens skyld.

I begynnelsen blandet jeg hjemmelaget grøt med grøt vi brukte før, for å venne ham til "klumpene", men etter en ukes tid spiste han ren, hjemmelaget grøt.

Supert, da skal jeg prøve dette. Tror jeg bare tar mm, syns det er like så enkelt å tilsette.

Tror det går veldig bra. Havresuppe er jo go gammeldags diettkost som brukes for å få næring i syke og svake folk, så tungt fordøyelig kan jeg ikke tenke meg det er.

Det er også lurt å tilsette noe med jern i, siden du går glipp av vitaminene og mineralene som er tilsatt i ikjøpegrøten.

Godt poeng om at dette blir brutk som næring til syke og svake, hadde ikke tenkt på det.

Jeg gir hirsegrøt utenom, dette skal være naturlig rikt på jern så satser på at det holder. Tror ikke man skal tilsette jern uten at man VET at barnet mangler det. Dessuten tror jeg at man får de fleste vitaminer og mineraler gjennom maten, så lenge man har et variert kosthold (skjønt jeg gir tran som har A, D og E).

Det jeg også har hørt (uten at jeg vet om det stemmer) er at industrigrøt ol er beriket med vitaminer selv om det kanskje ikke er nødvendig (jern er vel kanskje nødvendig dersom babyen spiser veldig ensidig, og ikke jernrike matvarer), slik at folk skal bli lurt til å tro det er ekstra sunt. Når det er sagt har jeg ingenting i mot industrigrøt, men liker selv å lage "fra bunnen" med ulikt gryn, mel og korn.

Endret av frama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også brukt hirsegrøt, og gikk over til havregrøt uten noe annet enn MME tilsatt, og jeg tviler på at gutten vår lider av jernmangel. Men det sies jo at babyer bruker opp sitt medfødte jernlager i løpet av de første 6 mnd, og at de skal ha mat tilsatt jern etterpå.

Vi orker ikke å komplisere det så veldig, gutten er frisk og aktiv, og jeg regner med han får de næringsstoffene han skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo få mer naturlig jern i grøten med å tilsette ulike typer frukt etter hvert. Er det ikke en del jern i f.eks. tørkete aprikoser og slikt? Hvis man koker litt marmelade av det, egner det seg godt i grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...