Gjest hellus Skrevet 25. september 2008 #1 Del Skrevet 25. september 2008 når det kommer til kraftbransjen? er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/ håper noen andre vet mer enn meg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2008 #2 Del Skrevet 27. september 2008 når det kommer til kraftbransjen? er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/ håper noen andre vet mer enn meg:) Oppstrøms/nedstrøms er begreper som brukes i flere sammenhenger. Jeg kjenner ikke til kraftbransjen, men prøver å forklare allikevel. Tenk deg at du er på ett bestemt punkt i en prosess eller en rekke av ting som skjer etterhverandre. Oppstrøms betegner da de tingene/hendelsene som skjer FØR det punktet du er på. nedstrøms betegner de tingene som skjer ETTER. Det er i hvertfall vanlig bruk av begrepene sånn jeg kjenner dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #3 Del Skrevet 27. oktober 2008 I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc. I andre kraftbransjer er det sikkert tilsvarende. Oppstrøms er prosessen før energien er "klar til bruk", nedstrøms er det som skjer etterpå. Fordeling i kraftnettet, salg osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2008 #4 Del Skrevet 27. oktober 2008 I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc "Henting" og raffinering tilhører downstreamsektoren. Upstream er altså prosessen til oljen/gassen er kommet opp til overflaten. Noen ganger bruker man midstream om transport fra plattformen/boretårnet til raffineriet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå