Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

når det kommer til kraftbransjen?

er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/

håper noen andre vet mer enn meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
når det kommer til kraftbransjen?

er så utrolig blondinespørsmål at jeg tør ikke spørre noen, og når jeg googler får jeg bare ifht data...:/

håper noen andre vet mer enn meg:)

Oppstrøms/nedstrøms er begreper som brukes i flere sammenhenger. Jeg kjenner ikke til kraftbransjen, men prøver å forklare allikevel.

Tenk deg at du er på ett bestemt punkt i en prosess eller en rekke av ting som skjer etterhverandre. Oppstrøms betegner da de tingene/hendelsene som skjer FØR det punktet du er på. nedstrøms betegner de tingene som skjer ETTER.

Det er i hvertfall vanlig bruk av begrepene sånn jeg kjenner dem.

• 5 uker senere...
Skrevet

I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc.

I andre kraftbransjer er det sikkert tilsvarende. Oppstrøms er prosessen før energien er "klar til bruk", nedstrøms er det som skjer etterpå. Fordeling i kraftnettet, salg osv.

Skrevet
I oljebransjen f.eks. er oppstrøms alle aktiviteter fra søk etter olje, boring, henting og raffinering etc. Nedstrøms er prosessen etter raffinering; transport, salg etc

"Henting" og raffinering tilhører downstreamsektoren. Upstream er altså prosessen til oljen/gassen er kommet opp til overflaten. Noen ganger bruker man midstream om transport fra plattformen/boretårnet til raffineriet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...