Gå til innhold

hva er oppstrøms/nedstrøms?

Gjest hellus

Anbefalte innlegg

når det kommer til kraftbransjen?

er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/

håper noen andre vet mer enn meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når det kommer til kraftbransjen?

er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/

håper noen andre vet mer enn meg:)

Oppstrøms/nedstrøms er begreper som brukes i flere sammenhenger. Jeg kjenner ikke til kraftbransjen, men prøver å forklare allikevel.

Tenk deg at du er på ett bestemt punkt i en prosess eller en rekke av ting som skjer etterhverandre. Oppstrøms betegner da de tingene/hendelsene som skjer FØR det punktet du er på. nedstrøms betegner de tingene som skjer ETTER.

Det er i hvertfall vanlig bruk av begrepene sånn jeg kjenner dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc.

I andre kraftbransjer er det sikkert tilsvarende. Oppstrøms er prosessen før energien er "klar til bruk", nedstrøms er det som skjer etterpå. Fordeling i kraftnettet, salg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc

"Henting" og raffinering tilhører downstreamsektoren. Upstream er altså prosessen til oljen/gassen er kommet opp til overflaten. Noen ganger bruker man midstream om transport fra plattformen/boretårnet til raffineriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...